Problem z silnikami 1.2 PureTech wciąż żywy. Stellantis ogłosił już akcję serwisową samochodów z roczników 2013-2017, ale właściciele sygnalizują, że wada może dotyczyć także nowszych pojazdów. Czy dojdzie do pozwu zbiorowego we Francji?
Jednostka 1.2 PureTech jest powszechnie wykorzystywana grupie Stellantis. Koncern instaluje benzynowy motor pod maskami samochodów marki Peugeot, Citroën, Opel i DS Automobiles. O problemie z łuszczącym się paskiem rozrządu wspominaliśmy już wielokrotnie na łamach naszego dziennika. Zużycie paska może przyczyniać się do zanieczyszczenia pompy próżniowej układu wspomagania hamowania oraz zatykania sitka pompy oleju zmniejszając tym samym skuteczność smarowania silnika.
Przypomnijmy, że Stellantis ogłosił akcję serwisową dotyczącą pojazdów napędzanych silnikiem 1.2 PureTech. Wśród modeli, których dotyczy problem jest m.in. Peugeot 208, Peugeot 308, Peugeot 2008, Citroën C3, Citroën C4 Cactus, Opel Corsa i wiele innych. Właściciele egzemplarzy objętych kampanią zostali wezwani przez Stellantis do warsztatów w celu aktualizacji oprogramowania oraz wymiany paska rozrządu.
1.2 PureTech w samochodach po 2017 roku
Mimo rozpoznania problemu i ogłoszenia akcji naprawczej, koncern zdaje się szerokim łukiem omijać określenie „wada”. Firma napisała w oświadczeniu, że łuszczący się pasek to rezultat „niewłaściwej, niezgodnej z zaleceniami producenta, eksploatacji pojazdu oraz jego serwisowania”.
Kampania dotyczyła pojazdów z roczników od 2013 do 2017, ale ze strony właścicieli dochodzą informacje, że podobne problemy mogą dotyczyć również nowszych samochodów Stellantis. Na stronie stowarzyszenia konsumentów Que Hoisir możemy przeczytać historię Patricii, która zgłosiła analogiczny problem w swoim Peugeocie 208 z 2021 roku. Przebieg auta wynosi zaledwie 16.000 km. Samochód miał przejść rutynową wymianę oleju, ale mechanicy zauważyli zużyty pasek rozrządu i odradzili dalszą jazdę. Sprawa czeka na rozstrzygnięcie przez Stellantis.
Przypadek Peugeot 208 nie jest odosobniony. Na Facebooku znajdziemy profil „PSA 1.2 Puretech Problemes : Courroie , Surconsommation D’huile, Moteur HS” dedykowany właścicielom samochodów, którzy doświadczyli problemów z silnikami 1.2 PureTech na francuskim rynku. Do grupy należy już 7,4 tys. osób.
Czy będzie pozew zbiorowy?
Nie ma jeszcze pewności, czy Stellantis stanie przed sądem, ale przygotowania trwają. Sprawą samochodów z silnikami 1.2 PureTech we Francji zainteresował się prawnik, Christophe Lèguevaques, który przygotowuje pozew zbiorowy. „Zauważyłem pewną powtarzalność w doniesieniach o incydentach, których doświadczyli właściciele tych pojazdów” – czytamy słowa prawnika na łamach Que Choisir. „Nie mogę jednak jeszcze zagwarantować, że złożymy pozew zbiorowy zapowiedziany jesienią. Musimy jeszcze zweryfikować pewne kwestie prawne” – poinformował.
W przyszłości samochody Stellantis będą miały ulepszoną wersję silnika 1.2 PureTech. Koncern zapowiedział już wprowadzenie jednostki z łańcuchem rozrządu, która ma charakteryzować się większą trwałością.
Najnowsze komentarze