Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Bignan (1918-1931)

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-03-04
w Historia, Nieznane, niszowe, zapomniane
Czas czytania 5 minut
44 0
A A
0

Warto przeczytać!

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Bellanger (1912-1925)

Peugeot 104 L – nieporównywalny, jedyny, tańszy niż Volkswagen Golf

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Rochet-Schneider (1894-1932)

Przełomowa, kreatywna i zabawna reklama Citroëna 2CV (i nie tylko)

Jacques Bignan rozpoczął działalność jeszcze przed I wojną światową, ale wówczas zajmował się jedynie produkcją silników do automobili innych marek. Dopiero w 1918 roku zdecydował się wytwarzać pojazdy pod własnym nazwiskiem. Zarejestrował firmę „Établissements Industriels J. Bignan” w znanym nam już z innych opowieści Courbevoie i rozpoczął produkcję małych samochodów sportowych.

Pierwszy z nich miał czterocylindrowy silnik o mocy 25 KM generowanej z pojemności 2.940 cm³. Rozstaw osi sięgał 286 cm. Pod koniec 1919 roku podwozie z silnikiem – bez opon! – wyceniane było na 30.000 franków. Producent podawał też cenę z nadwoziem typu torpedo – opiewała ona na 38.500 franków. Kilka takich aut używano jako oficjalnych automobili podczas Tour de France w 1920 roku.

Niestety był to dość kosztowny projekt, więc trzeba było poszukać środków finansowych. W tym czasie – tuż po wojnie – nie było zbyt wielu ludzi z wolną gotówką, więc Jacques Bignan postanowił produkować cyclecary (małe i lekkie pojazdy z niewielkimi silnikami) na licencji Salmsona. Ich wytwarzanie zlecono zakładom marki Grégoire, które przyjęły to z niemałym entuzjazmem, bowiem firma borykała się z powojennymi problemami. Zlecenie od Bignana mogło uratować Grégoire’a.

Od 1921 roku Bignan koncentrował się na modelach z silnikami 3.0 i 3.5 litra. Automobil z tą mniejszą jednostką wygrał nawet Grand Prix de Corse. Prowadził go Albert Guyot.

W 1922 roku wprowadzono na rynek dwa nowe modele – 11CV z 2-litrowym silnikiem oraz zmodyfikowaną wersję Salmsona AL3 napędzanego czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1.0.

11CV miał czterobiegową skrzynię i hamulce ze wspomaganiem. Model produkcyjny rozwijał 50 KM, ale wersja przeznaczona do sportu rozwijała 70 KM, dzięki zastosowaniu zaworów desmodromicznych.

Było to rozwiązanie lepsze od zaworów ze sprężynami, które w tamtym czasie okazywały się nietrwałe przy wzroście mocy silnika. Zbudowano tylko dwa egzemplarze sportowej wersji, ale uznano je za szybkie i niezawodne. Najlepszym rezultatem zawodów było zwycięstwo w klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps w 1924 roku.

W 1923 i 1924 roku modele miały 2-litrowe silniki, a liczba sukcesów sportowych rosła całkiem dynamicznie. Bignan znalazł się na podium w pierwszych 24-godzinnych wyścigach Le Mans oraz – jak przed chwilą wspomniałem – zwyciężył w pierwszym 24-godzinnym wyścigu w Spa. Flagowym pojazdem był w tym czasie 11CV, który miał wersję wyścigową z czterema zaworami na cylinder. Model ten wygrał Rajd Samochodowy Monte-Carlo w 1924 roku (za jego kierownicą siedział Jacques Edouard Ledure).

W obliczu kryzysu Jacques Bignan kupił warsztaty Grégoire od Pierre-Josepha Grégoire’a w 1924 roku. Dwa lata później 11CV został przeprojektowany, otrzymał wówczas ośmiozaworowy silnik wyposażony w dwie pompy olejowe, i generujący 60 KM. Niestety to nie pomogło i w tym samym 1926 roku firma zbankrutowała, bo zaawansowane technicznie silniki stosowane w automobilach Bignan, szczególnie w wersjach sportowych, nie znajdowały zbyt wielu nabywców wśród klientów „cywilnych”. Marka została przejęta przez Société La Cigogne. Później Bignan przechodził kilkakrotnie z rąk do rąk, ale nazwę utrzymywano. Montowano silniki CIME i SCAP, współpracowano z Salmsonem, ale ostatecznie w roku 1931 firmę zlikwidowano.

Choć w świecie automobili „cywilnych” marka wielkiego sukcesu handlowego nie odniosła, to w sporcie osiągnięć miała sporo. Przypomnijmy najważniejsze z nich:
– zwycięstwo w Grand Prix Korsyki w 1921 roku; Albert Guyot;
– zwycięstwo w Grand Prix Guipúzcoa na torze Lasarte w 1923 roku; Eduardo Martin i w 1924 roku Henri-Julien Matthys;
– udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1923-1926. Najlepszy wynik to trzecie miejsce w pierwszej edycji w 1923 roku (Paul Gros i Raymond de Tornaco (Bignan 11 KM Desmo Sport 2.0 l);
– zwycięstwo w pierwszej edycji 24 Hours of Spa w 1924 roku z kierowcami francuskimi (Maurice Béquet i Henri Springuel);
– zwycięstwo w Rajdzie Samochodowym Monte-Carlo w 1924 roku (Jacques Édouard Ledure);

– zwycięstwo w pierwszym Grand Prix du Comminges na torze Circuit automotive du Comminges w 1925 roku;
– zwycięstwo w pierwszym Grand Prix de la Marne na torze Circuit de Reims-Gueux w 1925 roku (Pierre Clause);
– zwycięstwo w kategorii 2.0 w 24-godzinnym wyścigu Spa 1925 (Eduardo Martin i Henri-Julien Matthys) i jednocześnie czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej;
– zwycięstwo w Grand Prix Niemiec 1926 (Pierre Claus) (w swojej kategorii);
– wyścig górski – wspinaczka na wzgórze Poix w 1924 roku (Ramus)
– wyścig górski Côte de Gempen (Bazylea) w 1924 roku (B. Schriever, w kategorii aut 4-cylindrowych)
– drugie miejsce w 1924 roku w wyścigu górskim Ballon d’Alsace w kategorii amatorskiej 2.0
– 3.000 kilometrów na autodromie Montlhéry w 1924 (roku budowy obiektu), Pierre Gros i Pierre Clause, ze średnią prędkością 124 km/h.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Wikipedia


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: Bignanhistoriazabytkowe
Udostepnij15Tweet10Udostepnij3
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more