Dacia koncentruje się w Polsce na sprzedaży samochodów z silnikami wyposażonymi w fabryczną instalację gazową. To najpopularniejszy rodzaj paliwa w marca w naszym kraju – informują nas przedstawiciele producenta. W zależności od modelu udział LPG wśród zamówień w naszym kraju to nawet 80%.
Dacia stawia na tanie paliwa, bo widzi ogromne zainteresowanie nimi wśród klientów. Nawet cztery na pięć Dacii, w zależności od modelu, jeździ na autogazie. LPG jest tak ważne, że Dacia nie zamierza wprowadzać na nasz rynek elektrycznego modelu Spring z większym silnikiem o mocy 65 KM, Polska nie jest również rynkiem, na który wprowadza się priorytetowo inne nowości takie jak napęd hybrydowy.
W pewnym momencie zapotrzebowanie w Europie na samochody z LPG było tak ogromne, że producent nie wyrabiał się a czas realizacji wydłużył się do pół roku i więcej, ale teraz sytuacja wróciła już do normy.
Obecnie w Polsce można kupić cztery modele zasilanych autogazem. To Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Dacia Jogger oraz największy hit marki, czyli Dacia Duster. Niezależnie od rodzaju samochodu i wersji wyposażenia, silnik na LPG jest zawsze taki sam: to litrowa jednostka o mocy 100 KM, ze zbiornikiem na LPG o pojemności 40 litrów oraz 50-litrowym zbiornikiem na benzynę.
Ceny tych samochodów kształtują się następująco:
- Dacia Sandero 100 KM LPG – od 66.750 zł / skonfiguruj teraz
- Dacia Sandero Stepway– od 70.450 zł / skonfiguruj teraz
- Dacia Jogger – od 77.300 zł / skonfiguruj teraz
- Dacia Duster – od 79.850 zł / skonfiguruj teraz
Instalacja na autogaz jest bardzo mocno zintegrowana z Dacią – spalanie pokazuje komputer pokładowy, nie ma żadnych dodatkowych wskaźników poza przełącznikiem rodzaju paliwa, który też może działać automatycznie. Rola kierowcy sprowadza się do tankowania a niskie koszty jazdy rekompensują fakt, że pod maską pracuje jednolitrowa trzycylindrowa jednostka. Mimo niewielkiej pojemności osiąga ona przyjemne w użytkowaniu 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 2000-3500 obrotów, co pozwala używać dolnego zakresu obrotów silnika.
Jednostka ta ma swoje wady, trzy cylindry powodują, że w środku na jałowym biegu bardziej odczuwa się wibracje a z kolei przy dynamicznej jeździe nieco hałasu przedostaje się do silnika, jednak niedogodności te rekompensowane są z nawiązką przy dystrybutorze na stacji. LPG jest prawie dwa razy tańsze od benzyny. Spalanie, w zależności od modelu, wynosi około 7 litrów na 100 kilometrów a koszty przeglądów niewiele wyższe niż wersja benzynowa, więc autogaz się po prostu opłaca – szczególnie dzisiaj.
A Dacia myśli o mocniejszych silnikach z autogazem – prawdopodobnie takowy powstanie do Dacii Bigster. Producent zapowiada, że do 2035 roku klasyczne jednostki spalinowe pozostaną w ofercie, nie zamierza z nich rezygnować. I to dobra wiadomość dla nas, klientów.
Zobacz: Testy, pomiary, opinie i spalanie samochodów Dacia
Najnowsze komentarze