Grupa Renault wykorzystała swoją bogatą wiedzę i doświadczenie w zakresie samochodów elektrycznych oraz Formuły 1, aby zaprojektować nowatorski napęd hybrydowy E-TECH. Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez entuzjazmu i pasji zespołów inżynierów, projektantów i specjalistów ds. wdrożeń. Napęd, który jest oferowany jako „pełna hybryda” HEV w Renault Clio oraz hybryda Plug-in PHEV w nowym Capturze i nowym Mégane został wymyślony i zaprojektowany w sposób, który jest nie tylko niecodzienny, ale stanowi również źródło inspiracji. Wszystko zaczęło się… od modelu zbudowanego z klocków LEGO.
PRACOWITE ŚWIĘTA
W grudniu 2010 roku, przed świętami Bożego Narodzenia, Nicolas Fremau, ekspert ds. architektury skrzyni biegów w Dziale Inżynierii Renault, zamawia w Internecie dziesiątki zestawów klocków LEGO. Nie miały być to jednak prezenty dla jego dzieci, ale realizacja pomysłu, aby wykorzystać przerwę świąteczną do zbudowania z różnokolorowych plastikowych klocków niewielkiego rozmiaru prototypu nowatorskiej przekładni zaprojektowanej specjalnie z myślą o napędzie hybrydowym.
W tamtym czasie Renault dopiero zaczyna projektować samochody elektryczne, ale Grupa zobowiązała się, że opracuje alternatywną technologię elektryfikacji napędu, która umożliwi dużej rzeszy klientów nabycie w pełni elektrycznego modelu. Opracowano kilka rozwiązań technicznych, ale podczas prezentacji dla wyższego kierownictwa firmy musi zostać przedstawiony idealny napęd hybrydowy, który spełnia wszystkie wymagania. Napęd musi być nie tylko przystępny cenowo, lecz także lekki oraz odpowiedni dla dużych i małych samochodów. Dodatkowo jego minimalny zasięg w trybie elektrycznym nie może być mniejszy niż 50 km. Innymi słowy musi być to wydajna hybryda dla wszystkich.
Nicolas nie ma wątpliwości, że główną jednostką napędową musi być silnik elektryczny zasilany akumulatorem trakcyjnym, który będzie odpowiedzialny za rozruch samochodu. Później będzie włączać się silnik spalinowy, aby zapewnić dodatkowe wsparcie i napędzać koła na dłuższych odcinkach trasy. Jak będzie przenoszony napęd między tymi dwoma elementami? Wiedział, że musi zaprojektować coś prostego, kompaktowego i lekkiego. Jako ekspert w tej dziedzinie, Nicolas opracował dość innowacyjne rozwiązanie. Postanowił zrezygnować ze sprzęgła i dodatkowo wyeliminować synchronizator skrzyni biegów. Istnieje technologia, która umożliwia wprowadzenie takich zmian. To sprzęgło kłowe, które jest często wykorzystywane w sportach samochodowych. Jest to także „specjalność”, z której słynie Renault od czasów, kiedy skrzynia biegów ze sprzęgłem kłowym, bezpośrednio połączona z silnikiem, została zamontowana w 1898 roku w Renault Typu A. To właśnie tym samochodem Louis Renault podjechał stromą uliczką rue Lepic aż do Montmartre, pisząc pierwszy rozdział handlowych przygód marki.
Nicolas nadal musi zbudować makietę przekładni, która na razie istnieje wyłącznie w jego głowie.
SKŁADAJ, WIERĆ I KLEJ
Zadaniem na przerwę świąteczną okazało się więc zbudowanie z klocków LEGO uproszczonej wersji idealnej, bezsprzęgłowej skrzyni biegów. Musi mieć trzy przełożenia, aby zarządzać różnymi trybami pracy współpracujących ze sobą silników. Aby osiągnąć taki efekt, nie wystarczy zbudować makiety z klocków. Nicolas Fremau musiał sam zmontować wały napędowe i koła zębate. W czasie pracy klei i przewierca elementy, żeby trzymały się ramy podwozia i wprawiały konstrukcję w ruch itd. Jest to zadanie z zakresu inżynierii, które otworzy drogę dla projektów realizowanych później w ośrodkach Technocentre i Lardy – projektów, które zaowocują złożeniem ponad 150 patentów związanych z hybrydowym napędem E-TECH.
„Rozpoczęcie pracy nad innowacyjnym projektem jest zawsze trudne! Co robisz, aby utwierdzić się w przekonaniu, że dany pomysł sprawdzi się w praktyce? Nie ma na to gotowej odpowiedzi. Przede wszystkim na każdym etapie pracy musisz mieć pewność, że założenia projektowe nie są obarczone błędem, i że koncepcja ma szansę zadziałać zgodnie z planem! Musiałem znaleźć sposób, aby zbudować makietę rozwiązania naszkicowanego na odwrocie koperty. Przyszło mi do głowy, że mogę zbudować taki układ w postaci małej makiety z klocków LEGO, głównie po to, żeby lepiej zrozumieć, co trzeba zrobić. Po około 20 godzinach pracy i kilku niedowierzających spojrzeniach mojego syna w końcu zbudowałem makietę.” – NICOLAS FREMAU, Ekspert ds. układów przeniesienia napędu i napędów hybrydowych.
JEŻELI DA SIĘ TO ZBUDOWAĆ Z KLOCKÓW LEGO…
Nicolas Fremau zbudował napędzany silniczkiem model z klocków LEGO i może przeprowadzać różne testy wszystkich współpracujących ze sobą jednostek. Dodatkowo przychodzi mu do głowy pomysł, o którym nie pomyślał na etapie wstępnej analizy teoretycznej. To tylko utwierdza go w przekonaniu, że jest na dobrej drodze. Aby mieć pewność, postanawia skonsultować swój projekt.
Nicolas Fremau postanawia porozmawiać ze swoimi kolegami: Ahmedem Ketfi-Cherifem, specjalistą ds. kontroli, aby potwierdzić, że proste sprzęgło kłowe umożliwi zmianę trybów, Antoine’em Vignonem, projektantem skrzyń biegów, aby upewnić się, że nowy układ może zostać wprowadzony do seryjnej produkcji, oraz Sidim Ali Randim, specjalistą od silników elektrycznych, aby mieć pewność, że jest on w stanie dostosować jeden z silników do tego rodzaju przekładni. Zaskoczeni nieoczekiwaną prośbą eksperci oświadczają, że potrzebują kilku dni na przemyślenie kwestii, ale później zgodnie potwierdzają że jest to możliwe.
Po przeprowadzeniu testów zbudowanej z klocków LEGO makiety i potwierdzeniu zasady jej działania staje się jasne, że Nicolasowi udało się zbudować najtańszy prototyp w całej historii Renault. Prototyp o nazwie LocoDiscoBox jest równie zadziwiający i nieoczekiwany jak nowatorski charakter samego rozwiązania technicznego. Pytanie, jaka będzie reakcja menadżerów (Rémi Bastien i Gérard Detourbe, był znany jako „ojciec” gamy Dacia; wiedział wszystko na temat uproszczonych i niedrogich konstrukcji), którym zostanie zaprezentowana makieta?
„W dniu, w którym miałem pokazać swoją makietę Rémiemu Bastienowi i Gérardowi Detourbetowi, nie miałem pojęcia, jakiej reakcji mogę się po nich spodziewać. Renault było zawsze otwartą firmą, więc pod koniec spotkania zespołu projektowego postanowiłem zaryzykować. I wiecie co? Spodobało im się! Gérard Detourbet powiedział nawet: «Jeśli tobie udało się zbudować makietę z klocków LEGO, to to musi działać!»
Dostałem zgodę, ale pod pewnym warunkiem. Musiałem zobowiązać się, że moje rozwiązanie zostanie wykorzystane w konstrukcji samochodu, którego produkcja rozpocznie za niecałe 14 miesięcy!” – NICOLAS FREMAU, Ekspert ds. układów przeniesienia napędu i napędów hybrydowych.
Projekt niespodziewanie dostał zielone światło. Pierwszym krokiem było skontaktowanie się z działem prawnym Renault, aby nie tracić czasu i objąć nowatorską skrzynię biegów ochroną w postaci wstępnego patentu. Udało się to zrobić w czasie dwukrotnie krótszym niż zwykle. Dla Nicolasa Fremau, Antoine’a Vignona, Ahmeda Ketfi-Cherifa, Sida Ali Randiego i członków niewielkiego zespołu tworzonego przez pasjonatów z działu inżynierii Renault był to dopiero początek ciężkiej pracy, która zaowocowała projektem samochodu z napędem hybrydowym.
Informacja prasowa: Renault Polska
Najnowsze komentarze