Peugeot 205 zadebiutował na rynku 23 lutego 1983 r. Z miejsca stał się wielkim rynkowym przebojem, był bowiem nie tylko nowoczesny, ale dawał się mnóstwo radości z jazdy. Producent szybko zdecydował się na wprowadzenie nowych wersji silnikowych, w tym sławnego GTi ze 130-konym silnikiem benzynowym 1.9.
Jego nadwozie zaprojektował niedawno zmarły Gerard Welter, który pracował wtedy w Peugeot. Postać to może mało znana, ale niesłusznie, bowiem oprócz 205 stworzył też Peugeot WM 88, samochód, który osiągnął prędkość 407 km/h na torze Mulsanne Straight. Wnętrze stworzył z kolei Paul Bracq, wcześniej odpowiadający za wnętrza modeli 604 oraz 505. Pinifarina przygotowała z kolei bardzo udaną wersję cabrio.
Peugeot 205 był następcą modelu 104. Wypełniał lukę pomiędzy małymi modelami a większymi i oferował, w stosunkowo niewielkim nadwoziu, całkiem przyzwoite warunki podróżowania. Dużym plusem tego auta było prowadzenie – z jednej strony dość komfortowe jak na klasę auta, z drugiej oferujące dużo przyjemności z jazdy, co było zasługą przemyślanego zawieszenia, kluczowego elementu sukcesu 205. Z przodu miało ono kolumny MacPhersona, z tyłu wahacze wleczone z drążkami skrętnymi. Co ważne, tylne zawieszenie było bardzo zwarte, zaprojektowane tak, aby zminimalizować ingerencję w bagażnik, dając szeroką, płaską przestrzeń ładunkową, a jednocześnie zapewniając przyjemną jazdę i dobre prowadzenie. Szybko dostrzeżono potencjał na mocniejsze wersje silnikowe.
205 otwierał markę na nowych klientów, znacznie młodsze pokolenie po wcześniejszych większych i droższych modelach. 205 był nowoczesny, świetnie jeździł a jego cena była do zaakceptowania przez dopiero wchodzących na rynek lub pracujących kilka lat młodych ludzi. Auto było tak dobrze zaprojektowane, że nadwozie nie przechodziło poważniejszych zmian przez 15 lat.
Peugeot 205 produkowano w najróżniejszych wersjach – 3-drzwiowe, 5-drzwiowe, kabriolet, wersja dostawcza z 2 fotelami, wersja Multi z powiększoną przestrzenią bagażową – do wyboru do koloru. Aspiracje sportowe reprezentowały modele 205 Rallye, pozbawione wszelkich elementów wyposażenia, aby zmniejszyć wagę – powstało ponad 30 tysięcy sztuk tej wersji. Miłośnicy mocnych wersji znają na pewno 205 T16, ze zmodyfikowanym przez firmę Heuliez nadwoziem i 200-konnym silnikiem. Auto odniosło kilkanaście zwycięstw w WRC a za jego kierownicą siadał m.in. słynny Ari Vatanen.
Peugeot 205 produkowany był do 1998 roku. Dzisiaj stanowi dobry wybór na niedrogiego youngtimera. Funkcjonuje też polski klub Peugeot 205, który działa bardzo prężnie.
Używane egzemplarze można kupić już za kilka tysięcy złotych a wersje GTi osiągają ceny 10-krotnie wyższe.
Co roku organizowany jest też Europ’Raid, objazd Europy z udziałem wyłącznie 205-ek. W zeszłym roku zawitał do Polski – jechały w nim także polskie ekipy. W tym roku Europ’Raid ma już swój termin.
Najnowsze komentarze