Dziś z przyjemnością pokazujemy zdjęcia koncepcyjnego Logana, który spełnia ostre wymogi ekologiczne, dzięki czemu może z dumą nosić znak «eco2», który w koncernie Renault jest świadectwem dbałości o środowisko.
Przypomnijmy, że znak przysługuje samochodom, które spełniają jednocześnie trzy następujące kryteria:
– są produkowane w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14001
Certyfikat wydawany przez niezależną instytucję (międzynarodową organizację normalizacyjną) świadczy o działaniach podjętych na rzecz ograniczenia szkodliwego oddziaływania zakładu na środowisko naturalne. Dotyczą one np. zmniejszenia zużycia wody lub energii, a także emisji hałasu czy szkodliwych substancji do atmosfery oraz ilości odprowadzanych ścieków, a także aspektów krajobrazowych. W ciągu 7 lat koncern Renault zmniejszył na przykład 3-krotnie zużycie wody w zakładzie w Sandouville (Francja). W 2006 r. 39 zakładów przemysłowych reprezentujących ponad 90% produkcji Renault na całym świecie posiadało certyfikaty ISO 14001. Rozpoczęta została procedura certyfikacji pozostałych zakładów (w Rosji i Maroku);
– emisja CO2 jest niższa od 140 g/km lub pojazd jest napędzany bioetanolem E85 lub biodieslem B30
Samochody eco2, to modele o niskiej emisji CO2, który jest główną przyczyną ocieplenia klimatu. Próg 140 g/km CO2 (odpowiadający zużyciu paliwa 5,3 l/100 km w przypadku silników wysokoprężnych i 5,9 l/100 km w przypadku silników benzynowych) można osiągnąć bądź poprzez zastosowanie specjalnych technologii (np. downsizing), bądź dzięki zastosowaniu biopaliw. Rośliny wykorzystywane do produkcji biopaliw pochłaniają w fazie wzrostu zawarty w atmosferze CO2 (fotosynteza).
Zgodnie z całościowym podejściem określanym jako „well to wheel” („od otworu wiertniczego do koła”), różnica ta może sięgnąć nawet 70% w przypadku E85, w porównaniu z takim samym modelem z silnikiem benzynowym. W przypadku biodiesla B30 i takiego samego modelu z silnikiem wysokoprężnym, różnica wynosi ok. 20%.
– co najmniej 5% zastosowanych tworzyw sztucznych pochodzi z recyklingu
Samochody ze znakiem Renault eco2 są projektowane w taki sposób, aby 95% ich masy nadawało się do wtórnego wykorzystania (recyklingu oraz spalania w celu pozyskania energii), a ponadto co najmniej 5% zastosowanych w nich tworzyw sztucznych pochodzi z odzysku. Clio III zawiera niemal 10% (20 kg) tworzyw pochodzących z recyklingu, a Nowe Twingo 9% (15 kg). Ilość ta będzie stale rosła w przyszłych samochodach gamy Renault..
Pokazany wyżej Logan rzeczywiście dba o niezatruwanie środowiska. Emituje średnio tylko 97 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Pod maską pracuje 85-konny silnik 1.5 dCi. Auto spełnia też inne wymagania eco2 – ponad 8,5% tworzyw sztucznych pochodzi z recyclingu, a powtórnemu przetworzeniu może podlegać aż 95% jego masy! Oczywiście zakłady Dacii w rumuńskim Pitesti posiadają certyfikat ISO 14001 i to już od dwóch lat. Samochód jeździ na oponach Michelin Pure charakteryzujących się obniżonymi oporami toczenia. Całość zostanie poddana próbie za miesiąc w Szanghaju podczas rajdu Challenge Bibendum.
Koncepcyjna Dacia Logan eco2 zapewne wkrótce przerodzi się w jak najbardziej produkcyjną wersję, dzięki czemu pozytywnie wpłynie na środowisko zarówno w krajach, które niespecjalnie myślą o ekologii, jak i tych wysoko uprzemysłowionych, gdzie również jest oferowana. Czas najwyższy zacząć sprzedawać Logana w Stanach – państwie, które emituje najwięcej na świecie gazów cieplarnianych…
KG
Najnowsze komentarze