Dacia Spring, najtańszy samochód elektryczny w Polsce, znakomicie nadaje się do miasta. Jednak co ma zrobić osoba, która nie posiada ani w domu, ani w pracy ładowarki, a jeździć na prądzie chce? Od miesiąca jeździmy tym autem w dużym mieście, korzystając wyłącznie z publicznych ładowarek. Do tej pory przejechaliśmy ponad tysiąc kilometrów i dzisiaj przyszedł czas na podsumowanie kosztów.
Dacia Spring to samochód klasy miejskiej – zapewnia cztery miejsca siedzące, 300 litrów bagażnika oraz podstawowe wyposażenie, obejmujące centralny zamek, klimatyzację, elektryczne szyby z przodu, elektroniczne wyświetlacze, radio, mapy i tym podobne. Autko po faceliftingu wygląda bardzo dobrze i mimo twardych (ale solidnych) materiałów we wnętrzu znakomicie spełnia swoją funkcję jako pojazd na codzienne „kręcenie się wokół komina”.
Test: Nowa Dacia Spring. Najtańszy samochód elektryczny do miasta
Skonfiguruj swoją Dacię Spring teraz
W miesiąc pokonaliśmy tysiąc kilometrów
Przez ostatni miesiąc pokonaliśmy nim 1024 kilometry – jak się śmieje nasz redakcyjny informatyk „dla równego rachunku”. Prowadziliśmy też bardzo skrupulatnie notatki związane z kosztami, bo założeniem była jazda bez użycia gniazdka w domu. Za każdym razem jedziemy na publiczną ładowarkę, korzystając z tych, które są zlokalizowane przy sklepach Lidl, obsługiwane przez polską firmę Elocity – z właścicielem której, Michałem Baranowskim niedawno przeprowadziliśmy wywiad. Za prąd płacimy z własnej kieszeni, nie jest to żaden test sponsorowany, korzystamy jedynie z uprzejmości marki Dacia, która udostępnia nam samochód w ramach długoterminowego testu.

Tysiąc kilometrów to oczywiście niewiele, ale do tego też ten samochód służy, do jazdy miejskiej.
Test: Dacia Spring – jak tani elektryk jeździ zimą w mieście i gdzie go ładować?
Ile to wszystko kosztowało?
Koszt 1 kWh na ładowarce Lidl o mocy 50 kW to 1,99 zł. Średnie zużycie energii w Dacii Spring zimą wynosi 14,6 kWh na 100 km. W efekcie dla ponad tysiąca kilometrów wydaliśmy 297,51 zł.
Średnie zużycie na 100 kilometrów |
14,6 |
kWh |
Cena 1 kWh ładowarki Lidl 50 kW |
1,99 |
zł |
Cena przejechania 100 km z użyciem ładowarki LIDL |
29,05 zł |
zł |
Koszt przejechania 1 km |
0,29 zł |
zł |
Przejechany dystans łącznie |
1.024 |
km |
Łączny koszt |
297,51 zł |
zł |
Gdyby mieć swoje gniazdko w domu z odpowiednią taryfą te koszty były ponad dwa razy niższe. Czy taka jazda się opłaca? Cóż – na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami.
Minusy elektryka bez własnej ładowarki
Na pewno są minusy – przy niewielkim akumulatorze Dacii Spring wizyty na stacji ładowania trzeba ponawiać co kilka dni, co my – w czasie naszego testu – łączymy po prostu z zakupami, które i tak trzeba robić. Pod tym względem lokalizacja ładowarki przy sklepie ma duży sens. Problem pojawia się wtedy, gdy ładowarka bywa zajęta, a tak się rzadko, ale zdarza.
Najnowsze komentarze