Nowa Dacia Logan przebojem wchodzi na rynek i zaskakuje konkurentów wyposażeniem, designem oraz możliwością zasilania LPG. Postanowiliśmy sprawdzić jak Logan prezentuje się na tle dwóch popularnych, chociaż znacznie droższych aut.
Wymiar |
Nowa Dacia Logan |
Skoda Octavia IV |
Toyota Corolla XII Sedan |
długość mm |
4.396 |
4.685 |
4.630 |
szerokość mm |
1.848 |
1.829 |
1.780 |
wysokość mm |
1.501 |
1.470 |
1.435 |
prześwit mm |
135 |
130 |
130 |
rozstaw osi mm |
2.649 |
2.686 |
2.700 |
bagażnik l |
528 |
600 |
471 |
Zobacz: nowa Dacia Logan – wszystko o nowym modelu
Okazuje się, że według danych technicznych nowa Dacia Logan jest w całym zestawieniu samochodem najszerszym, najwyższym i ma największy prześwit. Pod względem pojemności bagażnika wygrywa z Toyotą a rozstaw osi Logana jest 37 mm mniejszy niż w przypadku Skody Octavii oraz 51 mm mniejszy niż w Corolli.
Dacia Logan początkowo oferować będzie trzy jednostki napędowe: podstawową o mocy 65 KM, turbodoładowaną benzynę o mocy 90 KM oraz turbodoładowany silnik 100-konny, mogący pracować również na LPG.
Zobaczmy teraz jak wyglądają ceny. Nowa Dacia Logan będzie tu miała ogromną przewagę, jako samochód typowo budżetowy. Porównujemy najtańsze wersje.
model podstawowy |
Nowa Dacia Logan* |
Skoda Octavia IV |
Toyota Corolla XII Sedan |
cena |
39.900 zł |
82.200 zł |
79.900 zł |
* – cena szacunkowa, oficjalny cennik Dacia Polska nie jest jeszcze dostępny.
Nawet maksymalnie wyposażona Dacia ze 100-konnym silnikiem z LPG nie przekroczy ceny najtańszej wersji Corolli czy Octavii. Warto jednak podkreślić, że konkurenci oferują mocniejsze silniki (1.0 litrowy w Skodzie generuje 110 KM mocy, Toyota dostępna jest ze 136-konnym napędem), ale dla wielu kierowców nie będzie to miało większego znaczenia – liczą się oszczędności i ekonomia.
Dla kogo nowa Dacia Logan?
Poprzednia generacja Logana nie cieszyła się w Polsce zbyt wielką popularnością, Polacy masowo kupowali Dacię Duster i Sandero. Teraz może się to nieco zmienić. Nowe wnętrze, znacznie wygodniejsze i wyciszone, wiele nowych opcji wyposażenia, tak lubiany przez Polaków napęd z fabrycznym LPG i dobra cena. Nowa Dacia Logan i nowa Dacia Sandero mogą zrobić dla wizerunku Dacii w naszym kraju to, co zrobił Duster. Jest to obecnie najchętniej wybierany SUV i jeden z najpopularniejszych samochodów w ogóle, z powodzeniem konkurując m.in. z Toyotą.
Kiedy Dacia w 2004 roku rozpoczynała swoją przygodę z nowymi modelami, nikt chyba nie przypuszczał, że dojdzie tak daleko. Wizerunek marki również bardzo się zmienił. Wraz z wejściem nowych modeli zaczyna się w Dacii zupełnie nowa epoka i w momencie kiedy te auta wjadą już do polskich salonów, będą z całą pewnością chętnie oglądane i wybierane. Duster odniósł oszałamiający sukces rynkowy gdy pojawiła się jego nowa wersja, to samo powinno być teraz z nowym Loganem i Sandero.
Dacia Logan może z powodzeniem pełnić rolę samochodu rodzinnego, obszernego i wygodnego, nie oferując na pewno prestiżu, ale przyzwoite warunki podróżowania i dużą przestrzeń bagażową. Będzie wyborem dla kogoś, kto nie chce już byle jak naprawianych aut, ściąganych z Zachodu po stłuczkach, spawanych ćwiartek i oszustw handlarzy. W nowym wydaniu być może zainteresuje floty, bo jazda na LPG jest jednak bardzo tania a w dobie kryzysu patrzy się na każdą wydaną złotówkę.
Rynek się zmienia
Toyota Corolla i Skoda Octavia są samochodami, które firmy i nabywcy indywidualni do tej pory wybierali dość często. Pojawienie się budżetowej alternatywy wpłynie na pewno na rynek motoryzacyjny w Polsce. Nowe samochody znacząco podrożały i dzisiaj cena 100 tys. zł za nieco lepiej wyposażony kompakt pokroju Octavii czy Corolli może być dla wielu osób kwotą zbyt wysoką do zaakceptowania. Dacia stała się trochę takim autem jak meble Ikea. Niby wiadomo, że to tanie, budżetowe, wiele osób mówi, że nigdy w życiu a potem idą i kupują. Bo tanio, szynko, od ręki.
Rynek się zmienia również z powodu szybkiego rozwoju napędów elektrycznych. Dacia i tutaj ma swoją budżetową propozycję, której cenę szacujemy na około 60 tys. zł. Nowa Dacia Spring zostanie zaprezentowana już za 2 tygodnie a dla każdego, kto interesuje się źródłem pochodzenia części w danym aucie ciekawostką będzie fakt, że kluczowy element, czyli bateria, pochodzi z LG Chem z Polski. Tani elektryk, budżetowy ale w pełni funkcjonalny (czego nie można powiedzieć np. o 2-miejscowym Citroenie AMI), może sporo namieszać i rozruszać nieco powolny marsz Polski do elektromobilności.
Najnowsze komentarze