Wprowadzony na rynek w 2016 roku i produkowany w fabryce w Hordain kompaktowy van Stellantis o kryptonimie K0, dziś przekroczył symboliczny kamień milowy w postaci milionowego wyprodukowanego egzemplarza. Jubileuszowy samochód, to żółty Citroën Jumpy zamówiony przez La Poste. Auto produkowane jest zarówno w wersjach użytkowych, jak i osobowych i sprzedawane pod markami Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat Professional i Toyota, w wersjach z napędami spalinowymi, elektrycznymi i wodorowymi.
Samochód sprzedawany pod różnymi nazwami: Peugeot Expert lub Traveller, Citroën Jumpy lub Space Tourer, Opel lub Vauxhall Vivaro lub Zafira Life, Fiat Scudo lub Ulysse, ale także Toyota ProAce i Toyota ProAce Verso, dla pracowników, którzy montują ów pojazd zachował nazwę swojego projektu: „K0”.
Wersja użytkowa tej kompaktowej furgonetki jest dostępna w dwóch długościach i trzech typach nadwozia (van, kabina pasażerska i podwozie z kabiną), dzięki czemu może zaspokoić specyficzne potrzeby wielu profesjonalistów, od drobnych przedsiębiorców po największe floty korporacyjne. Jest to z pewnością jeden z powodów sukcesu tego pojazdu, który może być oferowany również w wersji do przewozu osób z luksusowymi wykończeniami, których ceny mogą sięgać nawet 60.000 euro.
Aby zaspokoić popyt pojazd ten jest produkowany w Hordain w ilości 620 pojazdów dziennie, na trzy zmiany, do czego należy dodać 400 pojazdów produkowanych każdego dnia w zakładzie w Luton w Anglii.
We Francji, aby pomieścić go na swoich liniach produkcyjnych, zakład w Hordain został gruntownie zmodernizowany, z nowym warsztatem montażowo-montażowym za kwotę 50 milionów euro, co pozwala na osiągnięcie tempa produkcji jednego egzemplarza na 2 minuty.
W zeszłym roku firma Stellantis zainwestowała także 5 milionów euro w warsztat produkcyjny akumulatorów. W atmosferze high-tech przeszkoleni i wykwalifikowani pracownicy Stellantis montują zespoły akumulatorów, które następnie umieszczają w stalowym pojemniku, który jest natychmiast hermetycznie zamykany. Od 2023 roku ogniwa te będą produkowane przez Gigafactory ACC w Douvrin, 60 kilometrów od Hordain.
Ten pojazd jest rzeczywiście doskonałą ilustracją sukcesu Stellantis w zakresie transformacji energetycznej, ponieważ firma ogłosiła, że od 2030 roku będzie sprzedawać w Europie 100% swojej produkcji z silnikami elektrycznymi.
Już dziś 30% produkcji K0 dostarczane jest w wersji elektrycznej. Pojazdy produkowane są na tej samej linii produkcyjnej co pojazdy z silnikami spalinowymi, aby lepiej reagować na popyt.
Stellantis odgrywa wiodącą rolę w sektorze lekkich pojazdów użytkowych, będąc niekwestionowanym liderem tego segmentu w Europie. We Francji w 2021 roku firma wykroiła dla siebie ponad 40% tej części rynku. Oferuje już wersję elektryczną dla 3 głównych typów furgonetek, aby pomóc profesjonalistom w niezbędnej zmianie na elektromobilność.
W ramach partnerstwa pomiędzy Stellantis i Toyotą, Stellantis dostarcza małe, średnie i wkrótce także duże samochody dostawcze na europejski rynek pod japońską marką. K0 jest zatem montowany codziennie w Hordain także pod nazwami Toyota ProAce i ProAce Verso, w wersjach spalinowych i elektrycznych.
W planie strategicznym Dare Forward 2030 koncern Stellantis ogłosił zamiar zostania światowym liderem w dziedzinie elektrycznych pojazdów użytkowych.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze