niedziela, 29 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Demonstracje czeskich i austriackich automobilistów. Wielki kryzys motoryzacyjny w Europie lat trzydziestych

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-04-05
w Historia
Czas czytania 5 minut
91 5
0
82
UDOSTĘPNIEŃ
274
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Dorożki samochodowe Citroën w Warszawie.

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

W roku 1933 przez Europę, znajdującą się w stanie wielkiego kryzysu, przetoczyła się fala protestów automobilistów, którzy nie chcieli zgodzić się na podwyżki podatków, związanych z samochodami. Rządy Francji, Anglii, Austrii oraz Czech podnosiły opłaty by ratować budżety. W tym czasie w Polsce było tak mało aut, że protesty owe budziły powszechne zdumienie. Z europejskimi producentami ostro konkurował zaś Ford, oferując swoje samochody taniej, niż najtańsze produkty z rodzimych fabryk… Oto co pisały na ten temat ówczesne media:

Jeszcze nie przebrzmiały echa niedawnych demonstracyj czeskich automobilistów przeciwko podwyżce podatku od samochodów, a oto depesze wczorajsze przyniosły wiadomość o nowych zaburzeniach, tym razem daleko groźniejszych , wywołanych z tych samych powodów przez szoferów wiedeńskich.

Czytelnikowi polskiemu wiadomość taka wydaje sie nieprawdopodobna: bo jakże, takie głupstwo dotyczące tylko garstki bogaczy, mających własne auta, mialożby spowodować aż taką małą „rewolucję” w Czechach i Austrji? U nas bowiem na automobilizm i jego role niejednokrotnie patrzy się prawie tak samo jak przed 40 bez mała laty, gdy stary Daimler po raz pierwszy ukazał się oczom zdumionych Austriaków w swem prymitywnem aucie.

Inaczej jest w Czechosłowacji, Francji, Niemczech, czy Ameryce. We wszystkich państwach nowoczesnych od dawien dawna samochód przestał być luksusem, dostępnem sferom uprzywilejowanym, wypierając zwycięsko konia, tramwaj i kolej — stał się on dziś prawdziwym nerwem życia gospodarczego i publicznego. A rownocześnie z tem urósł do niebywałych rozmiarów przemysł automobilowy stając się w szeregu państw, Francja, Stany Zjednoczone, Italia — przemysłem narodowym. Jednem z głównych źródeł dobrobytu.

W ostatnich latach sieci kolejowe w zachodniej Europie rozwijały sie b. słabo, a w Ameryce Południowej, nawet zlikwidowano niejedną, nie rentującą się podrzędną linię kolei żelaznych. Nie rozszerza się też tam i sieć tramwajowa a w wielu miastach, że wspomnimy choćby Paryż, sztywne tory tramwajowe, jako przeszkoda w ruchu ulicznem są bez pardonu wyrzucane poza obręb śródmieścia.

Natomiast rok rocznie buduje się tysiące kilometrów wspaniałych, asfaltowych, bitumowych szos samochodowych, powstają setki nowych linij autobusowych i autokarowych, a fabryki wyrzucają na rynek setki tysięcy nowych wozów, coraz doskonalszych, wygodniejszych I ekonomiczniejszych. Nic więc dziwnego, że w Czechosłowacji, gdzie samochody obsługują olbrzymią część ruchy osobowego i towarowego, gdzie pracują na roli tysiące traktorów, gdzie przemysł automobilowy jest wspaniale rozwinęty — wieść o pomyśle podatku od samochodów, co grozi zmniejszeniem się ruchu, urasta w oczach społeczeństwa do rozmiarów wstrząsu gospodarczego.

Nie zapominajmy, że dwukrotnie mniej od Polski zaludniona Czechosłowacja ma, nie licząc wozów wojskowych, około 150.000 pojazdów motorowych (to jest pięć razy więcej niż 32 milionowa Polska). Oto przeto w Polsce jeden samochód czy motocykl wypada na 1200 mieszkańców — w Czechosłowacji zaledwie na niecałych 100, a we Francji — na 30. Obecny „kryzys automobilowy” jaki zagraża Czechosłowacji, dotyczy również szeregu innych krajów.

Tak więc we Francji rząd wnosi podobny projekt podwyższeń podatku od aut, dla załatania „dziur budżetowych”, a w Anglii unieruchomiono znaczną część samochodów. Ameryka dusi się od nadprodukcji automobilowej. I tak dalej. Ten światowy kryzys automobilizmu kurczy oczywiście, rynki zbytu. Na tem tle rozgrywa się coraz bardziej zażarta walka konkurencyjna, przede wszystkiem — pomiędzy produkcją europejską a amerykańską.

Idzie tu, oczywiście, o rynki europejskie — bo o imporcie wozów do Ameryki w tej chwili niema mowy. Za to koncerny amerykańskie zapuściły na rynkach europejskich swe macki tak głęboko, że żadne obostrzenia, cła protekcyjne etc nie mogą ich wyplenić. I tak amerykańskie „Fordy” stanowią ciągle poważną konkurencje dla francuskich wozów, szczególnie zaś dla aut tańszych masowej i produkcji, jak „Citroen”, „Renault” i innych, choć droższe „Delage”, czy „Packardy” są często zagrożone inwazją zamorskich Hotchkissów czy „Fordów”.

Aby skuteczniej móc walczyć z produkcja europejską o jej własne rynki, Ford wypuścił ostatnio nowe typy swych wozów, po raz pierwszy różniczkując je pod względem konstrukcji. Na paryskim bruku zaroiło się nagle od zapowiadanych od dawna „rewelacyjnych” typów „Forda”: 4 i 8 cylindrowego, zresztą całkiem do siebie niepodobnych.

Większy wóz 8-cylindrowy ma konkurować z droższemi autami produkcji europejskiej, gdy 4-ro cylindrowy 6-konny „Ford – ma za zadanie walkę z małemi ekonomicznemi wózkami francuskimi, (jak „Peugeot 201″, miniaturowy „Rosengart”) czy też samochodzikami angielskimi lub niemieckimi.

Konkurują zaś one przede wszystkiem — ceną: mały,nowy, „Fordzik” kosztuje we Francji wraz z cłem i podatkami około 15.000 franków (niespełna 5.000 złotych), to jest taniej, niż najtańszy wóz tego typu krajowej produkcji. A mimo to — Ford musiał zatrzymać swe olbrzymie zakłady, 150.000 ludzi zostało bez pracy. Wielki „Henry” musi zrobić w swej produkcji pauzę, by dać możność swym agentom „wypchnięcia” tuż gotowych wozów. Ale — kto je dziś kupi?

źródło: Dziennik Białostocki 1933.02.04 R.11 nr 35

Pisownia oryginalna

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 201CitroenhistoriaPeugeot
Udostepnij33Tweet21Udostepnij6
Poprzedni

Citroën DS jako czekoladowa pisanka na Wielkanoc 2021. Kosztuje 70 euro

Następny

Test: Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 – plus za komfort, minus za… cenę

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Peugeot 2008

Test: Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 – plus za komfort, minus za... cenę

Test: Peugeot 5008 1.6 180 KM EAT8 po faceliftingu – przyjazny SUVan o drapieżnym wyglądzie

Dacia Bigser

Nowa Dacia Bigster w wersji Access. Budżetowy 7-miejscowy SUV

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Yaro - Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • ernest - DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika
  • Anonimowo - Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Duster1 - Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Roman - Używane: Citroën C5 czy Ford Mondeo? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 21/2022
  • Anonimowo - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Grześ - Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Chip - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Piotr001 - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • ANTYMATRIX - Jest oficjalne stanowisko grupy Renault w sprawie sprzedaży marki Dacia


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Kolejne problemy Stellantis. Urzędnicy USA zbadają warunki pracy w jednej z fabryk koncern w Meksyku
  • Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • Alpine A110 Rédélé. Limitowana seria supersamochodu
  • BWT Alpine F1 Team przed Grand Prix Monako
  • Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.