Jak odświeżyć lakier samochodu? Jak go wypolerować? Czy można to zrobić samemu? Grzegorz Lipowicz, właściciel firmy Wypolerowany z Wrocławia, opisał jak doprowadzić wygląd swojego auta do stanu prawie fabrycznego na przykładzie popularnego Citroëna Xantia. A jeśli proces polerowania auta wyda się Wam zbyt trudny lub pracochłonny, to na końcu artykułu znajdziecie informację o specjalnej ofercie na taką usługę dla Czytelniczek i Czytelników Francuskie.pl. Trzeba się tylko pospieszyć z rezerwacją terminu.
Kilkuletni lub kilkunastoletni samochód po wielu polskich latach i zimach nie wygląda już jak nowy. Lakier matowieje, pojawiają się na nim rysy. Mało kto zdaje sobie sprawę, że stosunkowo niedużym kosztem można wygląd samochodu przywrócić do prawie fabrycznego. Dzisiaj, w czasach gdy nowe i używane auta drożeją na potęgę, warto wydłużyć życie posiadanego pojazdu i sprawić by znów wyglądał jak nowy oraz cieszył oko.
Skąd się biorą rysy i zmatowienia? W przypadku starszych aut można założyć, że samochód w przeszłości był regularnie myty na myjniach szczotkowych, co przekłada się na widoczną na lakierze siatkę rys kolistych. Wraz z popularnością myjni bezdotykowych z dużym prawdopodobieństwem lakier „zyskał” kilka rys prostych wynikających z szorowania samochodu szczotką. Starsze pojazdy rzadko trafiają do specjalizowanych firm, zajmujących się przywracaniem oryginalnego wyglądu i warto to zmienić. Proces można też wykonać samemu, w domu. Nawet początkująca osoba poradzi sobie z tym, pod warunkiem, że wykona wszystkie czynności powoli i dokładnie – pośpiech jest tutaj najgorszym doradcą.
Zaczynamy od dokładnego umycia samochodu myjką ciśnieniową. Woda to początek całego procesu, poszczególne czynności później robimy już na wstępnie przygotowanym samochodzie.
- usunięcie osadów mineralnych przy pomocy przygotowanego w odpowiednich proporcjach kwasu do felg. W ten sposób możemy skutecznie wyczyścić felgę i przygotować ją do drugiego etapu, czyli usunięcia opiłków metali.
- następnie używa się deironizera (tzw krwawej felgi), który rozpuści nam pozostałe na felgach zanieczyszczenie z klocków hamulcowych. Myjemy ręcznie przy pomocy rękawic i szczotek,
- opony oraz nadkola czyszczone są przy pomocy APC (all purpose cleaner, czyli środek czyszczący ogólnych zastosowań) oraz szczotek z twardym włosiem.
Samochód powinien być wstępnie umyty wodą z myjki ciśnieniowej, by usunąć z nadwozia luźny brud. Następnie należy:
- używając aktywnej piany umyć dokładnie nadwozie, spłukać następne pianę,
- używając miękkich ściereczek z mikrofibry i dwóch wiader z wodą, usunąć ręcznie resztki brudu, uważając, by nie używać brudnej ściereczki na nadwoziu. Mycie ręczne metodą na dwa wiadra pozwala usunąć 100% luźnego brudu z lakieru i przygotować go do kolejnego etapu, czyli procesu dekontaminacji.
- Do usunięcia smoły wykorzystuje się środek Tar and glue remover, który rozpuszcza drobinki smoły. Osady metaliczne, podobnie jak w przypadku felg, usuwa się deironizerem.
- Na tym etapie czyszczone są również ościeżnice i zawiasy drzwi, bagażnika oraz inne zakamarki, które nigdy nie były czyszczone.
- Kolejnym krokiem jest glinkowanie lakieru. Glinka zbierze pozostałości, których nie udało się usunąć drogą chemiczną.
4. Polerowanie lakieru
- W pierwszym etapie polerowania należy skupić się na bezpiecznym usunięciu jak największej ilości zarysowań. Wykorzystuje się do tego futro polerskie połączone z mocno tnącą pastą polerską. Do polerowania wykorzystywane są maszyny polerskie o różnych średnicach talerza roboczego, dzięki czemu można dotrzeć we wszystkie miejsca nadwozia,
- Drugi etap polerowania to polega na ładnym wykończeniu lakieru. Usuwa się wtedy drobne ryski, które mogą powstać w wyniku wcześniejszego użycia futra polerskiego. Podczas drugiego etapu wykorzystuje się pastę polerską z dodatkiem ceramicznym oraz miękki pad polerski. Taka kombinacja pozwala na większe nasycenie koloru, natomiast dodatek ceramiczny zabezpieczy lakier na jakiś czas.
Efekt końcowy polerowania i woskowania
Matowy lakier zyskał blasku, rysy zniknęły a samochód wygląda prawie jak salonowy. Z bliska będzie widać oczywiście pewne niedoskonałości, ale efekt końcowy jest naprawdę WOW. Można nie poznać swojego samochodu. I dlatego warto przeprowadzić taką czynność nawet na starszym aucie, trudno je potem poznać.
A na koniec mamy dla Czytelniczek i Czytelników Francuskie.pl z Wrocławia i okolic niespodziankę: każdy, kto zgłosi się do wrocławskiej firmy Wypolerowany do 19 lutego br., otrzyma promocyjne warunki na usługi hasło Francuskie.pl. Trzeba się jednak pospieszyć, bo ilość miejsc jest ograniczona. Rezerwacje możecie zrobić telefonicznie pod numerem 506 567 427lub e-mailem [email protected]. Profil na Facebooku: Wypolerowany.
Najnowsze komentarze