Nie tak dawno, bo raptem nieco ponad dwa miesiące temu, byłem w tych okolicach Nowym Peugeotem 508 SW. Region Emilia-Romania, do którego zaliczają się m.in. prowincje Bolonia, Ferrara, Parma, Rawenna i Rimini, okazał się doskonałym miejscem na wdrożenie carsharingowego projektu opartego o Renault Zoe. Po roku funkcjonowania podsumowano efekty i okazuje się, że to sukces! Nic dziwnego, że postanowiono wzbogacić go o kolejne samochody i rozszerzyć obszar działania.
Grupa Renault, pionier i lider w dziedzinie mobilności elektrycznej w Europie, jest też liderem w dziedzinie udostępniania samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie, z ponad 7.000 takich aut. Jednym z przykładów jest projekt Corrente działający w regionie Emilia-Romania we Włoszech. W ostatnia sobotę (26. października 2019) podsumowano roczną działalność tego przedsięwzięcia i okazuje się, że to naprawdę ma sens. Do tego stopnia, że flota udostępnionych klientom aut wzrosła do 280 egzemplarzy Renault Zoe. Co więcej – w pobliżu dworca w Bolonii przygotowano kilkanaście miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla tych samochodów, a program rozszerzono o klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Do tej pory adresowany był bowiem wyłącznie do klientów indywidualnych.
Podczas spotkania prasowego zorganizowanego w Bolonii z okazji rocznicy uruchomienia projektu Corrente w regionie Emilia-Romania pojawili się oficjele nie tylko z Renault i władz miasta i regionu, ale także z TPER (Trasporto Passeggeri Emilia Romagna, czyli Transportu Pasażerskiego Emilia-Romania). Podano do publicznej wiadomości, że udostępnionymi w ramach projektu Corrente samochodami Renault Zoe klienci przejechali łącznie 1,5 miliona kilometrów! Aktualnie w systemie zarejestrowanych jest 20.000 klientów. Zasięg usługi obejmuje obecnie 58 km² w prowincji Bolonia, ale obejmuje również miasto i gminę Casalecchio di Reno i dociera do Ferrary. Samochody Corrente docierają także na bolońskie lotnisko Marconi, gdzie w ciągu 11 miesięcy skorzystało z nich już 2.600 klientów.
W efekcie mamy więc do czynienia z usługą, w ramach której można zabrać samochód z jednego miasta i zostawić je w innym. Obsługa zajmuje się tym, by samochody były dostępne i by miały naładowane akumulatory.
– Popularność usługi przerosła nasze oczekiwania. Wiedzieliśmy, że przypadnie ona do gustu młodym ludziom (mogą z niej korzystać nawet początkujący kierowcy), ale nie spodziewaliśmy się, że tak chętnie będą z niej korzystać kierowcy w średnim wieku, a nawet starsi. Okazuje się, że elektryczny napęd i automatyczna skrzynia nie stanowią problemu dla nikogo. Rozszerzenie programu na Ferrarę sprawiło, że wielu kierowców rozpoczyna jazdę w jednym z miast, a kończy w innym – powiedziała Giuseppina Gualtieri, prezeska i dyrektorka generalna TPER.
– Zaledwie rok temu byliśmy tutaj uruchamiając projekt Corrente, a dziś świętujemy świetne wyniki tego przedsięwzięcia i na dodatek je rozszerzamy. Dzięki regionowi Emilia-Romania, szczególnie wrażliwemu na kwestię zrównoważonego rozwoju środowiska, kładziemy podwaliny pod budowę inteligentnych miast przyszłości, a naszą nadzieją jest powtórzenie tych udanych doświadczeń w wielu innych włoskich miastach i regionach, które coraz szerzej działają na rzecz rozwoju mobilności elektrycznej w naszym kraju, zarówno na obszarach miejskich, jak i pozamiejskich – dodał Francesco Fontana Giusti, dyrektor ds. Komunikacji i wizerunku w Renault Italia.
Najczęściej kupowany pojazd elektryczny w Europie i we Włoszech w 2019 roku, Renault Zoe to idealne rozwiązanie mobilności elektrycznej, doceniane zarówno przez klientów publicznych, jak i prywatnych. Na rynek trafia właśnie trzecia generacja tego modelu. Dzięki akumulatorowi o mocy 52 kWh auto ma zasięg do 395 km (wg cyklu WLTP) i może korzystać z różnego typu ładowarek. Nowy silnik o mocy 100 kW, nowa skrzynia biegów e-Shifter z trybem jazdy B oraz wprowadzenie licznych systemów wspierających optymalizują przyjemność z jazdy i upraszczają prowadzenie nowego Zoe. W efekcie ten samochód stanowi coraz lepsze rozwiązanie mobilności elektrycznej w podróżach pozamiejskich i weekendowych wypadach. Wciąż, naturalnie, doskonale spisuje się w dużych ośrodkach miejskich.
Wszystko to sprawia, że Zoe jest dziś we Włoszech preferowanym samochodem elektrycznym zarówno w zastosowaniach prywatnych, jak i publicznych, firmowych czy uniwersyteckich: od Mediolanu po Palermo, od Neapolu po Padwę, od Lacjum po Apulię, od Umbrii do Toskanii. I w regionie Emilia-Romania też ;-)
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault Italia
Najnowsze komentarze