27 stanowisk testowych Zakładu Innowacji Mechanicznych (PIM) ułatwi dopracowanie regulacji silników i skrzyń biegów w ośrodku badawczym w Lardy. Utworzone w 1951 roku centrum jest wiodącym ośrodkiem badawczym podzespołów mechanicznych w grupie Renault na świecie. W nowym zakładzie zatrudnionych będzie około 60 osób. Będzie on testował całą gamę silników Renault zarówno benzynowych, wysokoprężnych, jak i zasilanych biopaliwami.
Zmniejszenie zużycia paliwa w celu redukcji emisji CO2
Jedno ze skrzydeł budynku przeznaczone jest do prac nad obniżeniem zużycia paliwa w celu osiągnięcia przez Renault pozycji europejskiego lidera pod względem niskiej emisji CO2, a także spełniania norm ochrony środowiska (Euro 5 i 6). Dziesięć znajdujących się tam stanowisk testowych będzie służyć do badania sił tarcia, sprawności cieplnej silników i obniżenia emisji zanieczyszczeń przez nierozgrzane silniki. Stanowiska te odgrywają istotną rolę w opracowaniu jednostek napędowych spełniających obecne wymagania w zakresie ochrony środowiska i stanowiących jedno z największych wyzwań stojących przed przemysłem samochodowym.
Na stanowiskach do oceny sprawności cieplnej i sił tarcia inżynierowie Renault będą pracować nad zmniejszeniem zużycia paliwa dzięki downsizingowi silników (silnik o mniejszej pojemności skokowej z turbosprężarką, o wyższej sprawności, umożliwiający uzyskanie wyższej mocy jednostkowej).
Jedną z głównych nowości technologicznych są stanowiska aerotermiczne, które pozwalają na testowanie silników w ich naturalnym otoczeniu aerodynamicznym, tzn. z uwzględnieniem wymiany ciepła, jaka ma miejsce w samochodzie, zarówno w przypadku rozgrzanego, jak i nierozgrzanego silnika. Są to pierwsze tego typu urządzenia na świecie.
Postęp w zakresie inżynierii mechanicznej
W dwóch pozostałych skrzydłach budynku znajduje się około dwudziestu stanowisk badawczo-pomiarowych nowej generacji, ułatwiających dopracowanie podzespołów mechanicznych pod względem niezawodności i trwałości oraz sprawności energetycznej (poszukiwanie optymalnego kompromisu pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i emisją zanieczyszczeń). Stanowiska te pozwalają na coraz dokładniejszą symulację zachowania silnika w samochodzie i są wyposażone w najbardziej zaawansowane narzędzia umożliwiające regulację podzespołów mechanicznych wspomaganą komputerowo, co pozwala na skrócenie fazy projektowej. Nowe instalacje należące do najnowocześniejszych na świecie umożliwią dalszy postęp w zakresie prac projektowych i zapewnią większą elastyczność w przeprowadzaniu testów dzięki dużym możliwościom zmiany parametrów i rozbudowy.
Ośrodek techniczny w Lardy
Utworzony w 1951 roku Ośrodek Techniczny w Lardy jest przeznaczony w szczególności do prac nad nowymi układami napędowymi (silnikami i skrzyniami biegów). Dzięki zastosowaniu symulacji cyfrowej i zaawansowanych technologicznie stanowisk pomiarowych tradycyjne testy zostały zastąpione znacznie szybszymi i efektywniejszymi, a także tańszymi testami cyfrowymi.
Silniki i skrzynie biegów są poddawane w Lardy licznym testom umożliwiającym pomiar ich parametrów użytkowych, niezawodności i trwałości oraz zgodności z przepisami obowiązującymi we Francji, Europie i innych częściach świata, zwłaszcza w dziedzinie emisji zanieczyszczeń.
Ośrodek w Lardy jest wyposażony w ponad 200 stanowisk testowych podzespołów mechanicznych pozwalających na badanie zarówno pojedynczych komponentów jak i całych pojazdów. Są to stanowiska testowe silników, skrzyń biegów, hamownie służące do określenia prawidłowych nastawów pojazdów, a także specjalistyczne stanowiska pozwalające na przebadanie i zatwierdzenie poszczególnych układów czy komponentów. Wszystkie stanowiska stanowią pomoc w projektowaniu i zatwierdzaniu podzespołów mechanicznych.
Przeprowadzane testy podzespołów można podzielić na trzy główne kategorie:
– wszystkie testy przeprowadzane na specjalistycznych stanowiskach mają m.in. na celu badanie procesu spalania, tarcia, drgań, hałasu, emisji ciepła, itd. Testy te są przeprowadzane głównie w fazie opracowywania podzespołów mechanicznych;
– regulacje podzespołów i testy wytrzymałości w celu sprawdzenia ich niezawodności i trwałości. Są one wykorzystywane w fazie zatwierdzania zaprojektowanych podzespołów;
– regulacje parametrów energetycznych silników z odpowiednim dostosowaniem oprogramowania, które jest mózgiem silnika, w celu osiągnięcia optymalnego kompromisu pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa, emisją zanieczyszczeń i przyjemnością jazdy.
Poza testami podzespołów napędowych, które stanowią podstawową działalność ośrodka, przeprowadzane są tam również testy mające na celu wykrycie niesprawności układu jezdnego i wytrzymałości wyposażenia nadwozia na upływ czasu i czynniki klimatyczne. W ramach polityki bezpieczeństwa przyjętej przez Grupę przeprowadzane są również testy zderzeniowe, mające na celu lepszą ochronę życia kierowców i pasażerów.
Od kilku miesięcy ośrodek w Lardy jest również wyposażony w urządzenia testowe samochodów elektrycznych, służące zarówno do badania akumulatorów, jak i przyszłych elektrycznych układów napędowych.
Ośrodek w Lardy zatrudnia niemal 2.000 osób i zajmuje powierzchnię 137 hektarów.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze