Citroën bardzo aktywnie działał w przedwojennej Polsce. Ślady tej działalności można znaleźć dzisiaj w archiwach, przeszukując stare gazety i dokumenty. Na jeden z ciekawszych materiałów natrafiłem przeglądając dziennik Słowo, wydawany przez Stanisława Mackiewicza w Wilnie. W roku 1931 w numerze 76 znalazła się tam reklama marki Citroën takiej oto treści.
Dzięki swej doskonałej organizacji sprzedaży i obsługi Citroën jest jedyną firmą w Polsce, która może zapewnić swej klijenteli maksymalnie korzyści tak przy kupnie, jak i w eksploatacji. Własna fabryka w Warszawie pozwoliła stworzyć tę organizacje, która zawsze, niezależnie od depresji gospodarczych, daje olbrzymie korzyści posiadaczom samochodów Citroën. Reklamę zamieściło Polskie Towarzystwo Samochodów Citroën w Warszawie, ul. Czerniakowska 199.
Przedsiębiorca, który posiada samochód ciężarowy lub autobus na podwoziu Citroën zapewnia sobie źródło dużych zysków, przy nieznacznym nakładzie pieniężnym. Niska cena, dogodne warunki spłat, tania eksploatacja, tania konserwacja.
Reklamowano podwozia ciężarowe i autobusowe o rozstawie osi 4 m. 25 cm. Postaw kół wynosił 1 m. 50 cm. Na pokładzie znajdował się 6-cio cylindrowy silnik, 4-ro satelitowy dyferencjał, 4 hamulce serwomechaniczne, niezależny hamulec ręczny i 7 kół z ogumieniem. Podwozie bogato zaopatrzone w akcesorja – reklamował się producent.
W 1932 roku autobus Citroën jeździł na trasie Wisła – Zamek. Niestety w Polsce trwał potężny kryzys i fabryka w Warszawie nie przetrwała.
źródło: Slowo 1931 r., nr 76, s.4. Fot. autobusu Narodowe Archiwum Cyfrowe
Originally posted 2020-09-19 18:04:10.
Najnowsze komentarze