Początki firmy Alcyon sięgają mniej więcej roku 1890, kiedy to Edmond Gentil rozpoczął produkcję rowerów w niedużym warsztacie znajdującym się w Neuilly, mieście położonym pomiędzy Paryżem (ogranicza je od tej strony Peryferyk), a dzisiejszą biznesową dzielnicą La Defense. Na południe od Neuilly znajduje się Lasek Buloński.
Nazwa Alcyon wybrana przez założyciela marki nawiązuje do mitologicznego ptaka, symbolizującego elegancję i lekkość. Znalazł się on w logotypie firmy.
W 1902 roku fabryczka rozszerzyła swoją ofertę o produkcję motocykli. Cztery lata później powstała profesjonalna drużyna kolarska Alcyon, która działała do roku 1955 (a więc jeszcze rok po zamknięciu macierzystej firmy!), a niektóre źródła twierdzą, że nawet do roku 1962. Warto podkreślić, że kolarze tej drużyny sześciokrotnie (niektóre źródła mówią o siedmiu triumfach) wygrywali Tour de France. Gdy w rywalizacji zaczęto klasyfikować drużyny narodowe, a nie producenckie, kolarze korzystający z rowerów Alcyona zwyciężali jeszcze kilkakrotnie. Łącznie tych triumfów było czternaście.
Naturalną koleją rzeczy, na fali rosnącego dynamicznie zainteresowania pojazdami wielośladowymi, Alcyon w tymże samym 1906 roku rozpoczął produkcję automobili, nie rezygnując oczywiście z rowerów ani motocykli. Od razu, na paryskich targach automobilowych w roku 1906, pokazano dwa modele. Pierwszy był dwumiejscowym pojazdem napędzanym jednocylindrowym silnikiem o pojemności 950 cm³. Drugi, to czteromiejscowy automobil z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1.4 litra. Silniki dostarczała firma Gentil. Oba automobile wyposażone były w trzybiegowe przekładnie.
Dwumiejscowy model okazał się bardzo wytrzymałym i niezawodnym automobilem, więc często wybierali go ówcześni lekarze oczekując, że dojadą do pacjentów zawsze i wszędzie.
Ponieważ jednak nic nie trwa wiecznie, w roku 1912 wycofano z oferty tenże nieduży automobili, a w zamian zaoferowano większe modele z silnikami o pojemnościach do nawet 2.1 litra. Silniki do nich dostarczała firma Zurcher. W tym samym roku firma przeniosła się do Courbevoie, w którym już od czterech lat działała marka Louvet, a także – od 1910 roku – Delage.
W 1914 roku zmieniono nazwę na Automobiles Alcyon. Niestety niedługo później wybuchła I wojna światowa, po zakończeniu której wprawdzie Automobiles Alcyon powrócił do produkcji automobili oferując model z silnikiem o pojemności skokowej 1.914 cm³, ale pojazd ten nie odniósł sukcesu handlowego. I to mimo dobrych wyników notowanych w wyścigach. Po prostu czas powojenny nie był najlepszym okresem do sprzedawania automobili.
W efekcie firma w 1923 roku porzuciła branżę samochodową i skupiła się na pozostałych gałęziach swojego biznesu – produkcji rowerów i motocykli.
W 1954 roku dział rowerowy Alcyona wchłonął ówczesny francuski gigant, Peugeot, z którym zresztą tuż po I wojnie światowej firma współtworzyła konsorcjum kolarskie o nazwie La Sportive (trzecim znanym udziałowcem była firma Automoto). Działalność motocyklową i motorowerową Alcyon prowadził do 1957 roku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia, Le Club des Teufteuf
Najnowsze komentarze