Grupa Renault utrzymała w pierwszym półroczu udziały w rynku pomimo silnego spadku w branży.
Grupa Renault stawiła czoła recesji na rynku motoryzacyjnym – jej sprzedaż zmniejszyła się o 6,7%, przy ogólnym spadku na rynku o 7,1%. Utrzymała tym samym 4,4% udziału w rynku i sprzedała 1.938.579 samochodów.
Grupa zapowiada ofensywę produktową w drugim półroczu wraz z Nowym Renault Clio i Nowym ZOE w Europie, modelem Arkana w Rosji, Triber w Indiach oraz nowym samochodem elektrycznym Renault City K-ZE w Chinach.
Zgodnie z planem Grupa Renault utrzymała udziały w rynku w pierwszym półroczu, pomimo braku nowych produktów i silnego spadku na rynku. Spowodowało to spadek sprzedaży o 6,7%. W drugim półroczu skoncentrujemy się na udanym debiucie rynkowym Nowego Clio i Nowego ZOE w Europie, modelu Arkana w Rosji, Triber w Indiach oraz nowego Renault City K-ZE w Chinach – oświadczył Olivier Murguet, członek Komitetu Wykonawczego oraz dyrektor handlowy i ds. regionów w Grupie Renault.
W pierwszym półroczu 2019 Grupa Renault sprzedała 1.938.579 samochodów. Oznacza to spadek o 6,7% przy średnim spadku na rynku o 7,1%.
W Europie, na rynku zniżkującym o 2,5%, sprzedaż Grupy utrzymała się na stabilnym poziomie. Poza Europą sprzedaż Grupy wpisała się w silną ogólnoświatową tendencję spadkową.
W segmencie samochodów elektrycznych sprzedaż marki Renault na świecie wzrosła w ciągu roku o 42,9% do ponad 30.600 samochodów. Sprzedaż ZOE w Europie odnotowała wzrost o 44,4% (25.041 samochodów), a Kangoo Z.E. o 30,7% (4.653 samochody). W drugim półroczu Grupa wprowadzi w Chinach model Renault City K-ZE i przyspieszy ofensywę na rynku samochodów elektrycznych poprzez inwestycje w JM EV, który jest piątym co do wielkości producentem samochodów elektrycznych w tym kraju.
W Europie liczba nowo zarejestrowanych samochodów Grupy utrzymała się na stabilnym poziomie. Dla porównania średni spadek na rynku wyniósł 2,5%. Grupa umocniła sukces w segmencie B (Clio, Captur, Sandero), jak również w segmencie Nowego Dustera. Clio nadal jest drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, a Captur zajmuje pierwsze miejsce w segmencie crossoverów tej kategorii. Do wyników Grupy przyczyniła się również sprzedaż samochodów dostawczych, która wzrosła o 7,5% przy średnim wzroście rynkowym w Europie 3,7%.
Marka Dacia odnotowała kolejny rekord sprzedaży w Europie (311.024 nowo zarejestrowane samochody, +10,6%), co zapewniło jej rekordowy udział w rynku (3,3%, +0,4 punktu). Wzrost jest związany głównie z doskonałymi wynikami Nowego Dustera i Sandero.
Poza Europą Grupa szczególnie mocno odczuła spadek na rynku tureckim (-44,8%) i w Argentynie (-50,2%), a także wstrzymanie sprzedaży w Iranie w sierpniu 2018 roku (w pierwszym półroczu 2018 Grupa Renault sprzedała 77.698 samochodów).
W Rosji, która jest drugim rynkiem zbytu Grupy pod względem wielkości sprzedaży, Grupa Renault jest liderem z udziałem 28,8% (+0,45 punktu). Sprzedaż spadła o 0,9% pomimo spadku na rynku o 2,4%.
Łada odnotowała na tutejszym rynku wzrost sprzedaży o 2,5% do 174.186 samochodów, co zapewniło jej 21,0% udziału w rynku (+1,0 punktu). Ten wynik był możliwy dzięki sukcesowi nowych modeli w gamie. ŁADA Granta i ŁADA Vesta są dwoma najlepiej sprzedającymi się samochodami w Rosji.
Sprzedaż samochodów marki Renault zmniejszyła się o 9,1% do 64.431 samochodów, w oczekiwaniu na pojawienie się modelu Arkana w drugiej połowie 2019 roku.
W Brazylii Grupa doskonale wykorzystała ożywienie na rynku, który wzrósł o 10,5%. Sprzedaż Grupy Renault wzrosła o 20,2% (112.821 samochodów, 9,1% udziału w rynku, tj. +0,7 punktu). Jest to efektem dobrych wyników Kwida. Model sprzedał się w liczbie ponad 40.500 sztuk (+36,5%) i tym samym znalazł się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się samochodów (w pierwszym półroczu 2018 był na dziewiątej pozycji).
W Afryce Grupa umocniła pozycję lidera z udziałem 19,3% w rynku i sprzedała blisko 110.000 samochodów, głównie za sprawą doskonałych wyników w Maroku, Afryce Południowej i Egipcie.
Jej udział w rynku pozostaje na rekordowym poziomie 43,3%. Dacia z powodzeniem utrzymuje miejsce lidera dzięki sukcesowi Logana i Dokkera. Na drugim miejscu plasuje się Renault z Clio, które jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Maroku.
W Afryce Południowej marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży o 3,6%, do blisko 11.900 samochodów, co zapewniło jej 4,9% udziału w rynku.
W Indiach, w oczekiwaniu na debiut modelu Triber w drugim półroczu, udział w rynku ustabilizował się w drugim kwartale na poziomie 2,1%. Triber to kompaktowy samochód o niespotykanych możliwościach konfiguracji. Umożliwia przewóz do 7 osób. Pojawi się w segmencie, który do 2022 roku powinien stanowić prawie 50% rynku indyjskiego. Będzie doskonałym uzupełnieniem lokalnej oferty Renault, która obejmuje Kwida i Dustera.
W Chinach sprzedaż Grupy odnotowała spadek o 23,7% na rynku zniżkującym o 12,7% w oczekiwaniu na wprowadzenie nowego miejskiego samochodu elektrycznego Renault City K-ZE, który pojawi się w drugiej połowie roku.
PERSPEKTYWY HANDLOWE GRUPY RENAULT NA 2019 ROK
W roku 2019 na światowym rynku powinien nastąpić spadek w stosunku do roku 2018.
Rynek europejski utrzyma się na stabilnym poziomie, o ile nie nastąpi „twardy Brexit”, rynek rosyjski odnotuje spadek o 2 do 3%, a Brazylia powinna osiągnąć wzrost o ok. 8%.
Łączna sprzedaż Grupy Renault w poszczególnych regionach (samochody osobowe i dostawcze) |
|||
Łącznie na koniec czerwca | |||
2019 | 2018 | Różnica
(w %) |
|
Francja | 379.454 | 389.216 | -2,5% |
Europa** (bez Francji) | 691.187 | 681.843 | 1,4% |
Razem Francja + Europa | 1.070.641 | 1.071.059 | -0,0% |
Afryka, Bliski Wschód, Indie i Pacyfik | 219.829 | 303.996 | -27,7% |
Eurazja | 352.616 | 371.764 | -5,2% |
Ameryka Środkowa i Południowa | 205.741 | 214.145 | -3,9% |
Azja i Pacyfik | 89.752 | 117.711 | -23,8% |
Razem bez Francji i Europy | 867.938 | 1 007.616 | -13,9% |
Na całym świecie | 1.938.579 | 2.078.675 | -6,7% |
* Sprzedaż | |||
** Europa = Unia Europejska, Islandia, Norwegia i Szwajcaria |
Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki |
|||
Łącznie na koniec czerwca | |||
2019 | 2018 | Różnica
(w %) |
|
RENAULT | |||
Samochody osobowe | 1.013.991 | 1.174.905 | -13,7% |
Samochody dostawcze | 215.667 | 214.653 | 0,5% |
Samochody osobowe i dostawcze | 1.229.658 | 1.389.558 | -11,5% |
DACIA | |||
Samochody osobowe | 369.783 | 354.947 | 4,2% |
Samochody dostawcze | 25.294 | 23.203 | 9,0% |
Samochody osobowe i dostawcze | 395.077 | 378.150 | 4,5% |
ŁADA | |||
Samochody osobowe | 193.415 | 179.750 | 7,6% |
Samochody dostawcze | 5.747 | 6.734 | -14,7% |
Samochody osobowe i dostawcze | 199.162 | 186.484 | 6,8% |
ALPINE | |||
Samochody osobowe | 2.848 | 636 | 347,8% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS | |||
Samochody osobowe | 33.463 | 38.580 | -13,3% |
JINBEI i HUASONG | |||
Samochody osobowe | 4.415 | 8.657 | -49,0% |
Samochody dostawcze | 73.956 | 76.610 | -3,5% |
Samochody osobowe i dostawcze | 78.371 | 85.267 | -8,1% |
GRUPA RENAULT | |||
Samochody osobowe | 1.617.915 | 1.757.475 | -7,9% |
Samochody dostawcze | 320.664 | 321.200 | -0,2% |
Samochody osobowe i dostawcze | 1.938.579 | 2.078.675 | -6,7% |
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze