czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Niesamowite przedwojenne polskie reklamy: Citroen, Peugeot i Renault.

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-10-19
w Historia
Czas czytania 5 minut
290 3
6
303
UDOSTĘPNIEŃ
838
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Dorożki samochodowe Citroën w Warszawie.

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

Jak zmieniła się motoryzacja przez ostatnie 90 lat? Kiedyś nie było sedanów i hatchbacków. Na ulicach królowały torpedy i karety, a samochody zamawiano nie według nazwy, ale według mocy. I aż ciężko uwierzyć, ale niektóre salony nie miały jeszcze telefonów, a reklamy miały na celu edukację oraz informowanie. Dzisiaj zajrzymy do roczników Kurjera Warszawskiego z 1928 roku. Co tam znajdziemy?

Przedwojenna reklama Citroena

Kurjer Warszawy z roku 1928 w wydaniu wieczornym na pierwszej stronie zamieścił reklamę Citroena, w której możemy przeczytać, że samochody Citroen, typ B14, najnowsze modele 1928 rok już nadeszły. Możecie je kupić w Warszawie przy ulicy Wierzbowej 6, a telefon 9-86. Citroen reklamował się również kilka dni później w numerze 10, z dnia 10 stycznia 19328 roku. Był to wtorek. W reklamie, zamieszczonej w połowie strony, mogliśmy przeczytać między innymi, że mamy zobaczyć najnowsze modele Citroena o oznaczeniu B14. Pod adresem tym samym, czyli na Wierzbowej.

22. stycznia w Kurjerze Warszawskim także znalazła się podobna reklama modelu B14. Jednak nie była na stronie głównej, lecz na stronie 3., polecanej zresztą wtedy do dawania reklam, ponieważ zwykle po przeczytaniu strony pierwszej czytelnicy otwierali i czytali właśnie stronę trzy.

Przedwojenna reklama Peugeot

Ogłoszenia dawał w Kurjerze Warszawskim również Peugeot. Ogromna reklama, zajmująca całą pierwszą stronę, pojawiła się 20. lutego 1928 roku. Czytać mogliśmy w niej między innymi, że:

„Peugeot, najstarsza fabryka francuskich samochodów osobowych i ciężarowych, podaje do wiadomości Szanownej Klijenteli, że Peugeot otworzył z dniem 1-szego lutego bardzo wielkie składy, posiadające wszelkie typy wozów od 5 KM do 80 KM oraz skład wszelkich części zapasowych. Peugeot jest to samochód dostępny dla każdego w Polsce, dzięki niskiej cenie, warunkom płatności i wytrzymałości na nasze drogi. Peugeot zwrócił powszechną uwagę na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, w Londynie i Brukseli, posiadając największą gamę typów 4 cylindrowych, wypuścił na rok 1928 ostatni model 6 cylindrowy, bijąc ceną wszelkie amerykańskie typy samochodów. Peugeot znacznie obniżył ceny na rok 1928„.

W Kurjerze Warszawskim z dnia 25. lutego 1928 roku, na stronie czwartej, mogliśmy z reklamy nauczyć się zarządzania czasem i pieniędzmi. Pomysłodawca reklamy napisał tak:

„Czas to pieniądz. A przecież…. Nie posiadacie samochodu… Dlaczego? Bo jest drogi, kupno unieruchamia Wasz kapitał a utrzymanie jest za kosztowne. Ale Peugeot dostarcza Wam samochód ekonomiczny, praktyczny, niedrogi i na dogodnych warunkach płatności. Jego typ 5/12, 10/35, 12/40 – 6-cylindrowy z karoseriami torpedo, cabriolet, kareta 4-drzwiowa, taksówki, zaoszczędzą Wam wiele czasu pp. Doktorom, adwokatom, inżynierom, handlowcom etc. Szybkość! Ekonomia! Bezpieczeństwo! Wytrzymałość! Elegancja! Są niezaprzeczonymi zaletami samochody, który daje Wam Peugeot„.

Przedwojenna reklama Renault w polskiej prasie10. marca 1925 roku w numerze numer 69 znalazła się duża reklama, zajmująca większą część pierwszej strony. Mogliśmy w niej przeczytać, że samochody Peugeot, w tym samochody luksusowe takie jak 5/12, 10/24, 15/45, 18/70 są stale na składzie po cenach konkurencyjnych.

Także i wtedy osoby trudniące się przewozami osobowymi mogły nabyć taksówki, nazywane wtedy samochodami „Taksometrami” były dostępne one z dwutygodniowym terminem dostawy. Peugeot poszedł krok dalej i oferował również samochody ciężarowe, omnibusy Peugeot i Mannesmann-Mulag. W salonie, zlokalizowanym przy ulicy Moniuszki 5, można było też nabyć rowery i motocykle. Firma oferowała także skład opon Fireston. Jeśli przez przypadek znaleźlibyście się w tych czasach i chcielibyście zadzwonić, służymy numerem telefonu: 203-99 oraz 305-31. Salon Peugeot jako jedyny posiadał dwa numery.

Przedwojenna reklama Renault

Nie zapominamy też o marce z rombem na masce. W Kurjerze Warszawskim w wydaniu wieczornym z dnia 3. stycznia 1928 roku znalazła się całostronnicowa reklama firmy Renault.

Przedwojenna reklama Renault w polskiej prasiePrzeczytać w niej można było między innymi, że Renault poleca na rok 1928 modele 4-cylindrowe 6/18 KM Torpedo i Karety w cenie od 1.000 do 1.250 dolarów loco Polska. Modele 10-35 KM Torpedo i Karety w cenie 1.500 do 1.700 dolarów loco Polska oraz poleca modele specjalne luksusowe 18/24 KM Torpedo, Karety itd. A także 40/140 KM.

Renault poleca również wszelkie wozy ciężarowe  od 400 kilogramów do 10.000 kilogramów siły nośnej, autobusy, motory, rolnicze i przemysłowe, agregaty elektryczne o wszelkie sile i naciepleniu, traktory rolnicze gąsienicowe i na kołach. W reklamie znalazła się również informacja, że motory aeroplanowe nagrodzone są pierwszą nagrodą na konkursie wytrzymałości. Samochody i części zamienne stale na składzie w przedstawicielstwach Towarzystwa Esper, zlokalizowanych pod następującymi adresami:

  • Warszawska, Marszałkowska 153, telefon 21-64
  • Katowice, ulica 3 maja 5, telefon 5-85,
  • Będzin, ulica Kołłątaja 24,
  • Poznań, Fredy 12
  • natomiast we Lwowie Renault oferowało towarzystwo „Pilot” zlokalizowane przy ulicy Zielonej 59.

To oczywiście zaledwie mała cząstka tego, co znalazło się w tamtejszych gazetach. Zachęcamy Was do samodzielnego odkrywania roczników gazet w Waszych miejscowościach. To fascynująca lektura, a można też przekonać się o tym, że i wtedy, i dzisiaj wiele spraw wygląda całkiem podobnie.

źródło: przedwojenne polskie gazety lub czasopisma ;-)

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2018-11-16 22:22:13.

3 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenhistoriaPeugeotRenault
Udostepnij152Tweet63Udostepnij18
Poprzedni

Renault Zoe – dziewczynka czy samochód? Porównanie popularności

Następny

Citroën zajął trzecie miejsce w Wielkim Teście Salonów

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Citroen logo

Citroën zajął trzecie miejsce w Wielkim Teście Salonów

Nowy Opel Astra kontra Peugeot 308. Pojedynek kuzynów Stellantis

Dacia ograniczy prędkość maksymalną swoich samochodów. Jaki będzie limit?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Pękam-Ze-Śmiechu - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Akcjonariusz 2CV - Dynamiczny wzrost rejestracji marki DS Automobiles w Polsce
  • qwe - Alfa Romeo Tonale zdobywa nagrodę „Najpiękniejszego samochodu w Sieci” w 2022 roku
  • qwe - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Anonimowo - Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet
  • Anonimowo - Najmniejszy kamper świata! Citroën C1 jako baza do konwersji. Jest kuchenka, gaz i duża sypialnia
  • Damian - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Chip - Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?
  • Cycu - Koniec popularnego modelu. Renault Grand Scenic znika z oferty marki w Wielkiej Brytanii
  • Piotr - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
6
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.