Zderzenie się pojazdów w ruchu stanowiło ponad 55% wszystkich wypadków drogowych w Polsce w 2021 roku. Z tego najwięcej było zderzeń bocznych (7.371), w których zginęło też najwięcej osób (443 osoby) i najwięcej było rannych (8.771 osób)*. Dlaczego zderzenia boczne są tak niebezpieczne i w jakich sytuacjach występują najczęściej?
Uderzeniu w bok pojazdu towarzyszy wyzwolenie ogromnej energii zagrażającej życiu uczestników zdarzenia. Kierowca i pasażer narażeni są na uderzenie przez odkształcone i zdeformowane drzwi samochodu – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Do tego typu wypadków dochodzi na przykład w trakcie przejazdu przez skrzyżowanie bez ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.
Czasami kierowcy w pośpiechu lub zdenerwowani staniem w korkach chcą pokonać skrzyżowanie, przyspieszając na żółtym świetle. Jednak przepisy mówią, że żółte światło oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Im większe skrzyżowanie, tym więcej czasu potrzebne jest na jego przejechanie, co dodatkowo zwiększa ryzyko kolizji bocznej. Prowadzący pojazd zawsze musi obserwować i przewidywać. W przypadku sygnalizatorów dobrym sposobem jest zwrócenie uwagi na światła dla pieszych. Migające światło zielone dla pieszych poruszających się w tym samym kierunku co my pozwoli przygotować się na ewentualną zmianę sygnalizacji na jezdni dla samochodów – mówi Adam Bernard.
Jeszcze większą ostrożność muszą wykazywać kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowania równorzędne czy z drogą podporządkowaną bez sygnalizacji świetlnej. Nawet gdy prowadzący pojazd ma pierwszeństwo, musi uważnie obserwować zachowanie innych uczestników, aby się upewnić, że pozostali na drodze również o tym wiedzą.
Włączanie się do ruchu to kolejna sytuacja niebezpieczna, biorąc pod uwagę możliwość zderzenia bocznego. Gdy kierowca wjeżdża na drogę na przykład z posesji, z drogi gruntowej czy strefy zamieszkania, musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu. Zalecam cierpliwość, szczególnie jeśli wjeżdżamy na drogę o dużym natężeniu ruchu lub gdy pojazdy poruszające się po niej mogą przemieszczać się z dużą prędkością – radzi dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Zderzenia boczne stanowią ponad 32% spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych i ponad 60% zdarzeń związanych ze zderzeniem się pojazdów w ruchu*.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Modlin. W jej ofercie znajdują się szkolenia dla klientów indywidualnych i flotowych pomagające unikać ryzyka drogowego, a także kursy jazdy defensywnej i ekonomicznej dla każdego typu samochodów. Szkolenia mogą być wsparte warsztatami z psychologiem ruchu drogowego oraz kursem z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje torem szkoleniowym wyposażonym w 2 place treningowe i 4 płyty poślizgowe o łącznej powierzchni 3.900 m² (płyta poślizgowa podstawowa, duża płyta poślizgowa + szarpak, okrąg poślizgowy oraz wzniesienie z płytą poślizgową; przeszkody automatyczne, kurtyny wodne programowalne, wyświetlacze prędkości).
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze