Unia Europejska przedstawiła projekt rozporządzenia ELV w sprawie pojazdów wycofywanych z eksploatacji, które ma na celu zmniejszenie ilości odpadów przy jednoczesnym dążeniu do osiągnięcia ambitnych celów w zakresie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu. Stowarzyszenie ACEA obawia się, że propozycja ta może powielać lub komplikować istniejące przepisy i najlepsze praktyki branżowe w zakresie zrównoważonego projektowania samochodów. Zamiast tego ustawodawcy powinni zapewnić spójne środowisko regulacyjne, które umożliwi producentom zwiększenie inwestycji w obieg zamknięty pojazdów.
Europejski łańcuch wartości recyklingu samochodów zapewnia wyjątkowy wskaźnik ponownego użycia i odzysku wynoszący około 95%. W przypadku samochodów wskaźnik recyklingu wynosi 85%, a kolejne 10% materiałów jest wykorzystywane do produkcji energii. Zaangażowanie branży w praktyki „projektowania dla zrównoważonego rozwoju” i zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach ma kluczowe znaczenie dla sukcesu europejskiej gospodarki o obiegu zamkniętym.
„Jesteśmy oddani zasadzie projektowania dla zrównoważonego rozwoju, a wysokie wskaźniki recyklingu dowodzą, że te praktyki działają” – powiedziała Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA. „Podczas gdy wniosek UE dąży do osiągnięcia ambitnych celów w zakresie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, europejscy producenci samochodów uważają, że ustawodawcy powinni skupić się na zapewnieniu spójnych ram prawnych, które równoważą sprzeczne przepisy dotyczące odpadów, produktów i chemikaliów w pojazdach” – dodała. „Obawiamy się również, że Komisja nie zbadała w wystarczającym stopniu nierównowagi w popycie i podaży materiałów pochodzących z recyklingu oraz istniejących luk technologicznych przed zaproponowaniem tych ambitnych celów”.
Pojazdy są jednymi z najbardziej złożonych produktów na rynku; składają się z różnorodnych części wykonanych z wielu materiałów, w przypadku których technologie recyklingu mogą nie być jeszcze dostępne. Dotyczy to w szczególności coraz bardziej ekologicznych i inteligentnych pojazdów wchodzących na rynek. Na przykład niektóre nowsze modele wykorzystują włókna węglowe do wzmacniania części z tworzyw sztucznych – te nowatorskie materiały mogą zmniejszyć ślad węglowy i zużycie energii, ale są trudne do recyklingu i mogą zanieczyszczać strumienie odpadów.
Producenci samochodów inwestują około jednej trzeciej wydatków na badania i rozwój w UE, z czego znaczna część jest pompowana w technologie mające na celu zwiększenie obiegu zamkniętego pojazdów. Propozycja Komisji może jednak powielać lub komplikować istniejące przepisy i najlepsze praktyki branżowe, utrudniając te kluczowe inwestycje. Zamiast tego rozporządzenie powinno lepiej uwzględniać rosnącą złożoność i specyfikę pojazdów, w tym ich długowieczność, trwałość i możliwość naprawy.
ACEA uważa również, że obecne dyrektywy ELV i 3R nie powinny być łączone. Ich rozdzielenie zapewnia producentom większą pewność, np. w przypadku inwestycji w technologie recyklingu akumulatorów litowo-jonowych, które są niezbędne do przejścia na pojazdy elektryczne. „Technologie te nie są dostępne na skalę przemysłową, gdy nowe modele pojazdów są po raz pierwszy wprowadzane na rynek. Realistycznie rzecz biorąc, mogą one osiągnąć skalę laboratoryjną dopiero około 15 lat przed końcem ich eksploatacji” – zauważa de Vries. „Współprawodawcy muszą zapewnić wystarczający czas na prace badawczo-rozwojowe lub zaryzykować podważenie pewności inwestycji w obieg zamknięty pojazdów”.
źródło: ACEA
Najnowsze komentarze