Salonowa Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 trafiła w 2012 roku do pana Artura trochę przypadkiem. Miała być na kilka lat, została na dziesięć a w rodzinie zostanie na pewno dłużej, bo trafia teraz w ręce syna właściciela. Prosta budowa, niskie koszty eksploatacji i świetne właściwości terenowe to główne zalety tego auta. Rozmawialiśmy z nim na temat dziesięciu lat eksploatacji.
Panie Arturze, 10 lat temu Dacia była raczej mało popularna w Polsce. Model Duster znajdował się na rynku dopiero dwa lata, klienci dopiero go poznawali. Co zdecydowało o wyborze tej marki i tego modelu?
W sumie przypadek.Zobaczyłem ten model w polskim serialu nie wiedząc co to za marka i model. Jak się dowiedziałem wtedy już poszło szybko. Wizyta w salonie, zamówienie, zakup i był!
Zobacz: Dacia Duster LPG. Na gazie jeździ się taniej.
Na jaką wersję Dustera padł wybór i jaka wersja wyposażenia, za ile samochód został kupiony?
Była to Dacia Duster w najwyższej wersji wersji wyposażenia, wersja Laureate. Pod maską znajdował się silnik diesla 1.5 dCi o mocy 110 KM. Wybrałem też napęd 4×4. Cena wtedy to ponad siedemdziesiąt tysięcy złotych.
10 lat eksploatacji to bardzo dużo: jak można je podsumować?
Krótko: pozytywnie. Dacia to samochód prosty w budowie, niezawodny, wszędzie wjedzie. Ma swoje wady, na przykład rocznik 2012 jest raczej słabo wyciszony, ale nigdy mnie nie zawiodła ani też nigdy się nie zepsuła. Przysłowiowe „leję i jadę!”
Naprawdę żadnych awarii przez dziesięć lat?
Żadnych! Pamiętam, że tuż po odbiorze samochody z salonu, czyli samym początku eksploatacji, zbyt szybko rozłączało napęd 4×4. Sprawę załatwiło wgranie w ASO nowego oprogramowania.
Jak wygląda codzienne używanie auta, zużycie oleju napędowego i koszty?
Spalanie wychodzi mi dość niskie: 6,5 l/100 km miasto i 5,2 l/100km trasa. Koszty eksploatacji coroczny przegląd w ASO średnio 400 zł.Po gwarancji coroczne wymiany filtrów ,oleju z robocizną to coś koło 400 zł. Teraz pewnie podrożeje, bo ceny rosną wszędzie.
Jakie są największe plusy takiego Dustera rocznik 2012?
Na pewno niskie spalanie ,niezawodność oraz „dzielność” w terenie. Wjadę nim praktycznie wszędzie
Zobacz: Nowe samochody Dacia. Skonfiguruj teraz
A jakie są największe minusy?
Największym minusem to słabe wyciszenie auta.Do prędkości 120 km/h jeszcze jest ok. Potem słychać już zawirowania wiatru w relingach i robi się głośniej. Jeszcze cienka blacha karoserii i brak wygłuszenia ,też słychać obijające się kamyki. Warto samemu wyciszyć auto odpowiednimi blachami.
Czy przez te dziesięć lat eksploatacji coś pan zmieniał lub ulepszał w Dusterze?
W 2019 roku wymieniłem radio z fabrycznego, uproszczonego, na zdecydowanie bardziej rozbudowane. Dołożyłem też kamerę cofania.
Teraz, gdy przyszła pora na nowe auto, czy stary Duster idzie do sprzedaży?
Nie ma mowy! Samochód zostaje w rodzinie. Mój syn już się nie może doczekać (śmiech).
Jak pan skomentuje fakt, że używany Duster trzyma cenę chyba lepiej niż Toyota? Ceny rocznika 2012 z tym silnikiem oscylują między 30 a 40 tysięcy złotych!
Dacia niczego nie udaje. Duster to Duster, nieskomplikowane, proste i niezawodne auto. Dlatego jest bardzo cenione.
Na koniec standardowe pytanie: co będzie następne ?
Odpowiedzi chyba się spodziewacie, prawda? Zamawiam nowego Dustera po faceliftingu. Ale tym razem najmocniejszą benzynę, 150-konnego 4×4. I też już nie mogę się doczekać!
Dziękujemy za rozmowę.
Najnowsze komentarze