Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia

Peugeot 404 ma 60 lat

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2020-05-28
w Historia, Peugeot
Czas czytania 5 minut
524
A A
0
01. Peugeot 404 ma 60 lat Historia

Wiosną 1960 roku szerokiej publiczności został zaprezentowany Peugeot 404. Mija właśnie 60 lat od tej premiery. Samochód dziś jest już trochę zapomniany, ale jakże uroczy! Jak bardzo zachwyca lekkością linii! Za stylistykę tego modelu odpowiadało słynne włoskie studio Pininfarina.

Peugeot 404 zainaugurował serię aut z oznaczeniem 04. Samochód zastąpił model 403 i w roku 1960 zdecydowanie mógł zachwycać swoją lekką konstrukcją. Cieniutkie słupki, gładkie linie boczne, zaznaczone, ale nie przesadzone tylne płetwy, a do tego chromowane elementy, które wówczas były bardzo modne. Był to zresztą ukłon w stronę gustów zagranicznych w nadziei, że spodoba się to poza Francją.

Peugeot 408 – reklama

Wraz z klasycznym sedanem Peugeot 404 był też – tradycyjnie dla marki w tamtych czasach – oferowany także jako kabriolet (również z twardym dachem), czy coupé. Te odmiany produkowano w zakładach Pininfariny, ale za mechanikę odpowiadała fabryka w Sochaux we francuskiej Alzacji.

Peugeot 404 trafiał na rynek z nowoczesnymi jednostkami napędowymi. Obok klasycznych wówczas silników opartych o gaźniki były też dostępne jednostki z wtryskiem. Te były chętnie wybierane przez klientów o większym temperamencie, szukających dynamiki i szybkości. Oczywiście, jak to w Peugeot – nie mogło też zabraknąć silników wysokoprężnych. Peugeot bez diesla pod maską? Nie – to by nie przeszło!

W początkowych latach produkcji samochód był dostępny także z hamulcami bębnowymi ze wspomaganiem Hydrovac.

Niecodzienna premiera

Przywykliśmy dziś, że samochody prezentuje się na targach, albo w Internecie. 60 lat temu Internetu nie było, a premiera Peugeota 404 była dość niecodzienna. Auto pokazano w kwietniu przed… bramami fabryki we wspomnianym Sochaux. Pierwszymi, którzy mogli zobaczyć efekty swojej pracy, byli więc robotnicy z fabryki. Sochaux to małe miasteczko, więc u bram pojawili się też mieszkańcy, z których wielu było spokrewnionych z pracownikami zakładu. Peugeot 404 otrzymał nie tylko lekką stylistykę, ale też ciekawe lakiery. W gamie były np. jasnopomarańczowy, gołębi szary, czy blue lagoon. Wtedy nie były to barwy, jakie widywało się na samochodach. Wnętrze Peugeota 404 też oferowało odważne kolory. Były wśród nich jasnoszary, czerwony, a nawet niebiesko-zielony, a deska rozdzielcza zyskała niezwykle nowoczesny wygląd.

Pierwszy silnik montowany w 404-ce był ewolucją jednostki stosowanej wcześniej we wspomnianym już Peugeocie 403. Tam miał jednak pojemność skokową 1.468 ccm, a do Peugeota 404 trafiła jednostka o pojemności 1.618 ccm. Ciekawostką jest fakt, że silnik lekko pochylono, by mógł się zmieścić pod nisko poprowadzoną maską.

Warto przeczytać!

Peeugeot 3008 II

Używany Peugeot 3008 II w dieslu, z niskim przebiegiem. Francuski kompaktowy SUV HDi z pięknym wnętrzem

2025-11-13
Opony Goodyear Urban dla Peugeot Polygon fot. 2 Historia

Peugeot i Goodyear łączą siły w nowym projekcie Polygon. Nowa technologia opon

2025-11-13

Peugeot zaszalał. Polygon Concept pokazuje innowacje dla nowego 208? Prowadzenie wchodzi na wyższy poziom

2025-11-12

Nowy Peugeot Polygon Concept w grze Fortnite. Jak odwiedzić wirtualną wyspę Polygon City?

2025-11-12
Cabrio i coupé

W roku 1961 marka zaprezentowała – już na targach w Paryżu – model 404 Cabrio. W kolejnym roku na rynek trafiła wersja coupé. Obie te odmiany posiadały na boku karoserii delikatne logo studia Pininfarina. Wiele osób uważa, że wersja coupé była bardziej charakterna, niż kabriolet!

Peugeot 404 Coupé był produkowany do roku 1968, kiedy to ustąpił miejsca modelowi 504 Coupé. Produkcja Peugeota 404 w Europie trwała do roku 1975, a odmianę pick-up oferowano nawet do roku 1978. Jak na dzisiejsze standardy – bardzo długo!

Przez lata było oferowanych wiele wersji Peugeota 404. Oprócz klasycznego sedana oraz coupé, a także kabrioletu mieszczących czterech pasażerów, powstała wersja rodzinna pozwalająca przewieźć nawet siedem/osiem osób! Była też odmiana użytkowa z pięcioma/sześcioma miejscami. Później pojawiła się też wersja van, czyli bazująca na wspomnianej odmianie użytkowej, ale tylko z dwoma miejscami. Nie zabrakło, oczywiście, pick-upa. Dostępne było również podwozie z kabiną praz karetka pogotowia.

Peugeot 404 okazał się wielkim sukcesem i potwierdzają to liczby sprzedanych egzemplarzy. Klientów znalazło 2.855.377 egzemplarzy ogółem, z czego 1.672.395 z nadwoziem sedan, 10.387 kabrioletów, 6.837 Coupé. Pozostałe auta, to pick-upy, wersje użytkowe i rodzinne.

Peugeot 404 w sporcie

Tak przebojowy samochód musiał trafić do sportów motorowych. Już w roku 1961 Peugeoty 404 zajęły pierwsze, trzecie i czwarte miejsce we wschodnioafrykańskim rajdzie safari w kategorii aut z silnikami o pojemności mniejszej, niż 2.000 ccm. Rok później Peugeot zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji drużynowej i drugie w klasyfikacji generalnej tego rajdu. Wisienką na torcie był rok 1963, kiedy to załoga Cliff / Nowicki jadąca Peugeotem 404 po raz pierwszy zwyciężyła we wschodnioafrykańskim safari.

To nie wszystko! Trzykrotnie, w latach 1966, 1967 i 1968, Peugeot 404 z silnikiem na wtrysku wygrał Rajd Safari we Wschodniej Afryce. W 1966 roku warunki były wręcz koszmarne. Rok później z kolei było bardzo sucho i średnie prędkości przekraczały 100 km/h. Wszystkie dwanaście sztuk Peugeota 404, jakie wystartowały w tej edycji, dotarło do mety. W ten piękny sposób dowiodły niezawodności samochodu.

Peugeot 404 triumfował też w Ameryce Południowej. Wygrał Grand Prix Argentyny w latach 1963 i 1965.

Dziś w Polsce trudno spotkać takie auto. Jeden z egzemplarzy – i jego właściciela – niedawno przedstawiliśmy.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot


google news Historia
google preferowane Historia

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

01. Peugeot 404 ma 60 lat Historia02. Peugeot 404 ma 60 lat Historia03. Peugeot 404 ma 60 lat Historia04. Peugeot 404 ma 60 lat Historia05. Peugeot 404 ma 60 lat Historia06. Peugeot 404 ma 60 lat Historia07. Peugeot 404 ma 60 lat Historia08. Peugeot 404 ma 60 lat Historia09. Peugeot 404 ma 60 lat Historia10. Peugeot 404 ma 60 lat Historia11. Peugeot 404 ma 60 lat Historia12. Peugeot 404 ma 60 lat Historia13. Peugeot 404 ma 60 lat Historia14. Peugeot 404 ma 60 lat Historia15. Peugeot 404 ma 60 lat Historia16. Peugeot 404 ma 60 lat Historia17. Peugeot 404 ma 60 lat Historia18. Peugeot 404 ma 60 lat Historia
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Peugeot404historia
Udostepnij221Tweet116Udostepnij32
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • bigster dacia pgd Historia

    To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    5126 udostępnienia
    Udostepnij 2050 Tweet 1282
  • 2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    23686 udostępnienia
    Udostepnij 9474 Tweet 5922
  • Nowa Dacia Bigster królową oszczędności wg ADAC. Jest lepsza niż Skoda Octavia

    1280 udostępnienia
    Udostepnij 512 Tweet 320
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    8726 udostępnienia
    Udostepnij 3490 Tweet 2182

Testy samochodów

peugeot 208 electric 2022 3 scaled Historia
Testy

Test: Peugeot e-208 Allure – znacznie młodszy brat kultowego modelu 206. Opinie, jazda, zasięg, zużycie energii

autor Małgorzata Kozikowska
2022-11-13
01. Test DS 7 Crossback – czy to naprawdę premium Historia
Testy

Test: DS 7 Crossback 1.6 225 KM – czy to naprawdę premium?

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-12-30
peugeot partner lodowka 5 Historia
Testy

Test: Peugeot Partner 1.5 HDi 100 KM izoterma – z lodówką po Polsce. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-09-23
Nowa Dacia Jogger kamper
Testy

Test: Dacia Jogger – pierwsza jazda. Opinie, zalety, wady, wrażenia, awarie, pomiary.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-01-28
12. Test przed premiera Renault Captur E Tech z hybryda samoladowalna Historia
Testy

Test: Pierwsza jazda Renault Captur E-Tech z napędem hybrydowym HEV 145 KM: oszczędna dynamika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-11-02

Najnowsze komentarze

  • Anonim - Silnik 1.2 PureTech: jest nowa procedura naprawcza zwiększonego zużycia oleju
  • Inny Anonimowy - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Mayor - Nie pójdziesz do więzienia za samo przekroczenie prędkości
  • Anonim - Ile kosztuje najtańsza nowa Dacia z automatem?
  • Jan - Polska – rejestracje nowych aut w październiku 2025 r.
  • Paweł - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Roman - Nowy Alpine A390 wchodzi na rynek. Cena ujawniona

Zobacz też

Kolejny Rajd Afrodyty i Citroëna, czyli dwa w jednym

Czy warto kupić używaną Dacię? Opinie, awaryjność i koszty okiem posiadacza

Renault Laguna GT wkrótce na rynku

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz