Ciekawy jestem, czy pisma motoryzacyjne ukazujące się w naszym kraju poświęcą temu choć trochę miejsca. A jeśli tak, to ile tego będzie. Podejrzewam jednak, że dublet Peugeota 2008 DKR w China Silk Road Rally przejdzie niemal bez echa w drukowanych mediach wydawanych przez spółki zależne niemieckich domów mediowych. Na szczęście jest Francuskie.pl, gdzie o takich sprawach nie zapominamy, choć czasem piszemy o nich z lekkim opóźnieniem. Wszystko dlatego, że to czas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, który dominuje teraz w doniesieniach motoryzacyjnych.
Tak, jestem już w Niemczech i za parę godzin będę zbierał materiały do relacji ze stoisk Citroëna, DS, Peugeota, Renault i Dacii. Na pewno nigdzie indziej nie znajdziecie tak wielu zdjęć i informacji z tych i tylko tych ekspozycji. Ale nie możemy zapominać o innych aspektach francuskiej motoryzacji, zwłaszcza gdy mamy do przekazania wieści tak radosne.
Team Peugeot Total wystawił w tegorocznym China Silk Road Rally dwa samochody, które poprowadzili Stéphane Peterhansel oraz Cyril Despres – legendy Dakaru i nie tylko. Teraz zmierzyli się z Rajdem Jedwabnego Szlaku zdobywając dwa najlepsze miejsca w tej imprezie rozgrywanej na dystansie 5.442 kilometrów!
To oczywiście nie pierwsze triumfy Peugeota w Państwie Środka. Model 908 wygrywał na torze w Zhuhai w latach 2010 i 2011. Tym razem jednak przyszło się Peugeotowi zmierzyć ze zgoła odmienną przygodą – rajd China Silk Road jest imprezą typu cross-country, niełatwą, rozpisaną na wiele dni, wymagającą zupełnie innych samochodów i zupełnie innego przygotowania. I udało się. Peugeot zaliczył dublet modelami 2008 DKR!
Załogi Stéphane Peterhansel / Jean-Paul Cottret (#181) i Cyril Despres / David Castera (#182) zdobyły dwa najlepsze miejsca w Rajdzie Jedwabnego Szlaku. Blisko 2.000 kilometrów jazdy na czas i niemal 3.500 km dojazdówek pokazały, że Peugeot 2008 DKR jest konstrukcją dobrą, konkurencyjną, a we właściwych rękach potrafi osiągnąć bardzo wiele.
50-letni Stéphane Peterhansel objął prowadzenie w rajdzie już podczas drugiego etapu i odniósł jeszcze sześć zwycięstw etapowych. Dwa etapowe triumfy odniósł też Cyril Despres (odcinki 11 i 13). W efekcie aż pięć odcinków specjalnych zakończyło się dubletami Peugeota! A przecież odwołano odcinek 3., bo kto wie, czy sukcesów nie byłoby więcej!
Trasa China Silk Road Rally wiodła przez wydmy, koryta rzek, skały, kamienie, a nawet błoto. Jak widać – warunki były mocno zróżnicowane, ale nic nie zatrzymało Peugeotów 2008 DKR na dłużej! Oba samochody ze swoimi doświadczonymi załogami osiągnęły metę ciesząc nas wszystkich ze swojego dubletu! Zmiany wprowadzone po tegorocznym Dakarze przyniosły skutek – 2008 DKR stał się nie tylko konkurencyjny, ale i niezawodny!
Widać to było szczególnie na wydmach i na szybko pokonywanych odcinkach. Wiele modyfikacji zostanie zaimplementowanych do samochodów przygotowywanych na Dakar’2016.
„Celem startu w China Silk Road Rally było zdobycie cennego doświadczenia, ale przede wszystkim pokonanie jak największego dystansu w warunkach bojowych. Cieszymy się z dubletu naszych załóg. Jestem bardzo dumny zarówno z naszego sukcesu tutaj, jak i z efektów pracy naszych specjalistów w Vélizy. Wszyscy bardzo ciężko pracowaliśmy na to od ponad roku i dziś zostaliśmy za to nagrodzeni, ale naszym głównym celem pozostaje oczywiście Dakar. Jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, ale dzisiejsze wyniki pokazują, że idziemy w dobrym kierunku. Stéphane i Jean-Paul walczyli świetnie od samego początku, prowadząc rozważnie, ale i cisnąc, kiedy trzeba było. Cyril i David w swoim pierwszym wspólnym starcie też dali z siebie wszystko i współpracowali ze sobą znakomicie. Brawa dla wszystkich czterech naszych zawodników” – mówił na mecie China Silk Road Rally Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport.
„Jesteśmy dumni, że udało nam się odnieść to ważne zwycięstwo najnowszą generacją Peugeota 2008 DKR. Ostatni etap był trochę stresujący, zwłaszcza pod koniec. W takich momentach nasłuchujesz każdego niepokojącego dźwięku bojąc się, żeby samochód nie uległ awarii, żeby się nic nie stało, pragniesz dotrzeć do mety. Niemniej jednak, patrząc z perspektywy, muszę przyznać, że China Silk Road Rally był imprezą rewelacyjną! To była świetna zabawa w niesamowitym otoczeniu, z pięknymi krajobrazami. W dodatku nie dopadły nas żadne problemy techniczne. Każdego ranka wiedzieliśmy, że możemy mieć pełne zaufanie do naszego samochodu. Nasza ekipa spisywała się rewelacyjnie przygotowując nam samochód na każdy etap wprost idealnie. Żałuję jedynie odwołanego odcinka specjalnego – tam był naprawdę pięknie!” – powiedział Stéphane Peterhansel.
„Nie mógłbym być szczęśliwszy” – dodaje Cyril Despres, kierowca drugiego Peugeota 2008 DKR. – „Nie spodziewaliśmy się takiego rezultatu. To był długi rajd, z wieloma różnymi nawierzchniami, przeszkodami, w różnym terenie. Byliśmy świadomi tego, na co powinniśmy zwrócić uwagę, ale też mam wrażenie, że nigdy nie pojechaliśmy na 100% – wciąż jeszcze możemy być lepsi! David i ja poczyniliśmy postępy, analizowaliśmy na szybko to, co działo się podczas kolejnych etapów i już na następnych odcinkach współpracowało nam się jeszcze lepiej. To były wspaniałe dwa tygodnie!”.
Klasyfikacja końcowa China Silk Road Rally:
1. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA) Peugeot 2008 DKR
2. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA) Peugeot 2008 DKR + 31:27
3. Han Wei (CHN)/Pan Hong Yu (CHN) Haval + 51:14
4. Christian Lavieille (FRA)/Jean-Pierre Garcin (FRA) Haval +56:34
5. Lui Kun (CHN)/Liao (CHN) Mitsubishi Pajero MPR11 +1:47:34
KG; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze