Mieliśmy ostatnio w komentarzach defetystę, który twierdził, że silniki Grupy Renault są przestarzałe, że spełniają co najwyżej normę Euro 6c, i że lepiej zdecydować się na rozwiązania Grupy PSA. Okazuje się już oficjalnie, że komentarze te nie miały cienia podstaw. Mamy informację z rynku włoskiego na temat normy Euro 6d i zmiany nazewnictwa jednostek napędowych Grupy Renault.
Silniki Grupy Renault są nowoczesne i nie ma się co obawiać o spełnianie przez nie norm czystości spalin. Grupa Renault stosuje w jednostkach benzynowych filtry cząstek stałych, zaś w silnikach wysokoprężnych dodatkowo także systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Aby podkreślić ten fakt koncern wprowadza do wszelkich materiałów i cenników oznaczenia TCe FAP (dla silników benzynowych) oraz Blue dCi (dla jednostek wysokoprężnych). Oczywiście nie należy także zapominać o gamie aut elektrycznych oferowanych przez Renault i bratniego dlań Nissana. W efekcie samochody Grupy spełniają bez trudu wymogi normy Euro 6d.
Silniki TCe FAP trafiają już do Kadjara, Scenic’a, Grand Scenic’a i Megane. Jednostki Blue dCi trafiają na początek do Kadjara i Megane.
Co więcej – spełniające normę Euro 6d jednostki trafią także do marki Dacia. Przede wszystkim do modeli Dokker, Duster i Lodgy. Nowy Duster otrzyma też silnik zasilany LPG.
Docelowo omawiane silniki trafią do wszystkich marek i modeli Grupy Renault.
Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (TCe FAP) Grupy Renault będą teraz zawierać filtr cząstek stałych w układzie wydechowym. Technologia ta, stosowana już w silnikach wysokoprężnych, oczyszcza spaliny z zawartych w nich drobin sadzy, zatrzymując je w mikroporowatej strukturze pęcherzykowej, która regeneruje się automatycznie w regularnych odstępach czasu. Filtry FAP w silnikach benzynowych są mniej kłopotliwe, niż w silnikach wysokoprężnych.
Dostępne są już w tej chwili jednostki o trzech poziomach mocy. To silniki TCe 115 FAP, TCe 140 FAP oraz TCe 160 FAP. Wszystkie mają pojemność skokową 1.3 i mogą być łączone zarówno z przekładniami manualnymi, jak i z automatycznymi. Zapewniają wysoką wartość momentu obrotowego już przy niskich prędkościach obrotowych. Zużycie paliwa okazuje się zachęcająco małe.
Włoska gama Renault z tymi silnikami oraz ceny aut prezentują się następująco:
Renault Kadjar 1.3 TCe FAP 140 – od 21.350 euro
Renault Kadjar 1.3 TCe FAP 160 – od 25.950 euro
Renault Scenic / Grand Scenic 1.3 TCe FAP 115 – od 22.350 euro
Renault Scenic / Grand Scenic 1.3 TCe FAP 140 – od 26.750 euro
Renault Scenic / Grand Scenic 1.3 TCe FAP 160 – od 29.150 euro
Renault Megane 1.3 TCe FAP 115 – od 20.750 euro
Renault Megane 1.3 TCe FAP 140 – od 24.550 euro
Renault Megane 1.3 TCe FAP 160 – od 25.550 euro
Technologia ta będzie stopniowo rozszerzana na inne silniki benzynowe.
Z kolei w silnikach wysokoprężnych spełniających normę Euro 6d stosowane będą układy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). To element układu wydechowego stosowana przez Grupę Renault już od chwili wejścia w życie normy Euro 6b w lekkich pojazdach użytkowych koncernu. System korzystając z roztworu mocznika o nazwie handlowej AdBlue oczyszcza spaliny z tlenków azotu (NOx) poprawiając jednocześnie wydajność silnika. Renault wprowadza tę technologię na początek do modeli Megane i Kadjar.
Włoska gama Renault z tymi silnikami oraz ceny aut prezentują się następująco:
Renault Kadjar 1.5 Blue dCi 115 – od 23.150 euro
Renault Megane 1.5 Blue dCi 95 – od 21.250 euro
Renault Megane 1.5 Blue dCi 115 – od 23.450 euro
Zmiany w zakresie silników Blue dCi dotykają także markę Dacia. Włoska gama aut z tymi silnikami oraz ich ceny prezentują się następująco:
Dokker 1.5 Blue dCi 75 – od 13.250 euro
Dokker 1.5 Blue dCi 95 – od 13.750 euro
Lodgy 1.5 Blue dCi 95 – od 13.250 euro
Lodgy 1.5 Blue dCi 115 – od 15.250 euro
Duster 1.5 Blue dCi 95 – od 14.700 euro
Duster 1.5 Blue dCi 115 – od 15.200 euro
Trochę dziwi mnie spora różnica między wersjami Lodgy, ale takie informacje podaje włoski importer Dacii i Renault.
Do Dustera trafia też silnik 1.6 115 KM zasilany LPG. Ta jednostka spełnia wymogi normy Euro6 d TEMP i osiąga nowe poziomy emisji i zużycia paliwa.
Co ważne, dopłata do wersji LPG wynosi tylko 500 euro. Oznacza to, że Nowa Dacia Duster 1.6 LPG 115 KM jest dostępny we Włoszech w cenach od 13.350 euro.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze