renault rescue Wiadomości
Wiadomości

Nowy Renault Vision 4Rescue 2025 4×4 – samochód ratowniczy XXI wieku

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11
roland garros Wiadomości
Wiadomości

Renault przedłuży umowę z Roland Garros

autor Tomasz Nowicki
2025-06-10
arnaud belloni e1749782454822 Wiadomości
Wiadomości

„Marketing to francuska specjalność” – Arnaud Belloni z Renault wyróżniony tytułem Człowieka Roku AutoBest

autor Tomasz Nowicki
2025-06-13
f1 grand prix kanady 2025 podsumowanie sesji kwalifikacyjnej Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Kanady 2025 – podsumowanie sesji kwalifikacyjnej Alpine

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-15
alpine pietrzak na club de ultrace 2025 polska premiera hipersamochodu alpenglow hy6 na tarczynski arena 1 Wiadomości
Wiadomości

Alpine Pietrzak na Club de Ultrace 2025: polska premiera hipersamochodu Alpenglow Hy6 na Tarczyński Arena

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-12
citroen indie c3 Wiadomości
Wiadomości

Citroën świętuje Dzień Ojca w Indiach: „Najbezpieczniejsze miejsce jest zawsze obok taty”

autor Tomasz Nowicki
2025-06-15
citroen c4 x 2025 fl 4 Wiadomości
Wiadomości

Ile energii zużywa elektryczny nowy Citroën ë-C4 X 156 KM MAX FL 2025 w mieście latem?

autor Tomasz Nowicki
2025-06-15

Najnowsze komentarze

  • Ash - Dwa nowe silniki E-Tech 160 i 200 KM Full Hybrid dla Renault Symbioz i Espace!
  • Anonimowo - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
  • Anonimowo - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
  • adam - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • adam - Nowy Citroën C3 Aircross 2025: Komfort tak kuszący, że nie oprze mu się nawet niedźwiedź
  • edek - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Anonimowo - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia

Historia nazewnictwa modeli Peugeot

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-18
w Historia, Peugeot
Czas czytania 5 minut
215
A A
3
08. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 403 Cabrio Wiadomości

Kilka miesięcy temu, dokładniej rzecz ujmując pod koniec sierpnia, opublikowaliśmy materiał tłumaczący, dlaczego Lancia większość swoich modeli nazywała literami greckimi. Dziś wyjaśnimy Wam, skąd się wzięła idea oznaczania modeli Peugeot liczbowo i to w tak charakterystyczny sposób.

Od już blisko stu lat, a konkretnie od 1929 roku Peugeot wyróżnia się w świecie motoryzacji nadając swoim samochodom osobowym trzy- lub czterocyfrowe nazwy. Jeśli liczba setek lub tysięcy pozycjonuje pojazd w gamie marki, to liczba jednostek określa jego historyczną „generację”.

01. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot Type 22 Wiadomości

System ten utrzymuje się, praktycznie niezmieniony, od dziesięcioleci. Najbardziej zauważalną innowacją jest użycie dwóch zer do wyróżnienia nowych sylwetek, takich jak SUV-y i minivany, oraz dodanie litery „e” w celu identyfikacji pojazdów elektrycznych.

Warto przeczytać!

peugeot le mans Wiadomości

Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę

2025-06-16
citroen cx 1977 2400 Wiadomości

Citroën CX 2400 (1977): „We Francji jeździmy jak bogowie!”

2025-06-15

Zużył mniej niż deklaruje producent. Nowy Peugeot e-5008 pokazał, że jest zaskakująco oszczędny!

2025-06-15

Uwaga na hamulce! Stellantis ogłasza pilną akcję serwisową dla marek Peugeot, Citroën, DS i Opel

2025-06-15

Ta tradycja narodziła się wraz z Peugeot 201, modelem średniej klasy, który był kluczem do przetrwania marki podczas Wielkiego Kryzysu i zapewnił ważne innowacje w sposobie opracowywania, projektowania, produkcji i sprzedaży samochodów.

Samochód ten miał nosić nazwę Peugeot 629, co stanowiło skrót od „6 CV 1929”, ale los chciał, że został ochrzczony jako „Peugeot 201”, gdyż był to 201. projekt opracowany przez francuską markę. Resztę zrobił komercyjny sukces i wygoda posiadania prostego i rozpoznawalnego systemu nazewnictwa modeli podczas tworzenia koncepcji asortymentu.

02. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 201 z 1930 roku Wiadomości

Przez początkowe dziesięciolecia Peugeot nie przełamywał schematu. Było to zgodne z sekwencją, jaka obowiązywała od początku przygody marki Peugeot w świecie motoryzacji z jego pierwszym modelem nazwanym dość tradycyjnie w tamtych czasach Type 1. Jednak było to dalekie od obecnego zwyczaju identyfikowania modelu po marce i nazwie. Prawie sto lat temu przestrzegano mniej sztywnych nawyków, przynajmniej w motoryzacji, która była wówczas wciąż powiewem nowoczesności w życiu.

W ten sposób jeden z poprzedników modelu 201, oficjalnie Type 190, był sprzedawany jako „Peugeot 5CV”. Peugeot 201 był kamieniem milowym między innymi dlatego, że po raz pierwszy nazwa marki i modelu została tak ściśle powiązana.

03. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 201 Wiadomości

System nazewnictwa modeli zapoczątkowany przez Peugeota 201 został ostatecznie ustalony w latach 30. XX w. Jeśli początkowo strategia marki zakładała posiadanie jednego modelu obejmującego szeroką gamę nadwozi, takich jak sedan, roadster, kabriolet, ciężarówka, a nawet modele wyczynowe, Wielki Kryzys zmusił rodzinę Peugeot do wyostrzenia swojej pomysłowości w celu zwiększenia sprzedaży.

Jesienią 1931 roku ówczesny prezes marki Jean Pierre Peugeot i dyrektor handlowy, jego brat François, rozpoczęli cykl wizyt w sieci handlowej w poszukiwaniu rozwiązań, które pomogłyby przetrwać chude lata. Z tych rozmów z dealerami zrodził się pomysł poszerzenia oferty produktowej poprzez wprowadzenie na rynek nowych modeli, odpowiadających na bardzo zróżnicowane potrzeby i typy klientów.

07 Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 401 Eclipse Coupe z lat 1934 1935 Wiadomości

Od tego momentu do uruchomienia w dziale stylu Peugeot większego modelu z mocniejszymi silnikami niż 201 był tylko jeden krok. W ten sposób narodził się Peugeot 301, wprowadzony na rynek w 1932 roku, a następnie Peugeot 401 i 601, dwa lata później, dając początek pierwszej gamie modeli w historii Peugeota. Wyprzedzając w pewien sposób późniejszą koncepcję platformy modułowej wszystkie miały wspólne nadwozie, osie i zawieszenia. Innowacje te wzmocniły uniwersalne powołanie marki i zdefiniowały sposób, w jaki będzie ona nadawała nazwy swoim samochodom osobowym przez prawie sto lat.

06. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 601 z 1934 roku Wiadomości

Pierwszy wyjątek od reguły miał miejsce dopiero wraz z wprowadzeniem na rynek w 1985 roku Peugeota 309, pierwotnie projektowanego jako model marki Talbot.

09. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 309 GL z 1985 roku Wiadomości

Wraz z pojawieniem się, począwszy od 2008 roku, nowych sylwetek, takich jak minivany, SUV-y i crossovery, zdecydowano się na wyróżnienie ich dwoma środkowymi zerami zamiast jednego. Oczywiście nie objęło to jeszcze wcześniejszych modeli, a więc minivanów Peugeot 806 i 807.

peugeot 807 opinie3 Wiadomości

W 2012 roku, wraz z premierą Peugeota 301, zdecydowano się na nieco inną numerację modeli przeznaczonych na rynki wschodzące. Ostatecznie w 2013 roku porzucono tę ideę i zdecydowano się zachować tylko ostatnią „ósemkę”, symbol szczęścia w Chinach, które wówczas były w centrum uwagi motoryzacyjnego świata zachodniego, dla kolejnych generacji modeli marki.

08. Peugeot 301 LPG Wiadomości

Ostatnia duża zmiana, czy też raczej rozszerzenie nazewnictwo, miało miejsce w 2019 roku, 90 lat po premierze modelu 201, wraz z wprowadzeniem litery „e”, po której nastąpił łącznik, aby rozróżnić w 100% elektryczne wersje różnych modeli samochodów osobowych. Pierwsza seria Peugeot e-208 i Peugeot e-2008 zadebiutowała zarówno strategią, jak i nomenklaturą elektryfikacji.

11. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot e 2008 Wiadomości

 

Poznaj aktualną gamę modeli Peugeot oferowaną w Polsce

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

01. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot Type 22 Wiadomości14. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 408 Wiadomości13. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot e 308 i e 308 SW Wiadomości12. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot e 3008 Wiadomości11. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot e 2008 Wiadomości10. Historia nazewnictwa modeli Peugeot seria 30x WiadomościPeugeot 30908. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 403 Cabrio Wiadomości07 Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 401 Eclipse Coupe z lat 1934 1935 Wiadomości06. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 601 z 1934 roku Wiadomości05. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 301 z lat 1932 1938 Wiadomości04. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 301 z 1933 roku Wiadomości03. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 201 Wiadomości02. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 201 z 1930 roku Wiadomości15. Historia nazewnictwa modeli Peugeot Peugeot 508 z 2023 roku Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: historia308309zabytkowe201508601403401301e-208807e-2008806e-308elektryczny Peugeote-3008408Peugeot
Udostepnij77Tweet48Udostepnij13
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • dacia sandero wnetrze Wiadomości

    Nowa Dacia Sandero już wkrótce. Duży facelifting, zmiana silników i wyposażenia. LPG 120 KM!

    2901 udostępnienia
    Udostepnij 1160 Tweet 725
  • Uwaga na hamulce! Stellantis ogłasza pilną akcję serwisową dla marek Peugeot, Citroën, DS i Opel

    1639 udostępnienia
    Udostepnij 656 Tweet 410
  • Ile kosztuje nowy Renault Captur 2025? Nowe ceny, wersje, wyposażenie i technologie, LPG

    4037 udostępnienia
    Udostepnij 1615 Tweet 1009
  • Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster

    12014 udostępnienia
    Udostepnij 4806 Tweet 3004

Testy samochodów

IMG 6869 Wiadomości
Testy

Test: DS 3 Crossback E-Tense – pierwsza jazda po polskich drogach. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-01-31
Renault Master
Wiadomości

Test: Renault Master 2.3 dCi 180 KM z zabudową do obsługi autostrad – klasa wśród aut dostawczych. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-10-06
IMG 7532 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: nowy Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM kontra C4 II z 2012 roku – wady zalety i moje wrażenia z jazdy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Ryszard Olszewski
2022-04-20
citroen c5 aircross 1 5 blue hdi shine 33 Wiadomości
Testy

Test: Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 KM z automatem EAT8. Ile pali diesel i jak jeździ?

autor Tomasz Nowicki
2023-11-01
Citroën C6 – Frontansicht 1 26. März 2011 Düsseldorf Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C6 2.7 V6 HDi biturbo 208 KM 2008 – najbardziej komfortowa limuzyna świata? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2008-01-17

Najnowsze komentarze

  • Ash - Dwa nowe silniki E-Tech 160 i 200 KM Full Hybrid dla Renault Symbioz i Espace!
  • Anonimowo - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
  • Anonimowo - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
  • adam - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • adam - Nowy Citroën C3 Aircross 2025: Komfort tak kuszący, że nie oprze mu się nawet niedźwiedź
  • edek - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Anonimowo - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę

Zobacz też

Generacja Z i tradycjonaliści wolą miejskie samochody, ale SUV nadal dominuje

Citroen C4 Cactus – najwyższy komfort w rozsądnej cenie

Ładowanie samochodów elektrycznych w Polsce. Co może pójść nie tak?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz