Pozytywna dynamika sprzedaży w Europie. Sytuacja na rynku irańskim wpływa na wyniki sprzedaży Renault na rynkach pozaeuropejskich.
Obroty Grupy Renault w trzecim kwartale 2013 r. wyniosły 7,998 miliarda euro, czyli o 3,2%[1] mniej w stosunku do analogicznego okresu 2012 r.
Obroty sektora samochodowego spadły o 3,4%1 do poziomu 7,483 miliardów euro – na skutek niekorzystnego kursu walutowego i spadku poziomu zapasów w sieci poza punktami należącymi do Grupy.
Sprzedaż Grupy wzrosła do poziomu 614 888 samochodów, czyli o 3,1% w stosunku do trzeciego kwartału 2012 r.
Wzrost sprzedaży i udziałów w rynku w Europie dzięki sukcesowi nowych modeli (Nowe Clio, Nowa Dacia Sandero, Captur).
Udział sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich w łącznej sprzedaży Grupy wyniósł 52% pomimo sytuacji na rynku irańskim.
Utrzymanie celów na rok 2013: wzrost sprzedaży, marży i free cash flow operacyjnego sektora samochodowego.
Wyniki handlowe: najważniejsze fakty w trzecim kwartale 2013 r.
W sytuacji wzrostu światowego rynku samochodowego o 4,6%, sprzedaż Grupy Renault wyniosła 614.888 samochodów – co oznacza wzrost o 3,1%. We wszystkich regionach, za wyjątkiem Azji i Pacyfiku, odnotowano wzrost sprzedaży i zwiększenie udziałów w rynku.
W Europie rynek wydaje się utrzymywać stabilny, choć niski poziom, z niewielkim wzrostem o 2,5%. W tej sytuacji Grupa kontynuuje politykę wzrostu sprzedaży na korzystnych warunkach – jej sprzedaż wzrosła o 10,2%, a udziały w rynku o 0,6 punktu do poziomu 9,1%. Na wynik ten wpłynął sukces nowych modeli, wprowadzonych pod koniec 2012 r. i na początku 2013 r. Od debiutu rynkowego w marcu Grupa sprzedała ponad 48 000 samochodów Captur, który jest obecnie najlepiej sprzedającym się crossoverem w segmencie B w Europie.
We Francji Grupa zdobyła 26,4% udziału w rynku dzięki wzrostowi sprzedaży, spowodowanemu przez sukces modeli Captur i Nowe Clio, które jest najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich segmentach.
W Zjednoczonym Królestwie, w sytuacji wzrostu na rynku o 11,6%, Grupa wykorzystała debiut rynkowy swojej gamy Dacia – jej sprzedaż wzrosła o 42,5%.
W Hiszpanii, na rynku zwyżkującym o 8,9%, sprzedaż Grupy wzrosła o 30,0%.
We Włoszech Grupa zyskała niemal 2 punkty, jeśli chodzi o udział w rynku, dzięki wzrostowi sprzedaży o 28,1%, pomimo spadku na rynku o 3,9%.
W Niemczech, na rynku zniżkującym o 1,3% sprzedaż Grupy spada o 3%.
Marka Renault uplasowała się na trzecim miejscu w Europie z 7-procentowym udziałem (+0,2 punktu) w rynku samochodów osobowych i dostawczych.
Wyniki kwartalne marki Dacia osiągnęły najwyższy poziom w historii (2,1% udziału w rynku).
Poza Europą sprzedaż Renault wzrosła o 4,8% (poza Iranem). Po uwzględnieniu zakończenia działalności w tym kraju (-23.000 samochodów w trzecim kwartale) Grupa odnotowała spadek sprzedaży o 2,6%. Sprzedaż na rynkach pozaeuropejskich osiągnęła 52% łącznej sprzedaży Grupy, co stanowi o 3 punkty mniej w stosunku do roku 2012.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej sprzedaż wzrosła o 0,5% pomimo spadku na rynku o 2,8%.
W Brazylii, która jest drugim co do wielkości rynkiem Grupy, marka Renault odzyskała utracone udziały w rynku, osiągając swój najlepszy wynik kwartalny (7,1%), po trudnym pierwszym półroczu spowodowanym zamknięciem zakładu w Kurytybie w celu rozbudowy i zwiększenia mocy produkcyjnych. Pomimo spadku na rynku o 10,0%, głównie na skutek bardzo wysokich wyników z roku 2012, przyjętych jako podstawa do porównania, sprzedaż Grupy zmniejszyła się o 5,1%.
W Argentynie, na nadal dynamicznie rosnącym rynku (+18,7%), pomimo nienajlepszej sytuacji gospodarczej, sprzedaż Grupy wzrosła o 18,1%.
W regionie Eurazji wzrost sprzedaży wyniósł 18,2% pomimo spadku na rynku o 4,2%. W Rosji, która jest trzecim co do wielkości rynkiem Grupy, sprzedaż nadal silnie wzrasta (+17,5%) dzięki atrakcyjnej ofercie Dustera i to pomimo spadku na rynku o 7,8%. Renault jest drugą marką po Ładzie.
W regionie Euromed-Afryka sprzedaż wzrosła o 2,9% na rynku zniżkującym o 4,6%. W Turcji, na rynku zwyżkującym o 7,6%, sprzedaż Grupy wzrosła o 34,3% dzięki sukcesowi Clio Symbol. W Algierii Grupa odnotowała spadek sprzedaży o 30,3% na skutek silnego załamania się rynku w tym kwartale (-23,4%). W Maroku należące do Grupy marki Dacia i Renault uplasowały się w czołówce rynku, zdobywając rekordowy udział 39,3% (+5,2 punktu).
W regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż spadła o 30,4% pomimo wzrostu rynku o 6,1%. Jeśli w wynikach nie uwzględnimy Iranu, to Grupa odnotowała w tym regionie wzrost o 6,6%. W Indiach sprzedaż utrzymuje się na stabilnym poziomie (-0,6%), pomimo spadku na rynku o 5,0%. Grupa zdobyła 1,6% udziału w rynku (+0,1 punktu), również dzięki sukcesowi modelu Duster.
W Korei sytuacja handlowa uległa stabilizacji i Grupa odzyskuje udziały w rynku (+0,4 punktu) dzięki wzrostowi sprzedaży o 16,4%, przewyższającemu wzrost całego rynku (+6,0%).
Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności
W trzecim kwartale 2013 r. obroty Grupy spadły o 3,2% do 7,998 miliarda euro2.
Obroty sektora samochodowego spadły o 3,4%2 do poziomu 7,483 miliarda euro. Niekorzystny kurs walut na wschodzących rynkach (peso argentyńskie, real brazylijski, rosyjski rubel, rupia indyjska) spowodował obniżenie wyniku o 5,7 punktu. Pozytywny był natomiast efekt cenowy (+0,9 punktu) dzięki kontynuacji polityki zakładającej korzystny poziom marży i wzrostowi cen na rynkach pozaeuropejskich, pozwalającemu skompensować dewaluację niektórych walut. Efekt mixu produktów był ujemny (1,3 punktu), co stanowi odbicie zróżnicowanej sytuacji jeśli chodzi o sprzedaż w segmentach B i C, natomiast efekt mixu geograficznego okazał się dodatni (+1,2 punktu). Efekt wielkości sprzedaży okazał się dodatni (+0,1 punktu) po uwzględnieniu ujemnego wpływu obniżenia poziomu zapasów w sieci w punktach nienależących do Grupy. Inne rodzaje działalności, zwłaszcza sprzedaż gotowych samochodów oraz komponentów i podzespołów mechanicznych partnerom, przyczyniły się do wzrostu o 1,3 punktu.
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 515 milionów euro, co daje wzrost o 0,4% w stosunku do analogicznego okresu roku 2012. Średnia wartość portfela w trzecim kwartale 2013 r. wyniosła 24,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 2,5%. Liczba nowych umów finansowania wzrosła o 25%3 do poziomu 286.300 w ciągu całego kwartału.
Perspektywy
Grupa jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów wyznaczonych na rok 2013:
– zwiększenia sprzedaży,
– uzyskania dodatniej marży operacyjnej w sektorze samochodowym,
– wygenerowania dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Informacja kwartalna na dzień 30. września 2013
źródło: Renault Polska
[1]Po uwzględnieniu zmiany standardów rachunkowości MSSF 11 „Wspólne ustalenia umowne” i wyłączeniu Iranu z zakresu konsolidacji z dn. 1.07.2013.
2 Po uwzględnieniu zmiany standardów rachunkowości MSSF 11 „Wspólne ustalenia umowne” i wyłączeniu Iranu z zakresu konsolidacji z dn. 1.07.2013.
3 +13% przed wsteczną konsolidacją tureckiej joint-venture z dniem 01.01.2013.
Najnowsze komentarze