24. października 1998 roku narodziła się ikona. Tego dnia Fiat przeszedł do historii, prezentując na rynku brazylijskim Stradę, kompaktowego pick-upa, który zrewolucjonizował nie tylko swój segment, ale także cały krajowy przemysł motoryzacyjny. Odpowiedzialna za wprowadzenie kilku innowacji do tej kategorii, Strada świętuje 25 lat istnienia, z pełną sukcesów historią i rzeszą fanów.
W sumie od chwili pojawienia się na rynku wyprodukowano ponad 2 miliony sztuk. Na tym jednak się nie kończy: Strada stała się także jedynym pick-upem, który wspiął się na szczyt rynku brazylijskiego, stając się najlepiej sprzedającym się samochodem w kraju od 2021 roku. Tylko w tym roku sprzedano ponad 86 tysięcy egzemplarzy (dane od stycznia do września włącznie). Co więcej, sukces pick-upa wykracza poza granice tego państwa. Strada jest eksportowana do Urugwaju, Paragwaju i Argentyny i nadal jest jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów w Ameryce Łacińskiej.
„Strada to prawdziwy przełom w segmencie pick-upów. Podbiła serca Brazylijczyków i stała się symbolem siły, trwałości i wszechstronności. Przecież bycie na rynku od 25 lat nie jest dla każdego. Strada to prawdziwa historia sukcesu zarówno w krajowej branży motoryzacyjnej, jak i w historii Fiata. Warto pamiętać, że wprowadzony na rynek w 2020 roku Nowy Fiat Strada wyniósł ten model na inny poziom, umożliwiając sprzedaż dwukrotnie większą niż poprzednia generacja i zdobywając klientów w segmencie samochodów osobowych dzięki czterem drzwiom i pięciu siedzeniom, które pojawiły się jako nowość. Tym samym od prawie trzech lat jest to najlepiej sprzedający się pojazd w Brazylii. Bez wątpienia jest to model, który będzie się wyróżniał przez wiele lat” – podkreśla Herlander Zola, starszy wiceprezes Fiata w Ameryce Południowej.
Od chwili wprowadzenia na rynek Fiat Strada jest przykładem innowacyjności, wszechstronności i sukcesu w segmencie pick-upów, zdobywając przez lata rzeszę fanów i lojalnych klientów. Opracowany i wyprodukowany w Stellantis Automotive Complex w Betim pick-up był pionierem w kilku momentach swojej historii, takich jak wprowadzenie wydłużonej kabiny w 1999 roku, podwójnej kabiny w 2009 roku i rewolucyjnych trzecich drzwi w 2013 roku. W 2020 roku przeszedł gruntowny lifting, oferując czworo drzwi i pięć siedzeń, stał się jeszcze solidniejszy, bardziej technologiczny, a nawet zyskał nowy design. W następnym roku po raz kolejny wprowadził innowację, stając się pierwszym w swoim segmencie modelem z automatyczną skrzynią biegów CVT.
Aby utrzymać się na szczycie, w sierpniu tego roku model wprowadził nowe, specjalne funkcje. Zainteresowanie nim ponownie wzrosło. To dlatego, że zyskał większą moc i moment obrotowy dzięki silnikowi Turbo 200 Flex, który na etanolu generuje 130 KM (125 KM na benzynie) i moment obrotowy 200 Nm, a także pozwala modelowi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,5 sekundy.
Jakby tego było mało, dzięki nowemu silnikowi Strada staje się pierwszym na świecie pick-upem w segmencie B z turboflexem. Co więcej, nastąpiły zmiany w projekcie, a nawet zyskała nową wersję, Ultra, która dołączyła do rodziny Strada. Najwyższy poziom wyposażenia, obok wersji Ranch, wyróżnia się ekskluzywnością, sportowym charakterem i bogatą listą wyposażenia.
Edizione 25
Aby uczcić to 25-lecie w wielkim stylu, Fiat zaprezentował także specjalną edycję z okazji rocznicy powstania kultowego pick-upa dla wersji z roku modelowego 2024. Ekskluzywna odmiana Edizione 25 jest dostępna w 1.025 egzemplarzach i ma wszystkie funkcje wersji Ultra. Dostępna w kolorze Strato Grey z czarnym dachem, posiada boczną naklejkę wyróżniającą tę serię i znajdującą się blisko tylnego światła, co dodaje projektowi szczególnego akcentu. Aby uzupełnić wyrafinowany styl, lusterka są wyposażone w błyszczące czarne osłony, a koła są podkreślone przyciemnionym lakierem, nadając pojazdowi sportowy i ekskluzywny wygląd.
W tej pamiątkowej edycji przednie fotele są ozdobione czerwonym haftem układającym się w napis Ultra, co dodaje im stylu i wyjątkowości. Ponadto pod multimediami umieszczono wewnętrzną tabliczkę z numerami od 0001 do 1025, która podkreśla wydanie unikalnym numerem. Aby wygląd był jeszcze odważniejszy, progi personalizowane są opisem serii. Dodatkowo limitowana Strada posiada sportowe pedały, Fiat Box (praktyczny i funkcjonalny schowek organizacyjny) oraz błotniki, które zapewniają dodatkową ochronę i styl pojazdu.
Akcje na 25-lecie
Oprócz wprowadzenia na rynek specjalnej serii Edizione 25, Fiat przygotowuje także kilka akcji, aby w tym tygodniu uczcić 25. rocznicę powstania Fiata Strada. Wśród nich znalazły się filmy Reels z Instagramowego profilu marki (jeden o wersji Ultra i drugi z historyczną ewolucją modelu). Kolejną nowością jest to, że w tym tygodniu lektor do emitowanego obecnie filmu reklamowego Fiata Strada będzie opatrzony winietą przywołującą 25 lat innowacji tego wiodącego na rynku pick-upa. Do tego zostanie zrealizowanych kilka wewnętrznych inicjatyw mających na celu uczczenie rocznicy wraz z pracownikami.
Kalendarium – 25 lat Fiata Strada
1998: Na rynek wchodzi Fiat Strada w trzech wersjach: Working 1.5 (76 KM), Trekking 1.6 8V (92 KM) i topowy LX 1.6 16V (106 KM).
1999: Pojawia się wersja z przedłużoną kabiną, pierwsza w segmencie i kamień milowy pod względem zróżnicowania dzięki większej praktyczności, jaką jest możliwość przewożenia walizek lub większych przedmiotów w pojeździe, przy jednoczesnym zachowaniu dobrej objętości w przestrzeni bagażowej.
2000: Pick-up Strada po raz pierwszy staje się liderem rynku w swojej kategorii.
2001: Premiera specjalnego serialu MTV.
2002: Pojawia się pierwsza zmiana stylizacji, wersja Adventure z silnikiem 1.8 8v zastępującym silnik 1.6 16v.
2004: Czas na drugą zmianę stylizacji. Strada otrzymała nowe wnętrze, nowe nadwozie i nową zawartość.
2006: Premiera specjalnej serii Try on Adventure.
2007: Pojawia się seria Original Adventure.
2008: Rok trzeciej zmiany stylizacji, która nadała modelowi solidniejszy wygląd, zwłaszcza w wersji Adventure, która była wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego Locker.
2009: Ulepszenie silnika Fire 1.4, który ma obecnie 85/86 KM. Fiat po raz kolejny wprowadził innowacje i wprowadził na rynek brazylijski pierwszego i jedynego kompaktowego pick-upa z podwójną kabiną.
2010: Pojawia się silnik Etorq 1.8 16v, który zastępuje silnik 1.8 8v.
2011: Zautomatyzowana skrzynia biegów Dualogic debiutuje w wersji Adventure Double Cab.
2012: Pojawia się czwarta zmiana stylizacji z nowym wyglądem przodu, wykończeniem wnętrza i różnorodną zawartością. Wersja Trekking z silnikiem Etorq 1.6 16v i podwójna kabina dostępna we wszystkich odmianach.
2013: Wprowadzenie serii specjalnej Mangalarga Marchador i zmiana stylizacji tylnej części, a także ponowne wprowadzenie innowacji w postaci trzecich drzwi w podwójnej kabinie.
2014: na rok modelowy 2015 wprowadzono pakiet Dark w wersjach Trekking i Adventure.
2014: Strada osiąga 1 milion sprzedanych egzemplarzy w Brazylii.
2015: Pojawia się seria Adventure Extreme z systemem multimedialnym.
2016: Wprowadzono nowe wersje: Working Plus 1.4 Flex (z pojedynczą kabiną), Hard Working 1.4 Flex (z pojedynczą, przedłużoną i podwójną kabiną) oraz Adventure 1.8 16V Flex Dualogic (z podwójną kabiną).
2018: Freedom 1.4 Double Cab to nowa wersja Fiata Strada dla roku modelowego 2019.
2020: Premiera nowej generacji Fiata Strada, która stała się solidniejsza, bardziej technologiczna i nowoczesna.
2021: Strada zyskuje przekładnię CVT i jako pierwsze auto w Brazylii w swojej kategorii posiada automatyczną skrzynię biegów.
2023: Strada staje się pierwszym na świecie pick-upem typu B z silnikiem turboflex i zostaje wypuszczona na rynek wersja Ultra.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze