Wiosną 1960 roku szerokiej publiczności został zaprezentowany Peugeot 404. Mija właśnie 60 lat od tej premiery. Samochód dziś jest już trochę zapomniany, ale jakże uroczy! Jak bardzo zachwyca lekkością linii! Za stylistykę tego modelu odpowiadało słynne włoskie studio Pininfarina.
Peugeot 404 zainaugurował serię aut z oznaczeniem 04. Samochód zastąpił model 403 i w roku 1960 zdecydowanie mógł zachwycać swoją lekką konstrukcją. Cieniutkie słupki, gładkie linie boczne, zaznaczone, ale nie przesadzone tylne płetwy, a do tego chromowane elementy, które wówczas były bardzo modne. Był to zresztą ukłon w stronę gustów zagranicznych w nadziei, że spodoba się to poza Francją.
Wraz z klasycznym sedanem Peugeot 404 był też – tradycyjnie dla marki w tamtych czasach – oferowany także jako kabriolet (również z twardym dachem), czy coupé. Te odmiany produkowano w zakładach Pininfariny, ale za mechanikę odpowiadała fabryka w Sochaux we francuskiej Alzacji.
Peugeot 404 trafiał na rynek z nowoczesnymi jednostkami napędowymi. Obok klasycznych wówczas silników opartych o gaźniki były też dostępne jednostki z wtryskiem. Te były chętnie wybierane przez klientów o większym temperamencie, szukających dynamiki i szybkości. Oczywiście, jak to w Peugeot – nie mogło też zabraknąć silników wysokoprężnych. Peugeot bez diesla pod maską? Nie – to by nie przeszło!
W początkowych latach produkcji samochód był dostępny także z hamulcami bębnowymi ze wspomaganiem Hydrovac.
Niecodzienna premiera
Przywykliśmy dziś, że samochody prezentuje się na targach, albo w Internecie. 60 lat temu Internetu nie było, a premiera Peugeota 404 była dość niecodzienna. Auto pokazano w kwietniu przed… bramami fabryki we wspomnianym Sochaux. Pierwszymi, którzy mogli zobaczyć efekty swojej pracy, byli więc robotnicy z fabryki. Sochaux to małe miasteczko, więc u bram pojawili się też mieszkańcy, z których wielu było spokrewnionych z pracownikami zakładu. Peugeot 404 otrzymał nie tylko lekką stylistykę, ale też ciekawe lakiery. W gamie były np. jasnopomarańczowy, gołębi szary, czy blue lagoon. Wtedy nie były to barwy, jakie widywało się na samochodach. Wnętrze Peugeota 404 też oferowało odważne kolory. Były wśród nich jasnoszary, czerwony, a nawet niebiesko-zielony, a deska rozdzielcza zyskała niezwykle nowoczesny wygląd.
Pierwszy silnik montowany w 404-ce był ewolucją jednostki stosowanej wcześniej we wspomnianym już Peugeocie 403. Tam miał jednak pojemność skokową 1.468 ccm, a do Peugeota 404 trafiła jednostka o pojemności 1.618 ccm. Ciekawostką jest fakt, że silnik lekko pochylono, by mógł się zmieścić pod nisko poprowadzoną maską.
Cabrio i coupé
W roku 1961 marka zaprezentowała – już na targach w Paryżu – model 404 Cabrio. W kolejnym roku na rynek trafiła wersja coupé. Obie te odmiany posiadały na boku karoserii delikatne logo studia Pininfarina. Wiele osób uważa, że wersja coupé była bardziej charakterna, niż kabriolet!
Peugeot 404 Coupé był produkowany do roku 1968, kiedy to ustąpił miejsca modelowi 504 Coupé. Produkcja Peugeota 404 w Europie trwała do roku 1975, a odmianę pick-up oferowano nawet do roku 1978. Jak na dzisiejsze standardy – bardzo długo!
Przez lata było oferowanych wiele wersji Peugeota 404. Oprócz klasycznego sedana oraz coupé, a także kabrioletu mieszczących czterech pasażerów, powstała wersja rodzinna pozwalająca przewieźć nawet siedem/osiem osób! Była też odmiana użytkowa z pięcioma/sześcioma miejscami. Później pojawiła się też wersja van, czyli bazująca na wspomnianej odmianie użytkowej, ale tylko z dwoma miejscami. Nie zabrakło, oczywiście, pick-upa. Dostępne było również podwozie z kabiną praz karetka pogotowia.
Peugeot 404 okazał się wielkim sukcesem i potwierdzają to liczby sprzedanych egzemplarzy. Klientów znalazło 2.855.377 egzemplarzy ogółem, z czego 1.672.395 z nadwoziem sedan, 10.387 kabrioletów, 6.837 Coupé. Pozostałe auta, to pick-upy, wersje użytkowe i rodzinne.
Peugeot 404 w sporcie
Tak przebojowy samochód musiał trafić do sportów motorowych. Już w roku 1961 Peugeoty 404 zajęły pierwsze, trzecie i czwarte miejsce we wschodnioafrykańskim rajdzie safari w kategorii aut z silnikami o pojemności mniejszej, niż 2.000 ccm. Rok później Peugeot zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji drużynowej i drugie w klasyfikacji generalnej tego rajdu. Wisienką na torcie był rok 1963, kiedy to załoga Cliff / Nowicki jadąca Peugeotem 404 po raz pierwszy zwyciężyła we wschodnioafrykańskim safari.
To nie wszystko! Trzykrotnie, w latach 1966, 1967 i 1968, Peugeot 404 z silnikiem na wtrysku wygrał Rajd Safari we Wschodniej Afryce. W 1966 roku warunki były wręcz koszmarne. Rok później z kolei było bardzo sucho i średnie prędkości przekraczały 100 km/h. Wszystkie dwanaście sztuk Peugeota 404, jakie wystartowały w tej edycji, dotarło do mety. W ten piękny sposób dowiodły niezawodności samochodu.
Peugeot 404 triumfował też w Ameryce Południowej. Wygrał Grand Prix Argentyny w latach 1963 i 1965.
Dziś w Polsce trudno spotkać takie auto. Jeden z egzemplarzy – i jego właściciela – niedawno przedstawiliśmy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze