Fabryka Stellantis w Porto Real
Wiadomości

Stellantis inwestuje 2,5 mld w fabrykę w Porto Real i samochody z napędem Bio-Hybrid

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-23
Wiadomości

Stellantis zadowolony ze swoich wyników po 8 miesiącach 2023 r.

autor Tomasz Nowicki
2023-09-24
Citroen

Citroën świętuje 75. urodziny swojego najbardziej kultowego modelu: 2 CV

autor Tomasz Nowicki
2023-09-25
Wiadomości

Luksusowy DS 7 E-Tense dla selekcjonera polskiej kadry

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-25
Wiadomości

8,27 zł za litr. Czy benzyna, ropa i LPG gwałtownie podrożeją za kilka tygodni?

autor Tomasz Nowicki
2023-09-22
Wiadomości

Stellantis wyśle na przymusowy urlop 2400 pracowników we Włoszech. Cięcia kosztów trwają

autor Tomasz Nowicki
2023-09-23
Wiadomości

Renault i HYVIA na Kongresie Nowej Mobilności 2023 w Łodzi

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-27

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Anonimowo - Kadrowa karuzela w Stellantis wciąż się kręci
  • Jacek T - Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie
  • Arnold - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Andrzej - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Arek - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Krzysztof Gregorczyk - Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Kartka z kalendarza: Citroën Ami 8 ma 50 lat

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2019-03-11
w Citroen, Historia
Czas czytania 3 minut
257 3
A A
0

Dokładnie 50 lat temu, 11. marca 1969 roku, na Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano następcę bardzo oryginalnego pojazdu, Citroena Ami 6. Był to jeden z nielicznych, ale nie jedyny samochód z tzw. ujemną tylną szybą. Chodziło o to, że kąt, pod jakim ją umieszczono, był niejako odwrotny w stosunku do tego, do czego przywykła ludzkość. Citroën Ami 8, następca Ami 6, a w zasadzie jego wariant rozwojowy, pozbawiony był tego ekstrawaganckiego elementu stylistycznego.

Dlaczego piszę, że Ami 8 było w zasadzie wariantem rozwojowym Ami 6? Owszem, jego najważniejsze podzespoły, takie jak podwozie, czy silnik, poddano modernizacjom, ale były to elementy znane z modeli 2CV, Dyane i Ami 6. Niemniej jednak z uwagi na całkiem nowe nadwozie można uznać Ami 8 za kolejny model Citroëna.

Citroën Ami 8 we wspomnianym podwoziu miał wprowadzone nowe elementy. To m.in. teleskopowe amortyzatory przy wszystkich czterech kołach oraz drążki reakcyjne z przodu. Wyeliminowało to tak charakterystyczne dla 2CV i Dyane i tak lubiane przez ich właścicieli bujanie na zakrętach.

Citroën Ami 8 otrzymał dwucylindrowy silnik typu boxer o pojemności skokowej 597 cm³ chłodzony powietrzem, który rozwijał moc 32 KM przy 5.750 obr./min. Autko ważyło 725 kg, więc taka jednostka napędowa okazała się wystarczająca. Samochód ma 399 cm długości, 152 cm szerokości i 148,5 cm wysokości. Mógł się rozpędzić do 118 km/h i palił średnio 6,4 l/100 km. Nośność auta określono na niewielką wartość 325 kg. Ami 8 był pierwszym powojennym Citroënem, który miał metalowy dach!

Ami 8 zostało zaprojektowane przez firmę karoseryjną Heuliez. Ciekawostką konstrukcyjną jest elastyczne osadzenie przednich kierunkowskazów. Polegało to na tym, że w razie drobnych kolizji ustępowały one pod naciskiem i dzięki temu nie tłukły się ich klosze. Szereg płatów nadwozia montowanych było przy pomocy śrub (jak w Citroënie DS), więc ich wymiana była łatwa i szybka.

Szyby w drzwiach nie były opuszczane, a jedynie przesuwane wzdłużnie. Podłokietniki w drzwiach były za to długie i wygodne, a każdy z nich wyposażono w popielniczkę. Takie to były czasy ;-) Jak przystało na Citroëna, zastosowano jednoramienną kierownicę.

Za komfort odpowiedzialne było nie tylko zawieszenie, ale też bardzo wygodne fotele z regulacją kąta pochylenia oparcia. Dobrze wyciszono komorę silnika, dzięki czemu można mówić także o wysokim komforcie akustycznym. Samochód był przeznaczony dla czterech osób.

Cztery lata po premierze na rynek trafił Citroën Ami 8 napędzany 53,5-konnym silnikiem o pojemności skokowej 1.015 cm³ zapożyczonym z modelu GS. Razem z nim wzięto też skrzynię biegów, a przednie hamulce bębnowe ustąpiły miejsca tarczowym. W zawieszeniu pojawiły się wahacze wzdłużne. Citroën Ami 8 z tym silnikiem osiągał prędkość 140 km/h.

Wyprodukowano około 42.000 egzemplarzy Citroëna Ami 8, po czym produkcję zakończono w roku 1976.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-03-11 07:07:19.

0 0 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Niezwykły Citroen C6 przecięty na pół i wielki 2-osobowy Mercedesa S na wystawie w Paryżu, rok 1928

2023-09-28

Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie

2023-09-28

Sto lat Alfy Romeo RM i P1

2023-09-28

Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

2023-09-28
Tagi: AmiCitroenhistoria
Udostepnij106Tweet56Udostepnij16
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet

    3253 udostępnienia
    Udostepnij 1301 Tweet 813
  • Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

    1472 udostępnienia
    Udostepnij 589 Tweet 368
  • Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

    1208 udostępnienia
    Udostepnij 483 Tweet 302
  • Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki

    3724 udostępnienia
    Udostepnij 1490 Tweet 931

Testy samochodów

Testy

Test: luksusowy hybrydowy kompakt DS 4 225 KM PHEV, konkurencja Audi A3, BMW 1 i Mercedesa A. Komfort, cisza i dynamika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-09-20
Renault - testy i opinie

Test: Renault Captur II TCe 100 KM Intens – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-02-04
Renault - testy i opinie

Test: Renault Scenic Xmod 1.2 TCe Energy Bose Edition okiem czytelnika. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-10-23
Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi 90 KM – użyteczny atrakcyjny samochód. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-03-16
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM – oszczędne auto z dieslem i pierwszy crossover Peugeot. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-12-31

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Anonimowo - Kadrowa karuzela w Stellantis wciąż się kręci
  • Jacek T - Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie
  • Arnold - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Andrzej - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Arek - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Krzysztof Gregorczyk - Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji

Zobacz też

Auto śmiertelną pułapką, w godzinę wnętrze nagrzeje się do 47 stopni

Paryski Salon Samochodowy 2018 – DS Automobiles (relacja własna)

Renault Clio świętuje 20 lat!

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.