Dacia staje się jedną z najpopularniejszych marek w Europie. Sandero, Duster, Logan a teraz Jogger cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów. Fabryka nie jest w stanie zrealizować wszystkich zamówień w czasie a przyczyną nie jest bynajmniej brak komponentów elektronicznych. Jakie są powody takiego stanu rzeczy?
Nowa Dacia Sandero i nowy Duster zostały zaakceptowane przez klientów i są wyjątkowo popularne. Posiadaczy cieszy też niska utrata wartości na rynku wtórnym. Okazało się, że Dacia jest lepsza pod tym względem niż np. Toyota, Tesla czy Volkswagen. Jednak dzisiaj nie jest tak łatwo kupić nowy samochód. Rosnące ceny we wszystkich markach powodują, że grono klientów na Dacię rośnie, bo jest to nadal auto z najlepszym stosunkiem ceny do oferowanych możliwości.
Dacia produkuje swoje samochody w kilku zakładach, zlokalizowanych m.in. w Rumunii oraz Maroku. Mają one określone, zaplanowane kilka lat temu moce wytwórcze. W Mioveni, gdzie powstają m.in. sedany i SUVy, z taśm zjeżdża tysiąc Dusterów dziennie. Rynek wchłonąłby prawdopodobnie drugie tyle a kolejka zamówień wciąż rośnie.
Zobacz: Test Dacii Duster z automatyczną skrzynią biegów – jakie są zalety i wady tego samochodu?
Dacia kilkukrotnie podnosiła moce produkcyjne swoich zakładów. Tak było m.in. w 2013 i 2020 roku. Mimo tego nie jest w stanie poradzić sobie z ogromną ilością spływających zleceń i czas oczekiwania na poszczególne modele jest bardzo długi. Stąd trudna decyzja by z niektórych rynków usunąć model Logan, np. w Hiszpanii. Ma to uprościć procesy logistyczne i skupić produkcję na rynkach, na których sprzedaje się ich najwięcej. Szczególnie Rumunia pokochała tego sedana i tam cieszy się on nieustająco ogromną popularnością. Także w Polsce zapotrzebowanie na Logana znacznie wzrosło, bo jest on coraz chętniej wykorzystywany na taksówkach.
Zobacz: Duster z LPG. Czy 100 KM wystarczy?
Dacia, projektując wydajność swoich zakładów w Rumunii na około 400 tysięcy samochodów rocznie, nie przewidziała, że marka stanie się europejskim hitem sprzedażowym. Owszem, zakładano wzrost, ale w najbardziej optymistycznych planach nie było mowy o tak dużych zamówieniach. Marka odniosła sukces, który dzisiaj jest też pewnym problemem – to klęska urodzaju – rozumiana jako nadmiar zamówień, co oznacza opóźnienia w realizacji.
Zobacz: Nowy samochód Dacia. Skonfiguruj swój model
Tysiąc Dacii Duster, które są produkowane dziennie, to dzisiaj za mało. Fabryka mogłaby produkować 2000 i to byłoby zapewne odpowiednią ilością do zamówień. Jednak zwiększenie mocy produkcyjnych nie jest takie proste. Oznacza to konieczność wyszkolenia nowych pracowników, budowę nowych hal produkcyjnych, zakup nowych maszyn i akcesoriów a przede wszystkim rozbudowanie procesów logistycznych, bo część podzespołów przyjeżdża z Francji. Kłopoty z podzespołami elektronicznymi też dają się we znaki. Fabryka miała kilka przestojów, które również zwiększają opóźnienia.
Według informacji, które uzyskaliśmy od osoby pracującej w Rumunii, obecnie trwają przygotowania do dużej inwestycji, która zwiększy moce produkcyjne, co powinno znacznie skrócić czas realizacji zamówień. Nie ma jednak jeszcze żadnych szczegółów, kiedy będzie ona realizowana. Pandemia COVID-19 oraz konflikt na Ukrainie również mają na to pewien wpływ.
Nowa Dacia Jogger, Duster, Sandero i Logan są wyjątkowo popularne a sprzedaż ciągle rośnie. Dlatego dzisiaj, gdy na nowy samochód czeka się kilka miesięcy, zakup warto planować z większym wyprzedzeniem.
Najnowsze komentarze