Przychody Grupy Renault w trzecim kwartale ponownie cechuje wzrost. W Europie Grupa nadal czerpie zyski z dynamiki rynków i swoich nowych produktów. Poza Europą jej udział w rynku rośnie lub pozostaje niezmienny we wszystkich regionach.
W trzecim kwartale 2015 r. liczba zarejestrowanych samochodów, wyprodukowanych przez Grupę Renault wzrosła o 1,2% i wynosi 620.525 jednostek.
W Europie liczba zarejestrowanych samochodów Grupy wzrosła o prawie 21.000 jednostek (+6,5%) przede wszystkim dzięki sukcesowi nowych modeli. Portfel zamówień jest znacznie większy niż w 2014 r.
Na arenie międzynarodowej Grupa powiększa udział w rynku Eurazji (+1,5 punktu) oraz w obu Amerykach (+0,5 punktu) wobec spadku na swoich głównych rynkach.
Obroty Grupy Renault wyniosły w trzecim kwartale 9,34 mld euro, wzrastając o 9,4% w stosunku do tego samego okresu w 2014 r.
Obroty w sektorze samochodowym rosną o 10,2% w stosunku do liczby 8,80 mld euro, wzmacniane nadal poprzez sprzedaż dla partnerów.
Grupa utrzymuje w mocy swoje cele na rok 2015.
Wyniki handlowe – najważniejsze fakty w trzecim kwartale 2015
Liczba rejestrowanych samochodów Grupy Renault (620.525 jednostek w ciągu kwartału) rośnie o 1,2%, podczas gdy na międzynarodowym rynku samochodowym następuje spadek o 0,2%. Liczba rejestrowanych samochodów Grupy zwiększa się o 7.288 jednostek w ciągu trzech miesięcy wobec 9.806 zarejestrowanych w ciągu całego pierwszego półrocza.
W Europie, gdzie rynek ciągle wykazuje silny wzrost (+9,8%), Grupa Renault odnotowuje zwiększenie o 6,5% liczby rejestrowanych samochodów. Pomimo zwiększenia o 20.802 zarejestrowanych samochodów udział w rynku w całym okresie spadł o 0,3 punktu do 9,0%.
Sukces odniesiony przez ostatnie premiery Kadjara i Espace oraz powodzenie, jakim się cieszyły Captur i Clio, powiększyły znacznie portfel zamówień (o 44.000 jednostek więcej niż pod koniec września 2014 r.). Wpłynie to pozytywnie na handlową pozycję Grupy w Europie w ostatnim kwartale.
Grupa odnotowuje znaczne wzrosty liczby rejestrowanych samochodów w zdecydowanej większości krajów regionu. Należy szczególnie zauważyć dobrą pozycję Grupy w Wielkiej Brytanii (+22,3%), Holandii (+21,7%), Hiszpanii (+16,2%), Portugalii (+21,1%) oraz Polsce (+25,4%).
Marka Renault osiąga korzystną pozycję dzięki zwiększeniu sprzedaży 23.199 jednostek, co oznacza wzrost o 9,8% w stosunku do tego samego okresu w 2014 r. Spada natomiast udział marki Dacia o 0,3 punktu do 2,1% na rynku europejskim.
We Francji wielkość sprzedaży Grupy zmniejszyła się nieznacznie – o 186 jednostek. W trzecim kwartale natomiast spadł udział w rynku o 1,4 punktu do 24,4%. Renault Clio pozostaje we Francji wciąż najczęściej sprzedawanym spośród samochodów wszystkich segmentów.
Poza Europą Grupa zachowuje swój udział w rynku. Na rynku, który przeżywa spadek o 5,1%, liczba rejestrowanych samochodów Grupy spadła o 4,6% i stanowi 45,4% całkowitej wielkości w tym okresie. Grupa powiększa udział w rynku w obu Amerykach (+0,5 punktu) oraz Eurazji (+1,5 punktu) i odnotowuje stabilną pozycję w Afryce, na Środkowym Wschodzie, w Indiach (+0,1 punktu), w rejonie Azji i Pacyfiku (0,0 punktu).
W regionie obu Ameryk liczba rejestrowanych samochodów Grupy zmniejsza się tylko o 5,3% na rynku zniżkującym o 12,5%. W Brazylii, która jest drugim pod względem ważności rynkiem Grupy, Renault umacnia swoją pozycję, a jego udział rośnie o 0,3 punktu do 7,4%. W Argentynie liczba rejestrowanych samochodów Grupy wyraźnie wzrasta w tym okresie. Dzięki zwiększeniu o 5.437 jednostek w stosunku do 2014 r., rośnie ona o 26,3%. Udział w rynku w trzecim kwartale rośnie o 2,6 punktu do 14,6%.
W regionie Eurazji udział w rynku wzrasta o 1,5 punktu. Sprzedaż Grupy zmniejsza się jedynie o 1,2% na rynku zniżkującym o 13,9%. W Rosji, gdzie Grupa broni swojej marży, spadek jej udziału w rynku jest ograniczony do 0,5 punktu. Liczba rejestrowanych samochodów Grupy zmniejsza się o 29,8% na rynku wykazującym spadek o 25,3%. W Turcji, na rynku, na którym nastąpił silny wzrost w ciągu kwartału (+23,5%), liczba rejestrowanych samochodów Grupy zwiększyła się skokowo o 31,6%. Grupa powiększa o 1,1 punktu swój udział w rynku do 17,1%.
W regionie Afryki, Środkowego Wschodu, Indii liczba rejestrowanych samochodów Grupy zmniejsza się o 4,8% na rynku, który odnotowuje spadek o 6,6%. Udział Grupy w rynku zwiększa się o 0,1 punktu. W Algierii, dzięki ograniczeniu zmniejszenia liczby rejestrowanych samochodów o 36,7%, na rynku zakłóconym z powodu zmiany przepisów i przeżywającym spadek o 48,6%, Grupa umacnia pozycję lidera z udziałem, który rośnie o 6,4 punktu do 34%. W Indiach, w oczekiwaniu na wprowadzenie do sprzedaży Kwida (który do dziś odnotował 50.000 zamówień wstępnych), Grupa obserwuje spadek sprzedaży o 4.818 pojazdów oraz udziału w rynku o 0,7 punktu.
W regionie Azji i Pacyfiku udział Grupy w ciągu kwartału pozostaje bez zmian, a liczba rejestrowanych samochodów spada o 11,2%. W Chinach, w oczekiwaniu na rozpoczęcie swojej produkcji miejscowej na największym rynku na świecie na początku 2016 r., Grupa wykazuje spadek sprzedaży o 6 735 jednostek. W Korei, gdzie następuje wzrost sprzedaży o 2.770 jednostek, Renault Samsung Motors nadal odnotowuje wzrost (+16,6%) szybszy niż dynamika rynek (+12,5%). Udział w rynku rośnie obecnie o 0,2 punktu do poziomu 4,5%.
Obroty w trzecim kwartale w sektorach operacyjnych
W trzecim kwartale 2015 r. obroty Grupy rosną o 9,4% i osiągają kwotę 9.336 milionów euro. Obroty netto Grupy wykazują wzrost o 10,2%, sięgając 8.802 mln euro. W 5,2 punktu ten wzrost zawdzięczamy kontynuacji wzrostu sprzedaży dla partnerów. 0,6-punktowy efekt ilości sprzedanych jednostek jest niższy od wzrostu liczby rejestrowanych samochodów (+1,2 punktu) z powodu działalności CKD[1] odnotowanej w sprzedaży dla partnerów. Efekt miksu geograficznego uległ zmniejszeniu o 0,6 punktu w szczególności z powodu spadku sprzedaży w Azji. Wpływ miksu produktu jest dodatni i wynosi 2,3 punktu w wyniku powodzenia sprzedaży Kadjara i Espace.
Efekt cenowy jest dodatni i wynosi 2,3 punktu dzięki:
– wcześniejszym podwyżkom, zwłaszcza na rynkach wschodzących, w celu kompensaty obniżki kursów walut,
– polepszeniu wersji miks.
Wpływ kursów walutowych jest ujemny i wynosi 2,2 punktu głównie z powodu słabości rosyjskiego rubla oraz brazylijskiego reala. Pozycja „inne” generuje również dodatni efekt, który wynosi de 2,6 punktu w wyniku korzystnego wpływu pozycji „części zamienne i akcesoria”, sprzedaży pojazdów używanych oraz refakturowania kosztów B&R partnerom.
Udział finansowania sprzedaży (RCI Banque) wynosi w obrotach Grupy 534 milionów euro, co stanowi spadek o 2,2% w stosunku do tego samego okresu w roku 2014. Spadek ten tłumaczy się obniżeniem stóp procentowych w Europie oraz spadkiem kursów niektórych walut. Średnia wartość należności z tytułu kredytów, która wynosi 28,8 miliardów euro w trzecim kwartale 2015 r., wzrosła o 12,8%. Liczba nowych umów kredytowania wzrasta o 15,2% w stosunku do trzeciego kwartału 2014 r.
Perspektywy
Rynek europejski powinien wzrosnąć w bieżącym roku o 8%, rynek francuski zaś o 5%. Nasze główne rynki wschodzące prawdopodobnie nadal będą kształtować się niekorzystnie i niestabilnie w czwartym kwartale.
W tej sytuacji Grupa potwierdza swoje cele:
– zwiększenie liczby rejestrowanych samochodów i obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wielkości marży operacyjnej Grupy i jej sektora samochodowego,
– wygenerowanie dodatniego free cash-flow operacyjnego w sektorze samochodowym,
Skonsolidowane obroty Grupy Renault
(w mln EUR) |
2015 |
2014
|
Różnica 2015/2014 |
I kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
8 829 |
7 727 |
+14,3% |
Finansowanie sprzedaży |
559 |
530 |
+5,5% |
Razem |
9 388 |
8 257 |
+13,7% |
II kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
12 236 |
11 012 |
+11,1% |
Finansowanie sprzedaży |
573 |
551 |
+4,0% |
Razem |
12 809 |
11 563 |
+10,8% |
III kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
8 802 |
7 984 |
+10,2% |
Finansowanie sprzedaży |
534 |
546 |
-2,2% |
Razem |
9 336 |
8 530 |
+9,4% |
9 miesięcy |
|||
Sektor samochodowy |
29 867 |
26 723 |
+11,8% |
Finansowanie sprzedaży |
1 666 |
1 627 |
+2,4% |
Razem |
31 533 |
28 350 |
+11,2% |
źródło: Renault Polska
[1] CKD: Complete Knock Down – Komplet części do montażu
Najnowsze komentarze