Polityka ograniczania kosztów, wprowadzona przez Carlosa Tavaresa w Stellantis, oznacza między innymi zwolnienia. Zmniejszenie ilości pracowników w latach 2020-2022 koncern zaprezentował w raporcie rocznym. Jak wyglądały zwolnienia?
Najwięcej pracowników odeszło z pracy w Stellantis w Europie. W ciągu dwóch lat liczba zatrudnionych zmalała tu o 15.596 osób. W tym roku trend ten będzie kontynuowany, między innymi z powodu zamykania fabryk oraz ograniczania ilości stanowisk biurowych. Przykładowo w fabryce w Bielsku Białej wypowiedzenia dostało już 300 osób z produkcji a same zakłady mają perspektywę działania do końca 2025 roku. Podobna sytuacja jest np. we Włoszech.
Zwolnienia są efektem oszczędności, które wprowadza Carlos Tavares, ale wynikają też z innych przyczyn. To przede wszystkim spadająca produkcja a także mniejsza pracochłonność procesów związanych z wytwarzaniem aut elektrycznych. W najtrudniejszej sytuacji są pracownicy fabryk silników. Co prawda Stellantis przewiduje przekwalifikowywanie ich, ale produkcja napędów elektrycznych czy składanie baterii do samochodów na prąd wymaga o wiele mniejszej ilości rąk do pracy, niż aktualnie zatrudnione.
Stellantis pisząc w swoim raporcie o spadającej sprzedaży, tłumaczy to brakiem półprzewodników: „Stellantis nadal doświadczał strat produkcyjnych w 2022 roku w wyniku niezrealizowanych zamówień na półprzewodniki i niedoborów niektórych kluczowych komponentów. Stellantis doświadczył również znacznego wzrostu kosztów surowców, który został częściowo złagodzony dzięki synergiom wynikającym z połączenia. Stellantis regularnie zaopatruje się w niektóre systemy, komponenty, części, sprzęt i narzędzia u jednego dostawcy lub u ograniczonej liczby dostawców. Podobnie jak w przypadku niezrealizowanych zamówień na półprzewodniki w 2022 roku, jesteśmy narażeni na opóźnienia produkcyjne i utratę produkcji, jeśli któryś z dostawców nie dostarczy towarów i usług na czas.” – czytamy w raporcie.
Jak to wpłynęło na sprzedaż? Największa utrata sprzedaży w 2022 r. występuje w Europie – to ponad pół miliona sztuk w porównaniu do 2020. W USA utracono 0,3 mln sztuk. Spadki te łagodził wzrost w Ameryce Południowej.
Liczba sprzedanych samochodów Stellantis w latach 2020-2022
2022 |
2021 |
2020 |
zmiana 2020-2022 |
|
Ameryka Północna |
1,8 |
2 |
2,1 |
-0,3 |
Europa |
2,6 |
3,1 |
3,1 |
-0,5 |
Blisko Wschód i Afryka |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0 |
Ameryka Południowa |
0,8 |
0,8 |
0,6 |
0,2 |
Chiny, Indie i Pacyfik |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0 |
Razem |
5,8 |
6,6 |
6,3 |
-0,5 |
Tabela: Sprzedaż samochodów koncerny Stellantis w mln sztuk
Drugim pod względem redukcji rynkiem jest Ameryka Południowa. Tutaj w ciągu dwóch lat odeszły 6.883 osoby. W Ameryce Północnej 6.316 pracowników. Zyskały natomiast Chiny i Bliski Wschód oraz Afryka.
Łącznie Stellantis w latach 2020-2022 zwolnił 26.215 osób, czyli blisko 9% zatrudnionych.
Redukcja zatrudnienia w Stellantis w latach 2020-2022
2022 |
2021 |
2020 |
zmiana 2020-2022 |
|
Ameryka Północna |
88.835 |
91.289 |
95.151 |
-6.316 |
Europa |
142.681 |
150.807 |
158.277 |
-15.596 |
Bliski Wschód i Afryka |
5.311 |
5.983 |
4.617 |
+694 |
Ameryka Południowa |
28.968 |
29.352 |
35.851 |
-6.883 |
Chiny, Indie i Pacyfik |
6.572 |
4.164 |
4.983 |
+1.589 |
Razem |
272.367 |
281.595 |
298.879 |
-26.512 |
źródło: Raport Stellantis 2022 r.
Najnowsze komentarze