Sébastien Loeb, Daniel Elena i Citroën po osiągnięciu mety ostatniego etapu zostali po raz trzeci z rzędu zwycięzcami Rajdu Meksyku. Załoga Citroëna zmniejszyła tym samym dystans dzielący ją od lidera klasyfikacji Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata do jednego punktu, a przy okazji nadrobiła część straty w klasyfikacji Konstruktorów.
„Ostatniego dnia rywalizacji czekało nas nieco ponad 60 km jazdy na czas: trzy długie odcinki specjalne i ostatni przejazd superoesu w León” – wylicza Sébastien Loeb.- „Pomimo przewagi podeszliśmy do tego etapu z dużą ostrożnością. Startując dzisiaj jako pierwsi musieliśmy wyjść obronną ręką z roli przecierających trasę. Wiążą się z tym pewne niedogodności: trzeba robić pierwszy ślad, bardziej ryzykuje się także przebiciem opony.”
Na odcinkach rozegranych przed południem mistrzowie świata utrzymywali dobre tempo i skutecznie unikali pułapek. Nietrudno zrozumieć, że odwołanie najdłuższego odcinka (OS18) z powodów bezpieczeństwa przyjęli bez rozczarowania. Po pomyślnym osiągnięciu mety, jako zwycięzcy 38 rajdu WRC w swojej karierze, Sébastien i Daniel powrócili do bazy w Poliforum owacyjnie witani przez cały zespół Citroën Sport.
„Ta wygrana sprawia nam olbrzymią satysfakcję” – komentował Loeb schodząc z podium.- „Po nieukończonym rajdzie Szwecji wiedziałem, jak ważne jest zajęcie wysokiego miejsca, by szybko wrócić do zdobywania punktów. Zadanie było trudne. Szczególnie na początku nie szło nam najlepiej, później jednak wyszliśmy na prowadzenie. To zresztą scenariusz, który w Meksyku zdarzył się nam nie po raz pierwszy. Lubię takie zwycięstwa, jak to – osiągane po ostrej, wyrównanej walce. Okazuje się, że nieobecność Marcusa Grönholma szybko zdołał zrekompensować inny zawodnik z Finlandii, młodszy, ale walczący z nie mniejszą determinacją. Zapowiada to dalsze zacięte zmagania, co mi osobiście bardzo odpowiada. Nasz dostawca ogumienia, firma Pirelli, w tym trudnym terenie postawił na bezpieczeństwo, dostaliśmy więc opony bardzo twarde, zmniejszające ryzyko przebić. Na całej trasie faktycznie nam się to nie zdarzyło, natomiast zmuszeni byliśmy dostosować ustawienia samochodu do opon, aby skuteczniej przyspieszać. Zespół potrafił prawidłowo zareagować na to wyzwanie: tempo, jakie osiągaliśmy tu naszym C4 WRC daje dobrą zapowiedź na dalsze rundy.”
Dani Sordo i Marc Martí ukończyli rajd na 17. miejscu, zaliczając drugiego i trzeciego dnia kilka znakomitych wyników na poszczególnych oesach. „Nie myślałem już więcej o niepowodzeniu, jakie spotkało nas w pierwszym etapie i skupiłem się na próbie znalezienia najlepszych ustawień samochodu” – relacjonuje Dani.- „W Szwecji czułem się za kierownicą doskonale, ale z pierwszego szutrowego rajdu sezonu także wynoszę bardzo obiecujące doświadczenia na kolejne rundy.”
„To zwycięstwo jest dla całego zespołu Citroën Sport piękną nagrodą za ogromną motywację, z jaką pracowaliśmy, by je osiągnąć” – podsumowuje Olivier Quesnel.- „Zdaliśmy egzamin, jakim było szybkie dostosowanie regulacji naszego C4 do charakteru tutejszych tras i zwiększenie w ten sposób jego możliwości. Sukces ten pozwolił Sébastienowi i Danielowi zbliżyć się do lidera w klasyfikacji kierowców na dystans zaledwie jednego punktu. Również w kategorii Konstruktorów Citroën nadrabia straty. Obok pierwszego miejsca Sébastiena Loeba w WRC trzeba wspomnieć o imponującym wyniku załogi Sébastien Ogier/Julien Ingrassia w klasyfikacji Junior WRC. Kierowca zespołu reprezentującego Francuską Federację Sportu Samochodowego (FFSA), jadący Citroënem C2 Super 1600, po znakomitym występie wygrał swój pierwszy rajd w Mistrzostwach Świata.”
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS2 i OS3: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS4: Petter Solberg (Subaru Impreza); OS5 i OS6: JM. Latvala; OS7: P. Solberg; OS8: S. Loeb.
Etap 2: OS9 i OS10: S. Loeb; OS11: Dani Sordo (Citroën C4); OS12: S. Loeb; OS13: D. Sordo; OS14: Henning Solberg (Ford Focus); OS15: S. Loeb i H. Solberg; OS16: S. Loeb i Chris Atkinson (Subaru Impreza).
Etap 3: OS17: JM. Latvala; OS18: odwołany; OS19: Mikko Hirvonen (Ford Focus); – SS20: D. Sordo.
Najskuteczniejsi: S. Loeb, 8 najlepszych czasów (w tym 2 ex aequo); JM. Latvala 4; D. Sordo 3; P. Solberg 2; H. Solberg 2 (w tym 1 ex aequo); C. Atkinson 1 (ex aequo); M. Hirvonen 1.
Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS9: JM. Latvala; OS10 do OS20: S. Loeb.
Klasyfikacja końcowa na mecie 5 Rajdu Meksyku Corona*
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 3 h 33 min 29,9 s
2. C. Atkinson/S. Prevot (Subaru Impreza) + 1 min 06,1 s
3. JM. Latvala/M. Anttila (Ford Focus) + 1 min 39,7 s
4. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 3 min 38,7 s
5. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 4 min 57,9 s
6. M. Wilson/M. Scott (Ford Focus) + 6 min 28,9 s
7. F. Villagra/J. Pérez-Companc (Ford Focus) + 19 min 03 s
8. R. Triviño/C. Salom (Peugeot 206) + 21 min 17,3 s
9. Ogier/J. Ingrassia (Citroën C2) + 25 min 24,9 s
10. J. Mölder/F. Miclotte (Suzuki Swift) + 26 min 56,8 s
../..
17. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 34 min 15,1 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Konstruktorów) po rundzie 3/15:*
1. Ford, 37 punktów;
2. Citroën Total, 25 pkt;
3. Subaru, 25 pkt;
4. Stobart, 19 pkt;
5. Munchi’s, 6 pkt;
6. Suzuki, 5 pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Kierowców) po rundzie 3/15:*
1. M. Hirvonen, 21 punktów;
2. S. Loeb, 20 pkt;
3. JM Latvala, 16 pkt;
4. C. Atkinson, 14 pkt;
5. P. Solberg, 9 pkt;
G. Galli, 9 pkt;
7. F. Duval, 5 pkt;
8. A. Mikkelsen, 4 pkt;
9. H. Solberg, 4 pkt;
10. D. Sordo, 3 pkt;
11. JM. Cuoq, 2 pkt;
12. F. Villagra, 2 pkt;
13. T. Gardemeister, 2 pkt;
14. P-G. Andersson, 1 pkt;
15. J. Hänninen, 1 pkt;
16. R. Triviño, 1 pkt.
* Klasyfikacja ta będzie oficjalna po opublikowaniu oficjalnych wyników przez FIA.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze