Piąta generacja Scénic E-Tech electric, która wkrótce trafi do sprzedaży, jest produkowana we Francji, w fabryce w Douai, w miejscu, w którym narodziła się w 1996 roku.
Kto mógłby lepiej opowiedzieć o ewolucji tego kultowego modelu i zakładu, w którym jest produkowany, niż Franck Lucas, kierownik jednostki, który w tym roku obchodzi 41-lecie pracy. Franck był zaangażowany w produkcję każdej generacji Scénic od momentu jej powstania i był świadkiem postępu technologicznego z jednej iteracji do następnej, a także ulepszeń wprowadzonych do stanowisk pracy i metod produkcji w zakładzie. Pozwól Franckowi opowiedzieć Ci o ewolucji jednego z flagowych francuskich zakładów przemysłowych Renault, w którym duch zespołowy pozostaje tak samo nienaruszony, jak na początku.
Kiedy Franck Lucas rozpoczął swoją karierę w Douai w 1982 roku, pracował jako operator montażu w warsztacie przygotowującym deski rozdzielcze do Renault 11. Po przejściu przez kilka stanowisk był obecny przy wprowadzeniu Mégane, nowego kompaktowego modelu, który zastąpił Renault 19. W następnym roku, 1996, wprowadzono na rynek wariant Mégane o nazwie „Mégane Scénic”, który stał się pierwszym kompaktowym MPV w Europie.
Zobacz: nowe samochody Renault. Wyprzedaże
Nazwa pochodzi od koncepcyjnego samochodu kompaktowego MPV z 1991 r. o nazwie S.C.E.N.I.C., co oznacza „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car”. Scénic pierwszej generacji odniósł natychmiastowy sukces, sprzedając się w liczbie prawie 2,8 miliona egzemplarzy. Dowodem jego sukcesu było zdobycie prestiżowej nagrody European Car of the Year w 1997 roku, którą Scénic E-Tech electric powtórzył 27 lat później, zostając Samochodem Roku 2024.
„Miałem szczęście poznać pięć generacji Scénic. To nie ten sam samochód, ale wciąż ten sam duch. Co za ewolucja!”
Renault Scénic i Douai, wspólna ewolucja
Franck wciąż pamięta pierwsze części Scénic, nad którymi pracował – drzwi. Od razu zdał sobie sprawę, że Renault dokonało ogromnego skoku z tym nowym modelem, z przestrzenią i możliwościami przestrzennymi, które były całkowicie innowacyjne jak na tamte czasy. Tak więc sam zakład w Douai musiał ewoluować, aby sprostać ambicjom modelu. Oprócz instalacji nowych robotów, wszystkie metody operacyjne zostały przeprojektowane, w szczególności ergonomia stanowiska pracy. Została ona ulepszona, aby umożliwić operatorom większą swobodę ruchów.
Zobacz: aktualności motoryzacyjne ze świata Renault. Codziennie nowe, ciekawe
Wraz z pojawieniem się drugiej generacji Scénic w 2003 r. wprowadzono dalsze ulepszenia, takie jak półautomatyczna instalacja kokpitu, co zmniejszyło obciążenie fizyczne wymagane do jego zainstalowania. W 2009 roku trzecia generacja, która porzuciła nazwę Mégane i stała się samodzielnym modelem, doczekała się wahadłowych linii montażowych, na których pojazdy mogły być podnoszone i opuszczane w celu dostosowania do operacji montażowych, co było ogromnym postępem dla operatorów. Czwarta generacja pojawiła się w 2016 roku, a wraz z nią cyfryzacja linii produkcyjnych. Pojazdy i części są teraz stale połączone z fabryką, co umożliwia znacznie lepsze monitorowanie łańcucha dostaw.
Renault Scénic E-Tech electric, radykalna ewolucja
Najbardziej radykalna zmiana nadchodzi wraz z piątą generacją. Scénic staje się modelem w 100% elektrycznym, zaprojektowanym na dedykowanej platformie AmpR Medium. Historyczna fabryka w Douai jest przekształcana, aby pomieścić tę nową platformę elektryczną, co wymaga inwestycji w wysokości 550 milionów euro. Nowa elastyczna linia montażowa pomieści do 4 platform do produkcji szerokiej gamy pojazdów. Stanowiska pracy zostały zreorganizowane w celu zapewnienia maksymalnej elastyczności, a linia montażowa została przebudowana w celu zintegrowania instalacji baterii z przepływem. Transformacja ta umożliwiła również wprowadzenie szeregu zmian na stanowiskach pracy, w tym wprowadzenie „pełnego zestawu”, co oznacza, że operatorzy mają wszystkie części w zasięgu ręki.
Według Francka są dwie rzeczy, które wydają się nie zmieniać: troska o bezpieczeństwo, prawdziwy motyw przewodni zakładu, oraz koleżeństwo w zespołach, które opisuje jako rodzinne, z dużą solidarnością między operatorami. To właśnie pragnienie Francka, aby zobaczyć ten stan umysłu, który pozwala Douai dumnie nosić barwy Made in France, skłoniło go do przejścia do następnej części swojej kariery.
Szkoła pracowników Renault
Dziś, dzięki swojemu doświadczeniu, Franck kieruje szkołą. „Sam przeszedłem drogę od operatora do kierownika jednostki, zajmując szereg stanowisk w różnych działach produkcyjnych, zanim zostałem trenerem” – mówi. Szkoli wszystkich nowo przybyłych, a także starszych operatorów i prowadzi statyczne i dynamiczne sesje treningowe, aby pomóc im opanować ruchy, kadencję i precyzję, których potrzebują do pracy na linii montażowej. Nigdy nie zapomina zaszczepić w nich tego samego ducha wsparcia i koleżeństwa, który odkrył, gdy zaczynał w Douai 40 lat temu.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów Renault. Opinie, spalanie, wady i zalety
Wraz z pojawieniem się modeli Mégane i Scénic E-Tech electric, a wkrótce także Renault 5 E-Tech electric, nadchodzi nowa era. Franck zachęca swoich praktykantów, aby wykraczali poza to, czego się od niego uczą, przekonany, że postęp pozostaje najlepszą gwarancją długoterminowej przyszłości zakładu.
Film o produkcji Renault Scenic
(angielskie napisy)
Najnowsze komentarze