Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Co zrobić, żeby SUV jeszcze lepiej jeździł zimą?

Przyczepność i działanie napędu zależy od opon

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-11-17
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 10 minut
807
A A
2
Co zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 3 Wiadomości

Jakiego napędu by nie miały – 4×4 czy nawet 6×6 – SUV-ami na letnich oponach w taką pogodę nie powinniśmy już jeździć. Rodzaj napędu ma wpływ jedynie na ruszanie. Na hamowanie ma wpływ przyczepność opon. Do bezpiecznej jazdy jak wiemy potrzeba obu tych elementów. W SUV-ie wpływ jakości opon jest odczuwalny nawet bardziej.

Dlaczego? Przede wszystkim masa. Te samochody są znacznie cięższe od swoich odpowiedników kombi czy sedanów. Jeszcze większa, jeśli SUV to jednocześnie auto elektryczne. W przypadku SUV-ów różnica może wynieść nawet kilkaset kilogramów, a dla aut elektrycznych ta różnica wynosi nawet ok. 1/3 masy w porównaniu z modelami z konwencjonalnym napędem. Do tego SUVy mają wyżej osadzony środek ciężkości – co utrudnia kontrolę z trudnych warunkach, przy ruszaniu, hamowaniu i na zakrętach. Jakość opon, zwłaszcza w porze jesienno-zimowej, nabiera szczególnego znaczenia w przypadku nowoczesnych samochodów.

Peugeot 408 – reklama

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że pojazdy typu SUV stanowią prawie połowę (49%) całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w UE [1]. Rośnie także sprzedaż i popularność samochodów nisko- i zeroemisyjnych.

ds7crossback 6 Wiadomości

Analizy ACEA wskazują, że liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) wzrosła w minionym roku do 12,1%, co oznacza więcej o 3 pp. W porównaniu z 2021 roku. Z kolei samochody hybrydowe (HEV) osiągnęły udział w rynku na poziomie 22,6% [2].

Współczesne samochody elektryczne oraz SUV-y z napędem elektrycznym lub hybrydowym stawiają większe wyzwania przed oponami niż tradycyjne pojazdy. Ich ciężar to większe obciążenie dla ogumienia. Aby sprostać tym wymaganiom, renomowani producenci ogumienia wprowadzili opony klasy „Extra Load” – czyli do zwiększonych obciążeń z oznaczeniem XL. Kiedy jednak już i tak masywne SUV-y zaczęto elektryfikować, ich ciężar po dodaniu baterii stał się jeszcze większym wyzwaniem dla przemysłu oponiarskiego Dlatego powstały opony typu „High Load”, czyli do wysokich obciążeń – oznaczone skrótem „HL”. Są zaprojektowane specjalnie dla ciężkich SUV-ów oraz pojazdów zelektryfikowanych.

18. Renault Captur E Tech – z hybryda wsrod SUV ow Wiadomości

Opony typu XL i HL wyróżniają się specjalną konstrukcją i mieszanką materiałów – co pozwoliło na zwiększenie ich nośności przy zachowaniu tego samego rozmiaru opon i ich przyczepności. Projektując je uwzględniono kluczowe czynniki – takie, jak opór toczenia, trwałość oraz poziom generowanego hałasu podczas jazdy.

 

– Wymiana letnich opon to obowiązek każdego odpowiedzialnego kierowcy, nawet jeśli ma napęd 4×4 lub auto elektryczne. W naszym klimacie opony z homologacją zimową od listopada do marca to absolutna konieczność, a jeżdżenie na letnich w tym okresie to wręcz, używając terminologii prawniczej, rażące niedbalstwo – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Warto o tym pamiętać wybierając nowe, markowe opony – tym bardziej, że część oferowanych na rynku samochodów elektrycznych dysponuje mocą oscylującą w granicach 300 KM i mowa tu o nie wyczynowych modelach, tylko autach seryjnych. Rzecz jasna, na rynku nie brakuje również cywilnych modeli BEV, których moc jest nawet o 200 KM większa. Taka specyfikacja samochodu – duża moc, często napęd na obie osie i masa przekraczająca 2,5 tony, wymaga ogumienia o najlepszych parametrach.

Co zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 1 Wiadomości

Zimówki są ważne dla wszystkich pojazdów na drodze, także dla SUV i elektryków

Badania przeprowadzone przez Komisję Europejską dotyczące jazdy na oponach letnich w okresie zimowym wykazują istotne zagrożenia i ryzyko związane z taką praktyką [3]. W 27 europejskich krajach, gdzie wprowadzono obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową (zimowych i całorocznych), zaobserwowano znaczący spadek ryzyka wypadków drogowych w warunkach zimowych. Redukcja ta wyniosła imponujące 46 procent w porównaniu z jazdą na oponach letnich w tych samych trudnych warunkach. Raport ten potwierdza również, że wprowadzenie prawnego wymogu korzystania z opon posiadających homologację zimową przekłada się na 3-procentowy spadek liczby śmiertelnych wypadków. Warto zaznaczyć, że to uśrednione dane – istnieją kraje, które odnotowały jeszcze bardziej znaczący spadek liczby wypadków, sięgający nawet 20 procent [1].

– Opony letnie zostały zaprojektowane i przystosowane do działania w wyższych temperaturach – co sprawia, że tracą one na elastyczności i przyczepności, gdy temperatura spada poniżej pewnego poziomu, zazwyczaj około 7-10°C. Podczas jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych kierowcy narażeni są na wydłużenie drogi hamowania, ograniczoną kontrolę nad pojazdem, trudności w utrzymaniu przyczepności na śliskiej nawierzchni oraz zwiększone ryzyko wypadków drogowych. Wyniki badań wykazują, że jazda na oponach letnich w zimie może znacząco zwiększyć ryzyko kolizji i wypadków drogowych. Analizy Komisji Europejskiej stanowią ważny argument za wprowadzeniem podobnych przepisów w innych krajach – w tym w Polsce, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć ryzyko wypadków z powodu używania opon nieprzystosowanych do pory roku – tłumaczy Piotr Sarnecki.

006. Peugeot 5008 – przyjazny SUVan o drapieznym wygladzie Wiadomości

Deklaracje vs rzeczywistość

Kwestia wymiany ogumienia sezonowego wydaje się także istotna z punktu widzenia statystyk. Analizy i obserwacje płynące z warsztatów samochodowych wskazują, że aż 35% kierowców jeździ zimą na oponach letnich 4 . To zaskakujące – zwłaszcza w kontekście tego, że aż 90% z nich deklaruje chęć wymiany opon na zimowe jeszcze przed pierwszymi opadami śniegu [5].

– Kierowcy często rozważają potrzebę korzystania z opon zimowych argumentując, że współczesne rodzaje napędu czy systemy bezpieczeństwa w pojazdach są wystarczające. Jednak warto pamiętać, że opony są jedynym punktem kontaktu pojazdu z nawierzchnią drogi. To z tego kontaktu czerpie napęd i systemy bezpieczeństwa. Jeśli przyczepności zabraknie, sama technologia nic nie pomoże. W okresie jesienno-zimowym to opony z homologacją zimową – czyli opony zimowe lub dobre opony całoroczne – zapewniają bezpieczeństwo i pewność prowadzenia na drodze – argumentuje Piotr Sarnecki.

TESTY to niezbity dowód

Porządne opony to większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz nas wszystkich na drodze. Szczególnie dotyczy to trudniejszych warunków – przy mokrej nawierzchni, niskich temperaturach, jesiennej słocie czy w zimowej aurze. Potwierdzają to najnowsze testy, które w styczniu przeprowadził Grzegorza Duda na torze Moto Parku w Krakowie – we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Politechniką Rzeszowską oraz firmą Auto-Test. W warunkach zimowych, na mokrej nawierzchni przetestowano opony premium: zimowe, całoroczne i letnie oraz opony zimowe budżetowe spoza Europy. Podczas testów użyto urządzenia Datron – służącego do precyzyjnego mierzenia dynamiki pojazdu oraz drogi hamowania.

Letnie opony sa juz za twarde na te pogode. Czas na porzadne opony zimowe lub caloroczne test opon w warunkach zimowych Wiadomości

Testy jednoznacznie pokazały, że opony zimowe premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią. Bardzo niebezpiecznie podczas testów zachowały się opony zimowe budżetowe spoza Europy – ich średnia droga hamowania z 2 przejazdów była dłuższa aż o 30 metrów niż opon premium i wyniosła aż 82 metry! Opona zimowa premium potrzebowała 51 metrów do zahamowania, całoroczna 64 metry, podczas gdy letnia zatrzymała się dopiero po dystansie 108 metrów.

Link do filmu: https://drive.google.com/file/d/1fWuv0INXM26s3shkz1CYqDHYH6vNr-bQ/view?usp=share_link

Jazda na oponach letnich w sezonie zimowym jest niezwykle ryzykowna i stwarza potencjalne zagrożenie w postaci groźnych wypadków. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) apeluje o rozwagę oraz troskę o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

#OponyMająMoc

Faktem jest, że opona stanowi kluczowy element, będący jedynym stykiem pojazdu z nawierzchnią. W kontekście bezpieczeństwa drogowego, jest to szczególnie istotne. Powierzchnia kontaktu opony z podłożem ma zaledwie wielkość pocztówki. Jednak to właśnie od jakości tego kontaktu zależy droga hamowania i przyczepność – a co za tym idzie, nasze bezpieczeństwo na drodze. W przypadku opon każdy kierowca powinien znać zasadę 3xP:
1. Porządne opony, sprawdzonych producentów
2. Profesjonalny serwis, który nie zniszczy opon i felg przy montażu
3. Prawidłowe ciśnienie i eksploatacja, o które każdy z nas musi dbać codziennie

2021 FACTORY VO Flins 4 Wiadomości

Wybierając odpowiednie opony, powierzając ich montaż lub naprawę specjalistom oraz regularnie je sprawdzając zyskujemy większą pewność, że szczególnie w trudnej i nagłej sytuacji na drodze nasz pojazd wybawi nas z opresji dzięki dobrej przyczepności. Dzięki świadomemu wyborowi profesjonalnego warsztatu z kolei mamy pewność, że nie zniszczy nam tych opon przy montażu. Taką pewność dają serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO. Oznacza on, że dany warsztat przeszedł drobiazgowy audyt wyposażenia i umiejętności serwisowych i umie także zadbać o wygodę klienta podczas obsługi. Mapę warsztatów, które przeszły audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Warto przeczytać!

tunel Wiadomości

Tunel to nie WC. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad pokazuje patologię i przypomina o nowotworach

2025-11-16
ford radar Wiadomości

Pędził 131 km/h w terenie zabudowanym, dostał 5000 zł mandatu!

2025-11-15

Stellantis wycofuje z rynku trzy modele dostawczaków na wodór. Ryzyko wycieków i pożarów

2025-11-14

Pilna akcja serwisowa: 113 tysięcy aut Stellantis wraca do serwisów. Ryzyko pożaru i utraty mocy

2025-11-14

 

[1] https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/
[2] https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-12-1-hybrid-22-6-and-petrol-36-4-market-share-full-year-2022/
[3] https://przegladoponiarski.pl/art/15677/opony-a-bezpieczenstwo-2-3-4-5.html
[4] https://www.swiatopon.info/artykuly/czy-w-polsce-powinien-byc-obowiazek-uzywania-opon-,72197#
[5] http://dwtgroup.pl/zmiana-opon-w-srodku-zimy-wielu-kierowcow-jezdzi-na-oponach-letnich-czy-to-bezpieczne/

 

 

 

źródło: Genesis PR; zdjęcia: archiwum


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Co zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 1 WiadomościCo zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 2 WiadomościCo zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 3 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwis
Udostepnij279Tweet175Udostepnij49
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3433 udostępnienia
    Udostepnij 1373 Tweet 858
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3463 udostępnienia
    Udostepnij 1385 Tweet 866
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2316 udostępnienia
    Udostepnij 926 Tweet 579
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5165 udostępnienia
    Udostepnij 2066 Tweet 1291

Testy samochodów

01. Dacia Duster Blackshadow dCi 110 4x4 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Duster Blackshadow 1.5 dCi 110 KM 4×4 – oszczędny SUV z napędem na cztery koła. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-08-18
citroen ec3 aircrosss max 2025 16 scaled Wiadomości
Testy

Test: Nowy Citroën ë-C3 Aircross Max – najtańszy samochód elektryczny dla rodziny i 8 lat gwarancji

autor Małgorzata Kozikowska
2025-06-06
peugeot 2008 toyota chr 2 scaled Wiadomości
Testy

Test: nowy Peugeot e-2008 kontra Toyota C-HR czyli lew okiem posiadacza japończyka. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-11-02
Nowy Opel Mokka e GS 156 KM 01 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Opel Mokka-e GS 156 KM – z prądem po niemiecku

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-08-08
01. Test Czytelnika Peugeot 508 RXH Wiadomości
Testy

Test i porównanie: Peugeot 508 RXH 2.0 HDi hybryda kontra Ford Mondeo? Wybór jest prosty!

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-12-14

Najnowsze komentarze

  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu
  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach
  • Roman - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Anonimowo - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu

Zobacz też

Jak wyglądała sprzedaż marek luksusowych i premium Stellantis oraz Renault w 2022 r?

Citroen C4 – akcja serwisowa

Peugeot 205 Roland Garros pani Marii: „zwinny, wygodny i niewiele palił”

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz