Nowa Dacia Duster, która zostanie zaprezentowana za dwa lata, jest już gotowa w 99%. Producent musi podjąć jednak kilka kluczowych decyzji, w tym związanych z napędem 4×4.
Dacia doskonale zdaje sobie sprawę, że jej sukces udał się m.in. dzięki modelowi Duster. Samochód ten jest niezwykle popularny wszędzie tam, gdzie wszedł do sprzedaży. Czynniki, które sprawiają, że ludzie kupują Dustera to przede wszystkim modny wygląd, duży prześwit, znakomity stosunek możliwości do ceny oraz wysoka użyteczność i niskie koszty użytkowania.
Lojalni klienci na Dacię Duster
Jedno z niesamowitych zjawisk, związanych z Dacią, to kwestia lojalności klientów. Chociaż nie jest to marka, która budzi większe emocje to ludzie, którzy kilka lat temu kupili nowego Dustera, Sandero, Logana czy Lodgy chętnie do tej marki wracają. Niektórzy wymieniają nawet swoje 3-4 letnie auta, bardzo często tak jest w przypadku Dustera. Zjawisko to jest fascynujące o tyle, że mówimy o samochodach budżetowych. Wskaźnik lojalności jest jednak bardzo wysoki, co potwierdzają zarówno nasze rozmowy ze sprzedawcami z salonów Dacii jak i badania, które marka przeprowadziła m.in. we Francji.
Klienci widzą wady Dustera i Dacii jako takiej, ale akceptują je jako takie. I zastępują słowo tanio wyrażeniem rozsądnie. Rozsądna cena, rozsądne koszty użytkowania, rozsądne auto.
Duster bez elektryfikacji ale z hybrydą
Dacia zapowiedziała też twardo, że nie zamierza elektryfikować swojej gamy w Europie. Promuje napędy z fabryczną instalacją gazową – które według producenta są korzystne i dla klientów, dzięki niskim kosztom eksploatacji, ale też dla środowiska, dzięki niższej emisji CO2. Autogaz stanowi dzisiaj bardzo mocny argument za zakupem Dacii, bo rosnące koszty paliwa obciążają domowe i firmowe budżety ponad miarę. Gaz jest dwukrotnie tańszy od benzyny i oleju napędowego. Dacia wprowadzi jedynie hybrydę.
Duster z LPG to podstawa
Dzisiaj w ofercie Dacii znajdziemy model Duster wyposażony w silniki 1.0 TCE o mocy 90 KM, 1.0 ECO-G LPG o mocy 100 KM, benzynowe 1.3 TCE odpowiednio 130 i 150 KM oraz diesla 1.5 dCi 115 KM. Dwa ostatnie silniki mogą być kupione z napędem 4×4, co czyni z Dustera bardzo dobrą propozycję w teren i jest mocnym argumentem sprzedażowym. Warto podkreślić, że w oparciu o Dustera rozwinął się też cały rynek modyfikacji – podnoszenia nadwozia i dodatków offroad. W Polsce najpopularniejsza jest wersja 1.0 ECO-G 100 KM z autogazem. Testowaliśmy ten samochód wielokrotnie, za każdym razem podkreślając i niskie koszty i wystarczającą jak na tak nieduży silnik dynamikę.
Dacia Duster 4×4 czy 4x4e ?
Dacia musi to wszystko wziąć pod uwagę, przygotowując najnowszą odsłonę Dacii Duster na rok 2024. Kilka tygodni w firmie trwała jeszcze dyskusja na temat zastąpienia klasycznego napędu 4×4 wersją elektryczną. W tym wariancie zamiast dołączanego napędu na tylnej osi znalazłby się silnik elektryczny, sterowany przez komputer trakcyjny. Nie znamy szczegółów podjętej decyzji, jednak będzie ona miała z całą pewnością wpływ na postrzeganie tego modelu. Czy wygrają księgowi ze swoimi tabelkami czy zdrowy rozsądek i chęć przedłużenia 4×4 – zobaczymy. Czynników mających wpływ na tą decyzję jest sporo i nie są tylko finansowe, Dacia bierze też pod uwagę przyszłość współpracy z Nissanem.
Jaka hybryda? 145 KM vs więcej
Jest praktycznie przesądzone, że Dacia Duster otrzyma 145 KM napęd hybrydowy E-tech. To logiczna konsekwencja wprowadzenia go do Dacii Jogger, co ma nastąpić w 2023 r. Ambicje projektantów idą jednak dalej i chcieliby mieć także coś większego, dlatego trudno wykluczyć także mocniejsze warianty. Dzisiaj są klienci, którzy chętnie kupują wersję 150 KM a ich następny Duster mógłby mieć jeszcze mocniejszy napęd.
W nowym Dusterze powinniśmy mieć następujące napędy:
- 1.0 TCe 90 KM lub jego następca 100 KM,
- 1.0 ECO-G LPG 100 KM lub 110 KM (Dacia pracuje nad mocniejszą wersją na autogaz),
- 1.6 E-Tech 145 KM Hybryda lub nowy 1.2 E-Tech 130 KM Hybryda,
- mocniejsza hybryda 150-160 KM?
I słusznie zauważacie, że nie będzie już diesla.
Żegnaj diesel. Olej napędowy nie dla Dustera
Nowa Dacia Duster nie otrzyma silnika diesla. Ten jest wycofywany z całej gamy i nie będzie już dostępny z uwagi na nowe normy emisji spalin i chęć ograniczenia kosztów produkcji. Zamiast diesla pojawią się hybrydy. Silniki wysokoprężne pozostają w ofercie producentów, ale dla aut dostawczych i to chwilowo.
Nowe pokolenie Dustera
Dacia liczy też na nowych klientów i dlatego projektując Dustera bierze pod uwagę także ich gusta. O ile nie można oczekiwać drewna i skóry, to już modne dodatki pojawiają się także w aktualnej gamie. Ruchem, który mocno zaskoczył konkurencję, było szybkie zaadoptowanie bezprzewodowego Android Auto i Apple Car Play. Dacia wyprzedziła innych producentów, bo zauważyła dość oczywistą prawdę – smartfon to dzisiaj centrum naszego życia. Nowy Duster ma mieć więcej gadżetów, tanich z punktu widzenia produkcji a ważnych dla młodszych klientów.
Dzisiaj nowa Dacia Duster zaczyna się w cenniku od 67.800 zł. To nadal rozsądny i budżetowy wybór.
Przygoda i ucieczka w teren z solidnym Dusterem
Dacia stawia na dwa skojarzenia: solidność oraz przygoda. Ilustracja nad artykułem, przygotowana przez Auto Plus, nie pokazuje finalnej wersji nadwozia. Jednak dobrze oddaje zamierzenia producenta. Dacia Duster ma być kojarzona z mocnym, niezawodnym samochodem, na który można liczyć. Takie podejście jest bardzo rozsądne, bo zawsze działa. Producent dodaje do tego jeszcze owego ducha przygody, który ma zmiękczyć czy odsunąć wizerunek budżetowej marki i zastąpić go tęsknotą do przeżycia czegoś poza ustalonymi schematami. Stąd już dzisiaj pojawiają się pomysły takie jak Dacia Łowca Przygód (Adventure Explorer).
Nowy Duster w 2024 roku
Nową Dacię Duster zobaczymy w 2024 roku. Do tego czasu pozostają nam rendery takie powyżej i przecieki z biura projektowego, które nie ma łatwego życia. Ciśnienie na stworzenie bardzo mocnej propozycji, lepszej niż obecny model, jest bardzo duże a ambicje zarządu potężne. Są też oczekiwania klientów, które mocno rozbudziła Dacia Bigster. Za dwa lata wszystko będzie jasne.
Czekamy!
fot. Auto Plus, opracowanie redakcja.
Najnowsze komentarze