C42 odzwierciedla wizerunek kultowej, odważnej i nowatorskiej marki, która jest nośnikiem przyszłościowej wizji wiodącego producenta samochodowego, ze szczególnym naciskiem na jakość, produkt i usługi.
Ten niepowtarzalny obiekt staje się architektoniczną ozdobą Pól Elizejskich umożliwiając szerokiej publiczności poznanie i zrozumienie istoty motoryzacji według Citroëna i spełnia jednocześnie jedną z głównych ambicji marki by zadziwić świat.
Wejście do C42 oznacza odkrycie silnego wizerunku kreacji Citroëna, jej wartości wiodących, które budzą uczucie przyjemności, wrażenie odwagi twórczej i zmysłu innowacji.
Gotowi? C42 otwiera się przed wami!
C42: WITRYNA CITROËNA NA NAJPIĘKNIEJSZEJ ULICY ŚWIATA
Prestiżowe miejsce dla kultowej marki
Otwierając C42 pod numerem 42 na Polach Elizejskich Citroën inwestuje w budynek o długiej historii. W samym sercu Paryża, w jednym z najbardziej odwiedzanych przez turystów miejsc, marka tworzy nowoczesną i prestiżową witrynę na obraz jej wizerunku, sięgając po ambitny projekt architektoniczny…
80 lat po André Citroënie marka ożywia swoją mityczną lokalizację w szklanej szacie, której ozdobą jest logo na całej wysokości elewacji.
Ta wyjątkowa architektura autorstwa Pani Manuelle Gautrand obrazuje z rozmachem twórczą i innowacyjną pasję, która od początku wyznacza kierunek marki.
Miejsce spotkań i odkryć
Poprzez prezentację samochodów, osiągnięć technicznych oraz know-how to unikalne miejsce natchnione wartościami i filozofią Citroëna daje wyraz historii głęboko zakorzenionej w kulturze francuskiej i jednocześnie otwartej na świat, tendencjom rozwojowym i marzeniom…
Obecnie Citroën, bardziej niż kiedykolwiek w przeszłości, chce nieustannie doskonalić wizję nowoczesnej motoryzacji.
Jeszcze nigdy dotąd w swej historii marka Citroën nie czuła się tak młoda, żywa i dynamiczna… C42 jest witryną otwartą na te przemiany.
MIEJSCE WYJĄTKOWYCH WRAŻEŃ
C42 zaprasza do czerwono-białego świata Citroëna.
Przekraczając próg architektonicznego arcydzieła, zwiedzający odkrywają bieg historii i aktualne osiągnięcia marki w zadziwiającej i unikalnej scenografii wykreowanej przez Citroëna, która zmienia się w rytmie sezonowym.
Unikalna sceneria
C42 inscenizuje świat motoryzacji w nadzwyczaj spektakularny sposób: w centralnej części budynku wznosi się kolumna samochodów tworząca oryginalną rzeźbę złożoną z ośmiu obrotowych, ustawionych w osi pionowej lustrzanych platform.
Zwiedzający, których wita na parterze jeden z najnowszych modeli koncepcyjnych, natychmiast poddają się pionowemu układowi miejsca wyznaczającemu rytm zwiedzania z góry na dół, w czasie i w przestrzeni.
Panoramiczna winda prowadzi do skąpanego światłem atrium na ostatnim piętrze, pod szklaną kopułą, z którego roztacza się piękny widok na Paryż: wieżę Eiffla, sklepienie Grand Palais, Tour Montparnasse, plac Concorde, Pola Elizejskie…
Schodząc na poszczególne kondygnacje wokół centralnej kolumny samochodów zwiedzający odkrywają ekspozycję prezentującą modele od najstarszych do najnowszych. Informacje o każdym samochodzie są dostępne na dotykowych ekranach, a z niektórymi modelami można zapoznać się z bliska.
W kondygnacji podziemnej, gdzie jest wystawiony drugi samochód koncepcyjny marki, zwiedzający mogą uzupełnić wiedzę na temat Citroëna oglądając filmy poświęcone ekspozycji oraz aktualnościom marki.
Na zakończenie wizyty dostępny na parterze sklep oferuje oryginalne, pamiątkowe przedmioty C42 nawiązujące do innowacyjnej estetyki tego miejsca, które pozwalają zachować na dłużej w pamięci chwile spędzone u Citroëna.
W rytmie sezonów
Wiodącym wątkiem projektu C42 jest koncepcja „sezonów”, co wyrażać się będzie cyklicznym organizowaniem tematycznych wystaw w odpowiednio przystosowanej scenografii i oprawie audio-wizualnej. Zwiedzający mogą zapoznawać się z ośmioma samochodami w rytmie sezonów wzbogacanych nowinkami motoryzacyjnymi i nowymi osiągnięciami marki…
Każdy może aktywnie uczestniczyć w doświadczeniu Citroëna, który pragnie za pośrednictwem C42 pokazać szerokiej publiczności swoją wiedzę i umiejętności w dziedzinie projektowania i innowacji.
Otwarcie C42 przebiega pod szczególnie bliskim marce hasłem „nieustannej innowacji”. Od początku swego istnienia Citroën proponuje nowe koncepcyjne modele, nowe technologie, nowe rozwiązania w służbie bezpieczeństwa i przyjemności jazdy. Marka udostępnia swym klientom kreatywne pomysły i skuteczne rozwiązania. Innowacji, która jest głównym nurtem działań Citroëna, nie trzeba udowadniać, wystarczy ją poznać.
Stawiając na nieustanną innowację marka potwierdza wolę poszukiwania nowych i oryginalnych rozwiązań zgodnych z obecnymi tendencjami na rzecz ochrony środowiska.
Sezon 1, pod hasłem nieustannej innowacji w C42 został wykreowany przez wiodące modele marki, które wyróżniły się w swojej epoce dzięki postępowym technologiom i nowatorskim projektom.
Zwiedzający mogą w szczególności podziwiać:
– model Traction Avant, którego premiera miała miejsce w 1934 roku. Samochód o stalowym, jednobryłowym nadwoziu samonośnym i znakomitych parametrach aerodynamicznych był prawdziwą rewolucją techniczną. Wyzwanie techniczne Traction Avant polegało na umieszczeniu całego zespołu napędowego na przedniej osi, podczas gdy samochody oferowane w tamtym czasie posiadały napęd na tylne koła. Traction Avant to również jeden z pierwszych samochodów zaprezentowanych przez André Citroëna w salonie na Polach Elizejskich… Historia zatoczyła koło…
– model 2CV zaprezentowany w 1948 roku. Ten mały samochód zasługiwał na miano bomby nowoczesności swoich czasów ze względu na takie rozwiązania jak: przedni napęd, elastyczne zawieszenie, dwucylindrowy, oszczędny silnik i nadzwyczajnie przestronne wnętrze. Był to prawdziwy powiew wolności i przygody dla szerokich rzesz użytkowników.
– model DS z 1955 roku. Samochód rewolucyjny poprzez swą aerodynamiczną sylwetkę oraz nowe rozwiązania techniczne, takie jak hydropneumatyczne zawieszenie, wspomagany układ kierowniczy, półautomatyczna skrzynia biegów. Samochód kultowy, w ponadczasowym stylu, który zaznaczył swoją epokę.
– model C6, zaprezentowany w styczniu 2006 roku. Stylowa limuzyna oferuje wszystkie nowoczesne technologie w swoim wyposażeniu, takie jak wyświetlacz na poziomie wzroku kierowcy, alarm niezamierzonego przekroczenia linii… Citroën najwyższej klasy.
– model C4 Picasso zaprezentowany w marcu 2007 roku. Nowy minivan z gamy Citroëna zapoczątkował linię visiovanów, oferując doskonałą widoczność i doświetlenie w połączeniu z adaptowalnym wnętrzem oraz rzadko spotykane w tym segmencie elementy wyposażenia przyczyniające się do komfortu i przyjemności podróżowania. Liczne wyróżnienia przyznane przez media, użytkowników oraz specjalistów w dziedzinie motoryzacji na całym świecie oraz 100 000 sprzedanych egzemplarzy (w wersji pięcio- i siedmiomiejscowej) w pierwszym półroczu 2007 roku świadczą o wielkim sukcesie C4 Picasso.
– model C-Crosser wprowadzony do sprzedaży w lipcu 2007 roku. Pierwszy samochód sportowo-użytkowy typu SUV marki o urzekającej sylwetce zapewnia doskonałe parametry pod względem ochrony środowiska dzięki wysokoprężnemu silnikowi HDi wyposażonemu w filtr cząstek stałych.
– model koncepcyjny C-Métisse zaprezentowany na paryskim salonie samochodowym w 2006 roku. Coupé z charakterem, o smukłej sylwetce, karoserii w kolorze ognistej czerwieni, spektakularnym systemie otwierania drzwi i wnętrzu wykończonym szlachetnymi materiałami wzbudza wielkie emocje. Wyposażony w hybrydowy system napędu z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym C-Métisse stanowi również wyraz poszukiwania nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska. C-Métisse to udana synteza pasji i praktycznych rozwiązań .
– model koncepcyjny C-Airplay zaprezentowany w 2006 roku w Genewie. Ten mały samochód wyróżnia się oryginalną sylwetką, która łączy krągłe kształty zewnętrzne z przejrzystym wnętrzem zapewniającym przyjemność jazdy. Ponadto C-Airplay jest wyposażony w technologię Stop and Start, która umożliwia znaczące oszczędności paliwa dzięki systemowi wyłączania pracy silnika bezpośrednio przed i w czasie unieruchomienia samochodu (hamowanie, sygnalizacja świetlna…). C-Airplay zapewnia kierowcy i pasażerom przyjemność jazdy na najwyższym poziomie.
C42 NA POLACH ELIZEJSKICH: MIEJSCE NAZNACZONE HISTORIĄ CITROËNA
Historia zatacza krąg nieustannie powracając do korzeni. W Citroënie tego wyrazem jest znamienne miejsce, otwarte po raz pierwszy w 1927 roku, które nieustannie się odradza w innowacyjnym stylu architektonicznym nawiązującym do współczesnych tendencji, a jednocześnie rozpoznawalnym na pierwszy rzut oka, niezależnie od epoki!
Nazwa C42 symbolizująca więź marki z prestiżową Avenue des Champs Elysées jest prosta do rozszyfrowania: „C jak Citroën i 42 jak numer 42 na Polach Elizejskich”.
Lokalizacja wybrana z uwagi na prestiż i światową renomę. C42 doskonale wpisuje się w to miejsce…
Architektura Citroëna
Architektura „miejsc” marki spod znaku „szewrona” zawsze odgrywała ważną rolę dla jej założyciela. André Citroën stworzył „styl architektoniczny Citroëna”. Jego wyrazem są nowoczesne i przejrzyste budynki z dużymi, przeszklonymi powierzchniami zapewniającymi widoczną ekspozycję samochodów, o konstrukcji łączącej szkło ze stalą i z wyrafinowaną aranżacją wnętrz.
André Citroën spełnił motoryzacyjne marzenie tworząc „szkatułkę na samochód”.
Obecnie niektóre obiekty zbudowane na początku dwudziestego wieku zostały zaliczone do zabytków.
W miarę upływu lat styl architektoniczny Citroëna ulegał stopniowej modernizacji. Otwarty w 1929 roku salon sprzedaży na ulicy Marbeuf w Paryżu miał w dalszym ciągu szklaną elewację, lecz samochody zostały zaprezentowane w scenerii włoskiego teatru, grając role w ekspozycyjnym spektaklu.
Projektując swe zagraniczne lokalizacje, Citroën potrafił dostosować się do miejscowej architektury, zachowując jednocześnie elementy charakterystycznego „stylu” marki.
Spotkanie Citroëna na Polach Elizejskich
„Citroën 10HP na Polach Elizejskich” ogłaszają dzienniki „Matin” i „Echos de Paris” z 8. lutego 1919 roku. Informacja spotyka się z żywą reakcją. Tłum zainteresowanych spieszy obejrzeć nowy samochód, którego seryjną produkcję zapowiedziały zakłady z Quai de Javel. Prezentacja odbywa się w siedzibie jednego z pierwszych salonów Citroëna „Grands garages Parisiens”. Ambitny, obdarzony doskonałą intuicją, wyprzedzający swoją epokę, dynamiczny i nie bojący się odważnych wyzwań André Citroën posiadał zadziwiający zmysł komunikowania.
To wydarzenie wyznacza początek publicznych wystąpień marki na „najpiękniejszej ulicy świata”.
„42” staje się nowym adresem Citroëna…
W 1927 roku marka wprowadza się pod numer 42 na Polach Elizejskich. „B14 ma teraz swój własny dach godny zakładów produkcyjnych Citroëna” entuzjastycznie relacjonuje Biuletyn z października 1927 roku. I opisuje w lirycznym stylu „gotyckie sklepienia nowego budynku, którego łuki łagodzą sztywność linii pionowych, podkreślając dystyngowany charakter naszego salonu”. Na zakończenie nawiązuje do „rozproszonego światła… które sprawia, że żadna inna oprawa na wzór szkatułki nie mogłaby lepiej wyeksponować naszych pięknych samochodów”.
Awangardowa stylizacja obliguje, padają określenia „szkatułki” i „witryny”. Wyprzedzając swoją epokę Citroën zdał sobie sprawę z tego, w jakim stopniu tego rodzaju obiekt może mieć wpływ na publiczność i renomę marki. Salon jest wprost stworzony do eksponowania nowych modeli, prezentacji innowacji i świętowania ważnych wydarzeń w historii marki.
Zmodernizowany w 1932 roku…
Kilka lat później, w sierpniu 1932 roku, André Citroën podejmuje nową inicjatywę otwarcia pierwszego salonu na Polach Elizejskich. Trzeba działać bardzo szybko, by do pierwszego października zbudować nową powierzchnię 370 m2 z elewacją, która ma wszystkich zadziwić.
Pierwsza modernizacja budynku zostaje podjęta pod kierunkiem architekta Maurice-Jacques Ravazé, odpowiedzialnego za projekt zewnętrzny i Pierre Louys, który jest autorem wystroju wnętrza. Projekt przewiduje wzniesienie na Polach Elizejskich „wielkiej metalowej konstrukcji”, na której zostanie zamocowana ogromna, prostokątna przeszklona obudowa symbolizująca przemysłową awangardę.
Siedem świetlnych liter nazwy Citroën wysokości 1,75 m umieszczonych na elewacji wieńczy całość.
Od 1932 do 1984 roku Citroën prezentuje tu wszystkie modele ze swej gamy począwszy od kultowego modelu Traction Avant aż do CX.
Okres „Hippo-Citroën”, czyli partnerstwo w nowym duchu…
12 listopada 1984 roku wzniesiony w latach trzydziestych budynek otwiera się w zupełnie innym duchu. Rozpoczyna się era „Hippo Citroën” wyznaczająca nowe, ważne wydarzenie na Polach Elizejskich, którego podwaliny zostają określone w porozumieniu zawartym w marcu 1984 roku między Citroënem i grupą Flo. Ideą tej inicjatywy jest organizowanie oryginalnych imprez, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom publiczności znużonej tradycyjnymi salonami sprzedaży i poszukującej nowych wrażeń.
Budynek wysokości 15,80 m z przeszkloną windą oferuje na powierzchni 1150 m2 restaurację na 220 miejsc otwartą przez cały tydzień od godziny dziesiątej rano do drugiej w nocy.
Salon jest odwiedzany codziennie przez 2800 osób aż do zamknięcia w 2004 roku, dacie zakończenia partnerskiej umowy.
2004, czyli zapowiedź C 42
Z chwilą zakończenia ery „Hippo” Citroën pragnie ponownie zainwestować w witrynę na Polach Elizejskich i uczynić z niej miejsce w pełni dedykowane marce. W wyniku przebudowy ma powstać „prestiżowa witryna wystawowa umożliwiająca prezentację przeszłości, teraźniejszości i przyszłości Citroëna, który tą drogą pragnie dać wyraz swej nowoczesności i innowacyjnej kreatywności…”
Ogłoszenie międzynarodowego konkursu architektonicznego pod koniec 2001 roku wyznacza podwaliny przyszłego C42…
André Citroën. Twórczy geniusz (1878-1935)
André Citroën dużo podróżuje i już od najmłodszych lat obserwuje świat. W wieku 24 lat tworzy spółkę Citroën produkującą koła zębate, z siedzibą na quai de Grenelle, której stawia wyzwania na skalę światową.
Jego talent wynalazcy, zdolność przekraczania granic i innowacji budzą podziw.
Wizjoner…
W czasie podróży do Polski odkrywa technologię obróbki daszkowych kół zębatych, które stają się jego znakiem fabrycznym i do dziś pozostają symbolem marki.
Po pierwszej wojnie światowej otwiera zakład produkcji samochodów zlokalizowany pod adresem quai de Javel: dzienna produkcja wynosi trzydzieści samochodów! Lecz to nie zaspakaja jego ambicji. W oparciu o zasady tayloryzmu wdrożone w praktyce w zakładach Forda jego fabryka staje się wzorem wydajności produkcyjnej.
Przedsiębiorstwo Citroën urasta do rangi przemysłowego imperium, które obejmuje spółkę kredytową, sieć koncesjonerów, ubezpieczenia, usługi posprzedażne…
…humanista…
Przesycony ideami humanizmu André Citroën wprowadza w życie zasady Saint-Simona i przyjmuje nowe metody pracy. Tworzy dla swoich pracowników zakładowe żłobki, zatrudnia niepełnosprawnych, wprowadza trzynastki. Przyświeca mu jeden cel: popularyzacja samochodu, z zachowaniem jego podstawowych wartości, sprawienie by samochód stał się przedmiotem codziennego użytku i narzędziem pracy, a jednocześnie źródłem przyjemności i rekreacji.
…i prekursor komunikowania
Pragnąc upowszechnić swój model społeczno-gospodarczy André Citroën stworzył oryginalną i nowatorską strategię komunikowania… W ten sposób nadał rewolucyjny ton sloganom reklamowym marki… Uświetnił też markę unikalnymi akcjami i wydarzeniami, jak oświetlenie wieży Eiffla, które było prawdziwym cudem technicznym w tamtych czasach sławiąc Citroëna od 1925 do 1934 roku…
Owoce jego ambitnych projektów, talentu i prekursorskiej odwagi przetrwały do dziś.
C42: SZKLANE MARZENIE
Inwestując w ten obiekt Citroën pragnął przywrócić świetność historycznemu budynkowi pod numerem 42 na Polach Elizejskich, który stanowi wspaniałą witrynę reklamową marki.
Citroën podjął się niepowtarzalnego dzieła architektonicznego, stawiając sobie jako jedyny warunek zachowanie funkcji „oryginalnej witryny”.
Cel przedsięwzięcia: integracja budynku ze strukturą miejską przy jednoczesnym utrzymaniu jego odrębności, nadanie temu miejscu ciepłej i przyjaznej atmosfery w nowoczesnym stylu.
Innowacja zobowiązuje: witryna Citroëna jest pierwszą nową inwestycją budowlaną na Polach Elizejskich od 32 lat.
C42 to ambitny projekt, inteligentna koncepcja i realizacja w oparciu o najnowsze technologie.
Twórczy, innowacyjny i sprzyjający integracji miejskiej projekt architektoniczny
W wyniku przeprowadzonego na skalę międzynarodową konkursu architektonicznego z udziałem największych twórców, we wrześniu 2002 roku został jednomyślnie wyłoniony projekt autorstwa Manuelle Gautrand, który okazał się najtrafniejszą interpretacją marki zbudowaną wokół dwóch wiodących haseł: kreatywności i innowacji.
Projekt stanowi „reinterpretację historycznej elewacji wykreowanej przez André Citroëna w latach trzydziestych” z ekspozycją samochodów w centralnej części obiektu w postaci „ruchomej spirali” w kształcie drzewa z ośmioma obrotowymi platformami zamocowanymi do środkowej kolumny. Budynek, którego przezroczysta elewacja wznosi się na wysokość 25 metrów łączy przeszłość, do której nawiązuje płaska powierzchnia pierwotnego budynku z przyszłością, której symbolem są unoszące się motywy logotypu marki.
Projekt zaproponowany przez architekta opiera się na trzech podstawowych założeniach:
– innowacji będącej charakterystyczną cechą Citroëna
– wewnętrznej scenografii, która prezentuje zakres działalność marki poprzez ekspozycję 8 samochodów
– wykorzystania logo marki.
Pionowa wirtuozeria budowli jest nośnikiem symbolizowanej treści. Według Manuelle Gautrand „wnętrze stanowi scenerię dla samochodów, a wygląd zewnętrzny jest opowieścią o marce”.
Kształt platform w pionowej osi, na których są umieszczone samochody, nadaje temu miejscu magiczny czar i poetykę.
Zewnętrzna konstrukcja z łamiącymi się płaskimi powierzchniami z logo marki przykuwa uwagę przechodniów.
Wszystkie elementy elewacji nawiązują do korzeni Citroëna, jego obecnej pozycji i wizji przyszłości.
Nowoczesne rozwiązania architektoniczne
Powietrzna woltyżerka
C42 to przede wszystkim architektoniczne arcydzieło, nadzwyczajny sukces techniczny w obiekcie podlegającym surowym ograniczeniom.
Architekt Manuelle Gautrand nadała tej przestrzeni nowy wyraz, wykorzystując scenografię opartą na pionowej osi, na powierzchni o szerokości 12 metrów i głębokości 30 metrów.
Według Manuelle Gautrand „równowaga stała się możliwa do uzyskania poprzez optymalne wykorzystanie przestrzeni w najdrobniejszych nawet zakamarkach oraz zastosowanie materiałów, które doświetlają wnętrze”.
Wykonana ze szkła i stali powłoka o wadze 86 ton otacza cały budynek. Przeszklona powierzchnia (650 metrów kwadratowych) o oryginalnym kształcie całkowicie pokrywa wieżyczki i obrys budynku zarówno od strony przedniej elewacji, jak i dziedzińca. Każdy przeszklony element, który składa się na powłokę jest inny, a więc niepowtarzalny.
To techniczne i estetyczne arcydzieło jest budynkiem samonośnym na wzór obiektów projektowanych przez André Citroëna. Budynek jest nie tylko niezależny od sąsiednich obiektów, lecz również szklana powłoka stanowi odrębny element konstrukcyjny w stosunku do metalowego szkieletu. Powłoka jest zamocowana na konstrukcji szkieletowej za pomocą łożysk umożliwiających boczne przemieszczanie o 6 cm z każdej strony, z uwzględnieniem wahań temperatury. Tak więc szklana powłoka przesuwa się na powierzchni konstrukcji głównej budynku.
Według Manuelle Gautrand „C42 stanowi alegorię projektu samochodu”.
Pomyślana na wzór karoserii powłoka posiada liczne odniesienia do świata motoryzacji, w szczególności poprzez płynność kształtów oraz zastosowanie nowoczesnych technik konstrukcyjnych.
Wielkie Origami
„To także wielkie origami…” Architekt lubi w ten sposób określać swoje dzieło w nawiązaniu do japońskiej sztuki składania papieru: pierwotnie płaska elewacja tworzy następnie 19 szklanych piramid różnej wielkości, których brzegi wystają na odległość od 50 do 70 cm.
Dwa unoszące się motywy logotypu marki powtarzane w szklanych trójkątach elewacji unoszą się w nieskończoność.
Poszczególne moduły od 4 do 6 ton zostały wyprodukowane i zmontowane przez specjalistów. Unikalny materiał umożliwia przyćmienie czerwieni logo w świetle dziennym i nadanie jej tajemniczego blasku nocą.
Oniryczna atmosfera, która wnika do wnętrza
Wnętrze ukazuje atrium, które wyróżnia się modułową budową, mobilnością i doświetleniem.
Po wejściu do budynku natychmiast dostrzegamy centralny, metalowy maszt, na którym są zamocowane obrotowe platformy służące do ekspozycji samochodów. Zwiedzający poddają się ruchowi narzuconemu przez tę ruchomą rzeźbę, wchodząc po schodach aż do szklanej kopuły.
Symbolika wnętrza nawiązuje do wspomnienia karuzeli z dzieciństwa i do marzeń dziecka bawiącego się garażem samochodowym… w naturalnej wielkości!
Technika wykorzystana do ekspozycji samochodów została zaczerpnięta z teatru: samochody są umieszczone na platformach za pomocą windy scenicznej , która następnie znika w części podziemnej budynku.
Wystrój wnętrza w tonacji stonowanej czerwieni i bieli, rozświetlonego naturalnym światłem w ciągu dnia i grą punktów oświetleniowych nocą, spełnia jeden zasadniczy cel: „poznać, zobaczyć i zrozumieć świat samochodów według Citroëna”.
Inteligentna scenografia, przejrzysty i dopracowany wystrój wnętrza.
Manuelle Gautrand, architekt C42
Manuelle Gautrand urodziła się w 1961 roku, ukończyła architekturę w 1985 roku, a w 1991 roku założyła własne biuro projektów, zajmując pozycję w gronie najwybitniejszych architektów francuskich.
Manuelle Gautrand zaprojektowała liczne obiekty, które już zostały zrealizowane, wśród których teatr w Béthune, centrum kultury w Saint-Louis, osiedle mieszkaniowe w Rennes czy też stacje poboru opłat drogowych na Autostradzie A16. Liczne projekty jej autorstwa są w trakcie realizacji, np. centrum biznesowe w Saint-Etienne, muzeum sztuki nowoczesnej w Lille oraz adaptacja teatru muzycznego Gaîté-Lyrique w Paryżu na centrum muzyki współczesnej.
Jej biuro uczestniczyło ostatnio w międzynarodowym projekcie Tour Phare w La Défense w Paryżu i pracuje obecnie nad licznymi projektami zagranicznymi, między innymi w Tajlandii, w Danii i w Wietnamie.
Manuelle Gautrand, której projekty są często publikowane i prezentowane na wystawach, jest laureatką wielu nagród, wśród których: Prix des Albums de la Jeune Architecture w 1992 roku, międzynarodowej nagrody Bénédictus Awards w 1999 roku, nagrody Architecture et Maître d’Ouvrage (A.M.O.) w 2000 roku oraz srebrnego medalu Akademii Architektury.
Jej twórczości poświęcono już wiele opracowań monograficznych.
Manuelle Gautrand prowadzi jednocześnie działalność doradczą i dydaktyczną.
Przyjrzyjmy się bliżej…
C42: unikalna inwestycja w datach i w liczbach…
– marzec 2004: rozpoczęcie rozbiórki
– grudzień 2004: roboty ziemne i fundamenty
– luty 2005: montaż dźwigu i wzniesienie konstrukcji szkieletowej (październik)
– listopad 2005: montaż logo na elewacji
– od lutego do maja 2006: montaż elementów szklanych
– sierpień 2006: rozpoczęcie prac wykończeniowych we wnętrzu budynku
– wrzesień 2007: otwarcie C42
Warto wiedzieć…
– 30 metrów: wysokość budynku
– 12 metrów: szerokość budynku
– 2 „szewrony” wysokości 11 metrów i szerokości 3,5 m
– 650 m2 przeszklonej powierzchni
– 1200 m2 łącznej powierzchni na poziomie gruntu
– 5 miesięcy: okres realizacji montażu konstrukcji ze szkła.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze