Pod koniec października z taśmy montażowej zjechało ostatnie Renault Clio, jakie wyprodukowano w fabryce Santa Isabel de Córdoba w Argentynie. Ale nie martwmy się – fabryka nadal działa i szykuje się do kolejnych wyzwań nie zaprzestając produkcji innych modeli.
Ostatnim Clio wyprodukowanym w Santa Isabel było 5-drzwiowe Renault Clio Mio w kolorze białym. To wersja wyposażeniowa Dynamique. Auto zostanie w przyfabrycznym muzeum tak, jak kilka innych samochodów dokumentujących historię zakładu, który działa od przeszło 60 lat.
Produkcja Clio w fabryce Santa Isabel de Córdoba w Argentynie ruszyła 8. lutego 1996 roku. Ten model zastąpił produkowany wcześniej samochód, którym było Renault 12. „Dwunastek” zjechało z taśmy produkcyjnej argentyńskiej fabryki dokładnie 444.045 sztuk. Clio znacząco poprawiło ten wynik.
Zakład Santa Isabel produkował trzy generacje tego francuskiego bestsellera. W argentyńskich zakładach powstało:
– w latach 1996-2000: Renault Clio I – 81.895 sztuk
– w latach 2000-2012: Renault Clio II – 276.955 sztuk
– w latach 2012-2016: Renault Clio Mio – 190.798 sztuk
co daje łącznie 549.648 sztuk. Fakt, przez dwadzieścia lat, ale pamiętajmy, że to Ameryka Łacińska.
W fabryce Santa Isabel de Córdoba w Argentynie produkowano od chwili uruchomienia 25 różnych modeli, z których wiele wpisało się na stałe w motoryzacyjną historię tego kraju. Wszystko rozpoczęło się 27. kwietnia 1956 roku, nieco ponad rok od otwarcia zakładu, kiedy to jego bramy opuścił pierwszy Jeep Willis. Trzy lata później, w roku 1959, podpisana została umowa, która na zawsze zmieniła bieg historii zakładu. Była to umowa licencyjna, na mocy której Regie Nationale des Usines Renault rozpoczęła produkcję modeli Renault.
Dziś fabryka Santa Isabel de Córdoba zajmuje powierzchnię 197,3 ha, zaś powierzchnia użytkowa budynków, to przeszło 400.000 m². Obecnie, po zakończeniu produkcji Clio, fabryka wytwarza inne modele Renault – Fluence i Kangoo. Zakład przygotowuje się też do uruchomienia produkcji Logana, Sandero i Sandero Stepway. Z kolei w roku 2018 jego bramy opuszczać będą trzy bliźniacze pick-upy – Renault Alaskan, Nissan Frontier oraz Mercedes klasy X.
„Santa Isabel żegna się czule z Clio wiedząc, że było nie tylko kamieniem milowym w naszej historii, ale dla ponad pół miliona klientów stało się niedrogim i niezawodnym rozwiązaniem mobilności. Teraz ten historyczny model uczyni miejsce dla nowych projektów, bardzo ważnych dla nas i dla przyszłości zakładu w Santa Isabel” – powiedział Luis Fernando Peláez Gamboa, prezes i dyrektor generalny Renault w Argentynie.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault Argentina
Najnowsze komentarze