(w milionach euro) |
I półrocze 2010 |
I półrocze 2009 |
Sprzedaż netto |
8.349 |
7.134 |
Zysk operacyjny (Przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych) |
822 |
282 |
Marża operacyjna (Przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych) |
9,8% |
4,0% |
Zysk netto |
504 |
(122) |
Inwestycje |
251 |
319 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny |
53% |
75% |
Wolne środki pieniężne1 |
(30) |
575 |
1 Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne
Opony do samochodów osobowych i dostawczych
I połowa 2010 % zmiana od poprzedniego roku |
Europa* |
Ameryka Północna |
Azja |
Ameryka Południowa |
Afryka/ Bliski Wschód |
razem |
Pierwsze wyposażenie |
+26% |
+71% |
+47% |
+22% |
-1% |
+41% |
Rynek wymiany |
+11% |
+9% |
+12% |
+21% |
+4% |
+11% |
* W tym Rosja i Turcja
Pierwsze wyposażenie
Po historycznym spadku z pierwszej połowy 2009 r., prawie każde fabrycznie montowane wyposażenie odczuwa ogromny wzrost popytu w pierwszej połowie 2010 r., dzięki programom koncernów motoryzacyjnych wprowadzonych na większości wiodących rynków.
Rynek wymiany
– W Europie i Ameryce Północnej, popyt wzrósł szybciej niż się spodziewano, wzmocniony większą ilością kilometrów pokonywanych samochodami oraz częściowymi wymianami flot u dealerów. Opony z wyższym indeksem prędkości dominowały na rynku, podobnie jak opony zimowe w Europie i rekreacyjne opony w Ameryce Północnej.
– W Ameryce Południowej, rynek na wyposażenie zamienne powrócił do wzrostu, dzięki bardzo dobrym wynikom w Brazylii, Argentynie i Kolumbii.
– Rynki w Azji pozostają prężne, prowadzone przez 17% wzrost w Chinach.
Opony do samochodów ciężarowych
I połowa 2010 % zmiana od poprzedniego roku |
Europa** |
Ameryka Północna |
Azja |
Ameryka Południowa |
Afryka/ Bliski Wschód |
razem |
Pierwsze wyposażenie* |
+29% |
+23% |
+61% |
+53% |
+9% |
+44% |
Rynek wymiany* |
+35% |
+22% |
+14% |
+26% |
+2% |
+19% |
* Tylko rynek opon radialnych;
** W tym Rosja i Turcja
Pierwsze wyposażenie
– Europa odnotowała nie jednoznaczne wyniki w pierwszym kwartale roku, jednak popyt szybko wzrósł w drugim kwartale, zwłaszcza w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, wciąż jednak odbiega od wyników z roku 2007. Pomimo chwiejnej kondycji na rynku frachtowym w drugim kwartale, rynek samochodów ciężarowych znacząco wzrósł, dzięki dynamicznemu eksportowi.
– Rynek w Ameryce Północnej zaczął dynamicznie rosnąć, zwłaszcza w segmencie opon do przyczep, jednak daleko mu do historycznych wyżyn.
– W Ameryce Południowej popyt wzrósł o 53%, dzięki zachętom rządu w Brazylii do kupowania ciężarówek.
– Chiński rynek kontynuuje silny wzrost, osiągając wynik 63%,
Rynek wymiany
– W Europie, w okresie rosnących tonaży ładunków przewożonych samochodami ciężarowymi, popyt na opony wzrósł skokowo o 35%, jednak nie osiągnął poziomu z roku 2007.
– W Ameryce Północnej, popyt na opony wymienne był większy niż tempo wzrostu całego rynku frachtowego, dzięki uzupełnianiu zapasów przez coraz pewniej czujących się dealerów.
Opony specjalistyczne
Opony Earthmover – światowy popyt na pierwsze wyposażenie wzrósł znacząco w tym okresie, napędzany uzupełnianiem zapasów przez dealerów i planami stymulującymi gospodarki wprowadzanymi przez rządy państw. Rynek infrastruktury w Ameryce Północnej poprawił się, jednak pozostaje słaby w Europie, podczas gdy rynki azjatyckie wykazują niesłabnącą siłę. Segment górniczy kontynuuje rozwój, dzięki dużemu popytowi oraz wznowionej pracy przy głównych projektach.
Opony rolnicze – światowy popyt był na minusie w zestawieniu rocznym jednak przejawiał oznaki poprawy sytuacji w drugim kwartale. Rynek wymiany spadł w tym okresie, zwłaszcza w Ameryce Północnej i, w mniejszym stopniu, w Europie. Rynek na maszyny kompaktowe znacząco wzrósł, zwłaszcza w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Opony dwukołowe – w Europie i Ameryce Północnej ten segment odnotował znaczący wzrost. Poprawę widać było przede wszystkim na rynkach wschodzących.
Opony lotnicze – wszystkie rynki lotnictwa pasażerskiego odnotowały w tym okresie wzrosty wraz z dużym wzrostem obłożenia samolotów. Ogólny rynek lotniczy odbił się po bardzo słabym roku 2009, podczas gdy zapotrzebowanie na opony do samolotów wojskowych pozostało stabilne.
Prognozy na 2010 r.
Widoczna poprawa w kondycji rynku oponiarskiego spodziewana jest także w drugiej połowie roku, jednak tempo wzrostu będzie różne w poszczególnych regionach świata.
Rosnące ceny surowców będą miały negatywny wpływ na wyniki w drugiej połowie roku (i obniżą całoroczny dochód o około 600–650 milionów euro), jednak Michelin skorzysta z własnych podwyżek cen z początku roku. Ponadto, Grupa ogłasza podniesienie cen w oponach zamiennych dla samochodów osobowych i dostawczych w Europie o 3%, poczynając od września, potwierdzając swoją strategię cenową, która odpowiada sytuacji rynkowej.
W tych okolicznościach, Michelin planuje wywiązać się ze swojego zobowiązania na rok 2010, które zakładało zwiększenie wzrostu wielkości sprzedaży o 10%, generowanie dodatniego stosunku wolnych środków pieniężnych oraz, pomimo wzrostów cen surowców, zamierza zapewnić zysk operacyjny na poziomie blisko 9%.
Pełne dane z I półrocza 2010 roku można znaleźć na stronie: www.michelin.com/corporate
Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa MICHELIN produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności – są to opony do samochodów – osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli i promów kosmicznych, a także przewodniki, mapy, atlasy i usługi internetowe (viamichelin.com). Siedzibą koncernu jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma jest obecna w 170 krajach, ma zakłady produkcyjne w 19 różnych krajach.
Źródło: Michelin Polska
Najnowsze komentarze