XVII Ogolnopolski Zlot Renault 5 005 Wiadomości
Wiadomości

XX Ogólnopolski Zlot Renault 5, Rapid i Experss – kiedy, gdzie i co nas czeka?

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-23
fiat 500e Wiadomości
Wiadomości

Fiat 500 Elektro najchętniej wybieranym elektrycznym samochodem miejskim w Niemczech

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
Fiat Grande Panda 2025
Wiadomości

Nowy Fiat Grande Panda otrzyma manualną skrzynię biegów. Cena pójdzie w dół

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-22
citroen renault volkswagen Wiadomości
Wiadomości

Niemcy byli w szoku. Renault 19 16V prawie pokonał Volkswagena Golfa GTI w teście

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
uzywana dacia duster 1 6 lpg 1 Wiadomości
Wiadomości

5 najczęstszych oszustw przy sprzedaży aut używanych. Na co uważać?

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-23
citroen c3 cargo jednak trafia takze na polski rynek 2 Wiadomości
Testy

Citroën e-C3 – opinie po jeździe: „Jego styl, komfort czynią z niego ciekawego gracza w miejskim segmencie”

autor Grzegorz Traczewski
2025-05-17
Citroen DS
Wiadomości

Czym naprawdę powinien być samochód?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-23

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Co zrobić, żeby SUV jeszcze lepiej jeździł zimą?

Przyczepność i działanie napędu zależy od opon

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-11-17
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 10 minut
784
A A
2
Co zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 3 Wiadomości

Jakiego napędu by nie miały – 4×4 czy nawet 6×6 – SUV-ami na letnich oponach w taką pogodę nie powinniśmy już jeździć. Rodzaj napędu ma wpływ jedynie na ruszanie. Na hamowanie ma wpływ przyczepność opon. Do bezpiecznej jazdy jak wiemy potrzeba obu tych elementów. W SUV-ie wpływ jakości opon jest odczuwalny nawet bardziej.

Dlaczego? Przede wszystkim masa. Te samochody są znacznie cięższe od swoich odpowiedników kombi czy sedanów. Jeszcze większa, jeśli SUV to jednocześnie auto elektryczne. W przypadku SUV-ów różnica może wynieść nawet kilkaset kilogramów, a dla aut elektrycznych ta różnica wynosi nawet ok. 1/3 masy w porównaniu z modelami z konwencjonalnym napędem. Do tego SUVy mają wyżej osadzony środek ciężkości – co utrudnia kontrolę z trudnych warunkach, przy ruszaniu, hamowaniu i na zakrętach. Jakość opon, zwłaszcza w porze jesienno-zimowej, nabiera szczególnego znaczenia w przypadku nowoczesnych samochodów.

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że pojazdy typu SUV stanowią prawie połowę (49%) całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w UE [1]. Rośnie także sprzedaż i popularność samochodów nisko- i zeroemisyjnych.

ds7crossback 6 Wiadomości

Warto przeczytać!

Renault 4 E-Tech EuroNCAP

Renault 4 E-Tech zdobywa 4 gwiazdki w testach EuroNCAP

2025-05-23
Peugeot 3008

Peugeot 3008 i 5008 w testach zderzeniowych EuroNCAP. Ile gwiazdek zdobyły francuskie SUV-y?

2025-05-23

Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków

2025-05-21

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

2025-05-19

Analizy ACEA wskazują, że liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) wzrosła w minionym roku do 12,1%, co oznacza więcej o 3 pp. W porównaniu z 2021 roku. Z kolei samochody hybrydowe (HEV) osiągnęły udział w rynku na poziomie 22,6% [2].

Współczesne samochody elektryczne oraz SUV-y z napędem elektrycznym lub hybrydowym stawiają większe wyzwania przed oponami niż tradycyjne pojazdy. Ich ciężar to większe obciążenie dla ogumienia. Aby sprostać tym wymaganiom, renomowani producenci ogumienia wprowadzili opony klasy „Extra Load” – czyli do zwiększonych obciążeń z oznaczeniem XL. Kiedy jednak już i tak masywne SUV-y zaczęto elektryfikować, ich ciężar po dodaniu baterii stał się jeszcze większym wyzwaniem dla przemysłu oponiarskiego Dlatego powstały opony typu „High Load”, czyli do wysokich obciążeń – oznaczone skrótem „HL”. Są zaprojektowane specjalnie dla ciężkich SUV-ów oraz pojazdów zelektryfikowanych.

18. Renault Captur E Tech – z hybryda wsrod SUV ow Wiadomości

Opony typu XL i HL wyróżniają się specjalną konstrukcją i mieszanką materiałów – co pozwoliło na zwiększenie ich nośności przy zachowaniu tego samego rozmiaru opon i ich przyczepności. Projektując je uwzględniono kluczowe czynniki – takie, jak opór toczenia, trwałość oraz poziom generowanego hałasu podczas jazdy.

 

– Wymiana letnich opon to obowiązek każdego odpowiedzialnego kierowcy, nawet jeśli ma napęd 4×4 lub auto elektryczne. W naszym klimacie opony z homologacją zimową od listopada do marca to absolutna konieczność, a jeżdżenie na letnich w tym okresie to wręcz, używając terminologii prawniczej, rażące niedbalstwo – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Warto o tym pamiętać wybierając nowe, markowe opony – tym bardziej, że część oferowanych na rynku samochodów elektrycznych dysponuje mocą oscylującą w granicach 300 KM i mowa tu o nie wyczynowych modelach, tylko autach seryjnych. Rzecz jasna, na rynku nie brakuje również cywilnych modeli BEV, których moc jest nawet o 200 KM większa. Taka specyfikacja samochodu – duża moc, często napęd na obie osie i masa przekraczająca 2,5 tony, wymaga ogumienia o najlepszych parametrach.

Co zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 1 Wiadomości

Zimówki są ważne dla wszystkich pojazdów na drodze, także dla SUV i elektryków

Badania przeprowadzone przez Komisję Europejską dotyczące jazdy na oponach letnich w okresie zimowym wykazują istotne zagrożenia i ryzyko związane z taką praktyką [3]. W 27 europejskich krajach, gdzie wprowadzono obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową (zimowych i całorocznych), zaobserwowano znaczący spadek ryzyka wypadków drogowych w warunkach zimowych. Redukcja ta wyniosła imponujące 46 procent w porównaniu z jazdą na oponach letnich w tych samych trudnych warunkach. Raport ten potwierdza również, że wprowadzenie prawnego wymogu korzystania z opon posiadających homologację zimową przekłada się na 3-procentowy spadek liczby śmiertelnych wypadków. Warto zaznaczyć, że to uśrednione dane – istnieją kraje, które odnotowały jeszcze bardziej znaczący spadek liczby wypadków, sięgający nawet 20 procent [1].

– Opony letnie zostały zaprojektowane i przystosowane do działania w wyższych temperaturach – co sprawia, że tracą one na elastyczności i przyczepności, gdy temperatura spada poniżej pewnego poziomu, zazwyczaj około 7-10°C. Podczas jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych kierowcy narażeni są na wydłużenie drogi hamowania, ograniczoną kontrolę nad pojazdem, trudności w utrzymaniu przyczepności na śliskiej nawierzchni oraz zwiększone ryzyko wypadków drogowych. Wyniki badań wykazują, że jazda na oponach letnich w zimie może znacząco zwiększyć ryzyko kolizji i wypadków drogowych. Analizy Komisji Europejskiej stanowią ważny argument za wprowadzeniem podobnych przepisów w innych krajach – w tym w Polsce, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć ryzyko wypadków z powodu używania opon nieprzystosowanych do pory roku – tłumaczy Piotr Sarnecki.

006. Peugeot 5008 – przyjazny SUVan o drapieznym wygladzie Wiadomości

Deklaracje vs rzeczywistość

Kwestia wymiany ogumienia sezonowego wydaje się także istotna z punktu widzenia statystyk. Analizy i obserwacje płynące z warsztatów samochodowych wskazują, że aż 35% kierowców jeździ zimą na oponach letnich 4 . To zaskakujące – zwłaszcza w kontekście tego, że aż 90% z nich deklaruje chęć wymiany opon na zimowe jeszcze przed pierwszymi opadami śniegu [5].

– Kierowcy często rozważają potrzebę korzystania z opon zimowych argumentując, że współczesne rodzaje napędu czy systemy bezpieczeństwa w pojazdach są wystarczające. Jednak warto pamiętać, że opony są jedynym punktem kontaktu pojazdu z nawierzchnią drogi. To z tego kontaktu czerpie napęd i systemy bezpieczeństwa. Jeśli przyczepności zabraknie, sama technologia nic nie pomoże. W okresie jesienno-zimowym to opony z homologacją zimową – czyli opony zimowe lub dobre opony całoroczne – zapewniają bezpieczeństwo i pewność prowadzenia na drodze – argumentuje Piotr Sarnecki.

TESTY to niezbity dowód

Porządne opony to większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz nas wszystkich na drodze. Szczególnie dotyczy to trudniejszych warunków – przy mokrej nawierzchni, niskich temperaturach, jesiennej słocie czy w zimowej aurze. Potwierdzają to najnowsze testy, które w styczniu przeprowadził Grzegorza Duda na torze Moto Parku w Krakowie – we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Politechniką Rzeszowską oraz firmą Auto-Test. W warunkach zimowych, na mokrej nawierzchni przetestowano opony premium: zimowe, całoroczne i letnie oraz opony zimowe budżetowe spoza Europy. Podczas testów użyto urządzenia Datron – służącego do precyzyjnego mierzenia dynamiki pojazdu oraz drogi hamowania.

Letnie opony sa juz za twarde na te pogode. Czas na porzadne opony zimowe lub caloroczne test opon w warunkach zimowych Wiadomości

Testy jednoznacznie pokazały, że opony zimowe premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią. Bardzo niebezpiecznie podczas testów zachowały się opony zimowe budżetowe spoza Europy – ich średnia droga hamowania z 2 przejazdów była dłuższa aż o 30 metrów niż opon premium i wyniosła aż 82 metry! Opona zimowa premium potrzebowała 51 metrów do zahamowania, całoroczna 64 metry, podczas gdy letnia zatrzymała się dopiero po dystansie 108 metrów.

Link do filmu: https://drive.google.com/file/d/1fWuv0INXM26s3shkz1CYqDHYH6vNr-bQ/view?usp=share_link

Jazda na oponach letnich w sezonie zimowym jest niezwykle ryzykowna i stwarza potencjalne zagrożenie w postaci groźnych wypadków. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) apeluje o rozwagę oraz troskę o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

#OponyMająMoc

Faktem jest, że opona stanowi kluczowy element, będący jedynym stykiem pojazdu z nawierzchnią. W kontekście bezpieczeństwa drogowego, jest to szczególnie istotne. Powierzchnia kontaktu opony z podłożem ma zaledwie wielkość pocztówki. Jednak to właśnie od jakości tego kontaktu zależy droga hamowania i przyczepność – a co za tym idzie, nasze bezpieczeństwo na drodze. W przypadku opon każdy kierowca powinien znać zasadę 3xP:
1. Porządne opony, sprawdzonych producentów
2. Profesjonalny serwis, który nie zniszczy opon i felg przy montażu
3. Prawidłowe ciśnienie i eksploatacja, o które każdy z nas musi dbać codziennie

2021 FACTORY VO Flins 4 Wiadomości

Wybierając odpowiednie opony, powierzając ich montaż lub naprawę specjalistom oraz regularnie je sprawdzając zyskujemy większą pewność, że szczególnie w trudnej i nagłej sytuacji na drodze nasz pojazd wybawi nas z opresji dzięki dobrej przyczepności. Dzięki świadomemu wyborowi profesjonalnego warsztatu z kolei mamy pewność, że nie zniszczy nam tych opon przy montażu. Taką pewność dają serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO. Oznacza on, że dany warsztat przeszedł drobiazgowy audyt wyposażenia i umiejętności serwisowych i umie także zadbać o wygodę klienta podczas obsługi. Mapę warsztatów, które przeszły audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

 

[1] https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/
[2] https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-12-1-hybrid-22-6-and-petrol-36-4-market-share-full-year-2022/
[3] https://przegladoponiarski.pl/art/15677/opony-a-bezpieczenstwo-2-3-4-5.html
[4] https://www.swiatopon.info/artykuly/czy-w-polsce-powinien-byc-obowiazek-uzywania-opon-,72197#
[5] http://dwtgroup.pl/zmiana-opon-w-srodku-zimy-wielu-kierowcow-jezdzi-na-oponach-letnich-czy-to-bezpieczne/

 

 

 

źródło: Genesis PR; zdjęcia: archiwum

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Co zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 1 WiadomościCo zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 2 WiadomościCo zrobic zeby SUV jeszcze lepiej jezdzil zima 3 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwis
Udostepnij272Tweet170Udostepnij48
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Peugeot 508

    Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    3497 udostępnienia
    Udostepnij 1399 Tweet 874
  • Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

    1791 udostępnienia
    Udostepnij 716 Tweet 448
  • Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

    1399 udostępnienia
    Udostepnij 560 Tweet 350
  • Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    3293 udostępnienia
    Udostepnij 1317 Tweet 823

Testy samochodów

citroen c4 coupe by 1 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.6 120 KM 2009 – wersja specjalna „By Loeb”. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-11-12
007. Hybrydowe Renault Clio to dobry wybor Wiadomości
Testy

Test: Hybrydowe Renault Clio E-Tech 145 KM to dobry wybór. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-12-20
50. Nowy Peugeot 308 raport z jazd we Francji Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 – kompakt lepszej generacji. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-10-05
Nowy Citroën C4 Cactus PureTech 110 z automatem 06 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 Cactus PureTech 110 z automatem. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-08-11
01. Nowy Citroën C3 w wersji Shine Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Shine 1.2 82 KM – miejski samochód dla każdego. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-01-15

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 13-14/2010

WRC: Mistrz nad mistrze

Alpine rozpoczyna przyjmowanie zamówień na A290 w Polsce. Hot-hatch dostępny w ramach akcji „Preorder”

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz