• Najnowsze

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

2021-04-05
Nissan X-Trail

Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku

2021-04-19

Test: Renault Captur E-Tech – z hybrydą wśród SUV-ów

2021-04-19
Citroen Traction Avant

Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu

2021-04-19
Dacia Sandero Stepway

Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!

2021-04-19
Renault Zoe

Jakie płyny eksploatacyjne mają samochody elektryczne?

2021-04-19
Peugeot 4008 i 5008

Nowy Peugeot 4008 i 5008 na targach motoryzacyjnych w Szanghaju

2021-04-19
Renault Arkana

Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.

2021-04-19

Nowe Renault Kangoo jest już dostępny konfiguratorze. Na razie nie w Polsce

2021-04-19

Renault Twingo II dobrze ocenione. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 16/2021

2021-04-19

Wielkie plany Renault: nowe modele, wodór i lider elektromobilności. To wszystko już się dzieje.

2021-04-19
poniedziałek, 19 kwietnia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-04-05
w Historia
Czas czytania5 mins read
61 3
0
55
UDOSTĘPNIEŃ
184
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Citroën odkrył tu słynne daszkowe koła zębate. Głowno, miejsce niezwykłe

Kartka z kalendarza: Citroën Ami 6 – dziś mija 60 lat od prezentacji modelu

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

W roku 1933 przez Europę, znajdującą się w stanie wielkiego kryzysu, przetoczyła się fala protestów automobilistów, którzy nie chcieli zgodzić się na podwyżki podatków, związanych z samochodami. Rządy Francji, Anglii, Austrii oraz Czech podnosiły opłaty by ratować budżety. W tym czasie w Polsce było tak mało aut, że protesty owe budziły powszechne zdumienie. Z europejskimi producentami ostro konkurował zaś Ford, oferując swoje samochody taniej, niż najtańsze produkty z rodzimych fabryk… Oto co pisały na ten temat ówczesne media:

Jeszcze nie przebrzmiały echa niedawnych demonstracyj czeskich automobilistów przeciwko podwyżce podatku od samochodów, a oto depesze wczorajsze przyniosły wiadomość o nowych zaburzeniach, tym razem daleko groźniejszych , wywołanych z tych samych powodów przez szoferów wiedeńskich.

Czytelnikowi polskiemu wiadomość taka wydaje sie nieprawdopodobna: bo jakże, takie głupstwo dotyczące tylko garstki bogaczy, mających własne auta, mialożby spowodować aż taką małą „rewolucję” w Czechach i Austrji? U nas bowiem na automobilizm i jego role niejednokrotnie patrzy się prawie tak samo jak przed 40 bez mała laty, gdy stary Daimler po raz pierwszy ukazał się oczom zdumionych Austriaków w swem prymitywnem aucie.

Inaczej jest w Czechosłowacji, Francji, Niemczech, czy Ameryce. We wszystkich państwach nowoczesnych od dawien dawna samochód przestał być luksusem, dostępnem sferom uprzywilejowanym, wypierając zwycięsko konia, tramwaj i kolej — stał się on dziś prawdziwym nerwem życia gospodarczego i publicznego. A rownocześnie z tem urósł do niebywałych rozmiarów przemysł automobilowy stając się w szeregu państw, Francja, Stany Zjednoczone, Italia — przemysłem narodowym. Jednem z głównych źródeł dobrobytu.

W ostatnich latach sieci kolejowe w zachodniej Europie rozwijały sie b. słabo, a w Ameryce Południowej, nawet zlikwidowano niejedną, nie rentującą się podrzędną linię kolei żelaznych. Nie rozszerza się też tam i sieć tramwajowa a w wielu miastach, że wspomnimy choćby Paryż, sztywne tory tramwajowe, jako przeszkoda w ruchu ulicznem są bez pardonu wyrzucane poza obręb śródmieścia.

Natomiast rok rocznie buduje się tysiące kilometrów wspaniałych, asfaltowych, bitumowych szos samochodowych, powstają setki nowych linij autobusowych i autokarowych, a fabryki wyrzucają na rynek setki tysięcy nowych wozów, coraz doskonalszych, wygodniejszych I ekonomiczniejszych. Nic więc dziwnego, że w Czechosłowacji, gdzie samochody obsługują olbrzymią część ruchy osobowego i towarowego, gdzie pracują na roli tysiące traktorów, gdzie przemysł automobilowy jest wspaniale rozwinęty — wieść o pomyśle podatku od samochodów, co grozi zmniejszeniem się ruchu, urasta w oczach społeczeństwa do rozmiarów wstrząsu gospodarczego.

Nie zapominajmy, że dwukrotnie mniej od Polski zaludniona Czechosłowacja ma, nie licząc wozów wojskowych, około 150.000 pojazdów motorowych (to jest pięć razy więcej niż 32 milionowa Polska). Oto przeto w Polsce jeden samochód czy motocykl wypada na 1200 mieszkańców — w Czechosłowacji zaledwie na niecałych 100, a we Francji — na 30. Obecny „kryzys automobilowy” jaki zagraża Czechosłowacji, dotyczy również szeregu innych krajów.

Tak więc we Francji rząd wnosi podobny projekt podwyższeń podatku od aut, dla załatania „dziur budżetowych”, a w Anglii unieruchomiono znaczną część samochodów. Ameryka dusi się od nadprodukcji automobilowej. I tak dalej. Ten światowy kryzys automobilizmu kurczy oczywiście, rynki zbytu. Na tem tle rozgrywa się coraz bardziej zażarta walka konkurencyjna, przede wszystkiem — pomiędzy produkcją europejską a amerykańską.

Idzie tu, oczywiście, o rynki europejskie — bo o imporcie wozów do Ameryki w tej chwili niema mowy. Za to koncerny amerykańskie zapuściły na rynkach europejskich swe macki tak głęboko, że żadne obostrzenia, cła protekcyjne etc nie mogą ich wyplenić. I tak amerykańskie „Fordy” stanowią ciągle poważną konkurencje dla francuskich wozów, szczególnie zaś dla aut tańszych masowej i produkcji, jak „Citroen”, „Renault” i innych, choć droższe „Delage”, czy „Packardy” są często zagrożone inwazją zamorskich Hotchkissów czy „Fordów”.

Aby skuteczniej móc walczyć z produkcja europejską o jej własne rynki, Ford wypuścił ostatnio nowe typy swych wozów, po raz pierwszy różniczkując je pod względem konstrukcji. Na paryskim bruku zaroiło się nagle od zapowiadanych od dawna „rewelacyjnych” typów „Forda”: 4 i 8 cylindrowego, zresztą całkiem do siebie niepodobnych.

Większy wóz 8-cylindrowy ma konkurować z droższemi autami produkcji europejskiej, gdy 4-ro cylindrowy 6-konny „Ford – ma za zadanie walkę z małemi ekonomicznemi wózkami francuskimi, (jak „Peugeot 201″, miniaturowy „Rosengart”) czy też samochodzikami angielskimi lub niemieckimi.

Konkurują zaś one przede wszystkiem — ceną: mały,nowy, „Fordzik” kosztuje we Francji wraz z cłem i podatkami około 15.000 franków (niespełna 5.000 złotych), to jest taniej, niż najtańszy wóz tego typu krajowej produkcji. A mimo to — Ford musiał zatrzymać swe olbrzymie zakłady, 150.000 ludzi zostało bez pracy. Wielki „Henry” musi zrobić w swej produkcji pauzę, by dać możność swym agentom „wypchnięcia” tuż gotowych wozów. Ale — kto je dziś kupi?

źródło: Dziennik Białostocki 1933.02.04 R.11 nr 35

Pisownia oryginalna

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: 201CitroenhistoriaPeugeot
Udostepnij22Tweet14Udostepnij4
Poprzedni

Citroën DS jako czekoladowa pisanka na Wielkanoc 2021. Kosztuje 70 euro

Następny

Test: Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 – plus za komfort, minus za… cenę

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Peugeot 2008

Test: Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 – plus za komfort, minus za... cenę

Test: Peugeot 5008 1.6 180 KM EAT8 po faceliftingu – przyjazny SUVan o drapieżnym wyglądzie

Dacia Bigser

Nowa Dacia Bigster w wersji Access. Budżetowy 7-miejscowy SUV

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Zlot PIKUR
Cze 24 - 27 2021

Ogólnopolski Zlot Renault 2021

OSiR Wawrzkowizna
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Zlot Renault 5
Lip 16 - 18 2021

XVI Ogólnopolski Zlot Renault 5

Miedziana Góra, Tor Kielce
Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Łukasz o Nowa Dacia Logan 1.0 LPG: rozpoczynamy test. Przed nami ponad 1300 km
    • Patryk o Nowa Dacia Duster i nowe Sandero: eksportowe hity marki. To 14% PKB Rumunii
    • Celina o Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Celina o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Taktak o Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Nick o Nowa Dacia Duster i nowe Sandero: eksportowe hity marki. To 14% PKB Rumunii
    • Nick o Nowa Dacia Duster i nowe Sandero: eksportowe hity marki. To 14% PKB Rumunii
    • Fan hydro o Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Fan Panharda o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Fan Panharda o Nowa Dacia Sandero po testach Euro NCAP. Jaki wynik?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku
    • Test: Renault Captur E-Tech – z hybrydą wśród SUV-ów
    • Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu
    • Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Jakie płyny eksploatacyjne mają samochody elektryczne?
    • Nowy Peugeot 4008 i 5008 na targach motoryzacyjnych w Szanghaju
    • Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Nowe Renault Kangoo jest już dostępny konfiguratorze. Na razie nie w Polsce
    • Renault Twingo II dobrze ocenione. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 16/2021
    • Wielkie plany Renault: nowe modele, wodór i lider elektromobilności. To wszystko już się dzieje.


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.