-
Redakcje Auto Świat i Onet ogłosiły zwycięzców plebiscytu „Moto Awards 2023”. Zwycięzcą kategorii sportowych aut została unikatowa, jedyna w swoim rodzaju Alfa Romeo 33 Stradale, która zadebiutowała w zeszłym roku.
-
33 Stradale na nowo interpretuje legendarne coupé z 1967 r. o tej samej nazwie, łącząc dziedzictwo Alfy Romeo ze śmiałym spojrzeniem w przyszłość. W efekcie premierowy supercar zachwyca wyglądem w stylu retro, podkreślonym otwieranymi do góry drzwiami i ściętym tyłem z okrągłymi lampami, i rasowym, wyścigowym prowadzeniem, ale bez konieczności rezygnowania z komfortu jazdy po drogach publicznych.
-
Zbudowany wyłącznie na zamówienie i dostępny w liczbie 33 sztuk 33 Stradale realizuje dążenie marki do tworzenia dzieł sztuki na kołach. Wszystkie auta zostały wykończone w wersji „Tributo” lub „Alfa Corse” i wyposażone w potężny silnik benzynowy V6 o mocy ponad 620 KM lub w pełni elektryczną jednostkę 750-konną. Do tego każdy egzemplarz został dopracowany indywidualnie przez zespół „La Bottega”, dzięki czemu na świecie nie ma dwóch identycznych 33 Stradale.
Tradycją stało się już, że każdy premierowy samochód Alfa Romeo porywa serca miłośników motoryzacji i zdobywa liczne nagrody. Od przeszło stu lat ta włoska marka słynie z pięknych, sportowych samochodów, które kradną spojrzenia na ulicy i przyspieszają bicie serc ich właścicieli. Szczególnie dotyczy to modeli kolekcjonerskich, takich jak 8C Competizione z 2007 r., 4C z 2013 r. czy zaprezentowana światu w sierpniu zeszłym roku 33 Stradale. I to właśnie ta niezwykła Alfa Romeo otrzymała z rąk Czytelników portali autoswiat.pl i onet.pl tytuł „Moto Awards” w kategorii samochodów sportowych. Łącznie w plebiscycie oddano aż 41 tysięcy głosów na 41 aut, które zadebiutowały na rynku w 2023 r. Zostały one podzielone na osiem kategorii: cztery rodzaje SUV-ów, a także auta miejskie, średnie, wyższe i luksusowe oraz samochody sportowe, które zdeklasowała piękna 33 Stradale.
Modelem 33 Stradale Alfa Romeo zszokowała świat motoryzacyjny. Połączyła tradycję z przyszłością, na nowo interpretując legendarne dwudrzwiowe coupé z lat 60. w zachwycającym, nieosiągalnym wydaniu, wyprodukowanym w zaledwie 33 unikatowych egzemplarzach „fuoriserie” (zbudowanych na zamówienie). Nowa 33 Stradale została stworzona przez zespołu projektantów i inżynierów pracujących w Centrum Stylu Alfy Romeo, a następnie spersonalizowana przez specjalnie do tego powołany zespół „La Bottega”. Zaproszono do niego projektantów, inżynierów i historyków marki, którzy najpierw wsłuchali się w głos potencjalnych klientów, a potem wspólnie z nimi opracowali auto takimi samymi metodami, jak robiono to w renesansowych warsztatach rzemieślniczych lub w atelier słynnych włoskich konstruktorów nadwozi z lat 60. ubiegłego wieku.
W efekcie tych prac powstało 33 Stradale, które bazuje na aluminiowej konstrukcji ramy w kształcie litery H z osadzonym na niej nadwoziem typu „monocoque” z włókna węglowego. 33 Stradale zachwyca potężną, muskularną bryłą w stylu retro, o idealnych włoskich proporcjach, podkreśloną otwieranymi do góry drzwiami, bocznymi wlotami powietrza i brutalnie ściętym tyłem z okrągłymi lampami. Praca zespołu „La Bottega” przełożyła się na jeszcze jeden aspekt – absolutnie każdy z 33 wyprodukowanych egzemplarzy jest unikatowy i niepowtarzalny – na świecie nie ma dwóch takich 33 Stradale, co czyni je prawdziwymi dziełami sztuki na kołach. Wnętrze, utrzymane w historycznie minimalistycznym stylu i wykończone w aluminium, włóknie węglowym, skórze i Alcantarze, jest dostępne w dwóch konfiguracjach – „Tributo” nawiązującej do oryginalnego modelu z 1967 r. i czysto sportowej „Alfa Corse”. Znakiem szczególnym obu tych wersji jest umieszczony na tunelu środkowym, specjalny numer VIN złożony z ośmiu cyfr wybranych przez klienta.
Dla uzyskania wyścigowych wrażeń z prowadzenia auta, 33 Stradale została wyposażona w topowe rozwiązania – dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami i lift przedniej osi. Może ją napędzać 3-litrowy silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM, współpracujący z ośmiostopniową przekładnią DCT, z napędem na tylną oś i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, lub 750-konny, w pełni bezemisyjny silnik elektryczny, o zasięgu do 450 km według cyklu WTLP. Obie budzące respekt jednostki generują imponującą prędkość maksymalną 333 km/h i przyspieszają od 0 do 100 km/h w poniżej trzy sekundy. Dzięki układowi Alfa Romeo Brake-By-Wire z karbonowo-ceramicznymi hamulcami Brembo droga hamowania z tej prędkości do 0 km/h wynosi tylko 33 m. Całość przekłada się na wyjątkowe wrażenia z jazdy łączące wyścigowe emocje z komfortem i łatwością prowadzenia samochodu po drodze publicznej.
31 sierpnia zeszłego roku 33 Stradale pojawiła się na torze Monza podczas Grand Prix Formuły 1, powtarzając historię debiutu oryginalnego modelu sprzed 56 lat. I choć auto nie jest dostępne w sprzedaży, inspiruje i zachwyca fanów motoryzacji na całym świecie, w tym w Polsce, gdzie zostało uhonorowane nagrodą „Moto Awards”. Marka Alfa Romeo dziękuje czytelnikom portali autoswiat.pl i onet.pl za wszystkie głosy oddane na 33 Stradale.
źródło: Stellantis Polska
Najnowsze komentarze