Louis Schweitzer, szef Renault, podjął w 1999 roku decyzję, która zaważyła na całej historii motoryzacji w Europie. Marka Dacia miała stworzyć tani samochód dla rynków wschodzących za 5000 euro.W 2004 roku zadebiutowała Dacia Logan. Pisaliśmy o tym nie raz – bardzo tani samochód, bazujący konstrukcyjnie na Modusie, Clio i Megane.
20 lat po premierze Dacii Logan marka jest dziesiątym pod względem wielkości producentem w Europie. Przeskakuje kolejnych konkurentów i ma dwa modele na szczytach sprzedaży. Jest liderem w wielu krajach w segmencie klientów indywidualnych. Duster, Sandero, Jogger, Spring i Logan sprzedają się jak świeże bułeczki. A przecież nie zawsze tak było!
Zobacz: testy samochodów Dacia. Pomiary, opinie, spalanie
W 2004 roku część dziennikarzy motoryzacyjnych z Dacii się śmiała. Mało kto chciał ją brać z parku prasowego. Kiedy moi koledzy z redakcji Francuskie.pl brali Logana MCV na wyprawę dookoła Europy, to wiele osób pukało się w głowę. Dacią? Zwariowaliście?! Krytykowali, ale nie mieli racji. Trochę rozpieszczeni najwyższymi modelami a trochę nie rozumiejący klientów. Kilka lat zajęło zanim Dacia zebrała od nich pierwsze bardziej pozytywne recenzje. Samochody tej marki stawały się coraz lepsze i dopracowane. Nasza redakcja testowała kolejne modele na długich dystansach – drugą część Europy zwiedziliśmy Dacią Sandero.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Promocje
Louis Schweitzer rozpoczął w Renault przygodę, która trwa do dzisiaj. Dacia staje się coraz silniejsza. Wizja budżetowego samochodu uległa ewolucji, podobnie jak rynek. Ta podróż trwa nadal.
Wkrótce do polskich salonów zawita Dacia Duster III, otwarcie zamówień już w lutym. Latem poznamy Dacię Spring 2 a pod koniec roku będzie premiera Dacii Bigster. W kolejnych latach pojawią się nowe modele, w tym Dacia C-Neo, która ma być konkurencją dla Skody Octavia. Zapowiadają się ciekawe czasy, prawda?
Najnowsze komentarze