• Najnowsze

Peugeot 404 ma 60 lat

2020-05-28
Citroen C5 X

Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach

2021-04-14
Alpine F1

Alpine F1 x Felipe Pantone – artystyczna wizja bolidu Alpine

2021-04-14

Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021

2021-04-14

Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC

2021-04-14

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

2021-04-14

Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany

2021-04-13

Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?

2021-04-13

Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie

2021-04-13

Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai

2021-04-13

Grupa Renault wraz z partnerami tworzy Software Republique

2021-04-13
środa, 14 kwietnia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Peugeot 404 ma 60 lat

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2020-05-28
w Historia, Peugeot
Czas czytania5 mins read
55 2
0
85
UDOSTĘPNIEŃ
162
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

Peugeot: kulisy prac nad nowym hipersamochodem

Nowy Peugeot 308 kontra BMW Serii 1. Francuska marka dąży do segmentu premium

Wiosną 1960 roku szerokiej publiczności został zaprezentowany Peugeot 404. Mija właśnie 60 lat od tej premiery. Samochód dziś jest już trochę zapomniany, ale jakże uroczy! Jak bardzo zachwyca lekkością linii! Za stylistykę tego modelu odpowiadało słynne włoskie studio Pininfarina.

Peugeot 404 zainaugurował serię aut z oznaczeniem 04. Samochód zastąpił model 403 i w roku 1960 zdecydowanie mógł zachwycać swoją lekką konstrukcją. Cieniutkie słupki, gładkie linie boczne, zaznaczone, ale nie przesadzone tylne płetwy, a do tego chromowane elementy, które wówczas były bardzo modne. Był to zresztą ukłon w stronę gustów zagranicznych w nadziei, że spodoba się to poza Francją.

Wraz z klasycznym sedanem Peugeot 404 był też – tradycyjnie dla marki w tamtych czasach – oferowany także jako kabriolet (również z twardym dachem), czy coupé. Te odmiany produkowano w zakładach Pininfariny, ale za mechanikę odpowiadała fabryka w Sochaux we francuskiej Alzacji.

Peugeot 404 trafiał na rynek z nowoczesnymi jednostkami napędowymi. Obok klasycznych wówczas silników opartych o gaźniki były też dostępne jednostki z wtryskiem. Te były chętnie wybierane przez klientów o większym temperamencie, szukających dynamiki i szybkości. Oczywiście, jak to w Peugeot – nie mogło też zabraknąć silników wysokoprężnych. Peugeot bez diesla pod maską? Nie – to by nie przeszło!

W początkowych latach produkcji samochód był dostępny także z hamulcami bębnowymi ze wspomaganiem Hydrovac.

Niecodzienna premiera

Przywykliśmy dziś, że samochody prezentuje się na targach, albo w Internecie. 60 lat temu Internetu nie było, a premiera Peugeota 404 była dość niecodzienna. Auto pokazano w kwietniu przed… bramami fabryki we wspomnianym Sochaux. Pierwszymi, którzy mogli zobaczyć efekty swojej pracy, byli więc robotnicy z fabryki. Sochaux to małe miasteczko, więc u bram pojawili się też mieszkańcy, z których wielu było spokrewnionych z pracownikami zakładu. Peugeot 404 otrzymał nie tylko lekką stylistykę, ale też ciekawe lakiery. W gamie były np. jasnopomarańczowy, gołębi szary, czy blue lagoon. Wtedy nie były to barwy, jakie widywało się na samochodach. Wnętrze Peugeota 404 też oferowało odważne kolory. Były wśród nich jasnoszary, czerwony, a nawet niebiesko-zielony, a deska rozdzielcza zyskała niezwykle nowoczesny wygląd.

Pierwszy silnik montowany w 404-ce był ewolucją jednostki stosowanej wcześniej we wspomnianym już Peugeocie 403. Tam miał jednak pojemność skokową 1.468 ccm, a do Peugeota 404 trafiła jednostka o pojemności 1.618 ccm. Ciekawostką jest fakt, że silnik lekko pochylono, by mógł się zmieścić pod nisko poprowadzoną maską.

Cabrio i coupé

W roku 1961 marka zaprezentowała – już na targach w Paryżu – model 404 Cabrio. W kolejnym roku na rynek trafiła wersja coupé. Obie te odmiany posiadały na boku karoserii delikatne logo studia Pininfarina. Wiele osób uważa, że wersja coupé była bardziej charakterna, niż kabriolet!

Peugeot 404 Coupé był produkowany do roku 1968, kiedy to ustąpił miejsca modelowi 504 Coupé. Produkcja Peugeota 404 w Europie trwała do roku 1975, a odmianę pick-up oferowano nawet do roku 1978. Jak na dzisiejsze standardy – bardzo długo!

Przez lata było oferowanych wiele wersji Peugeota 404. Oprócz klasycznego sedana oraz coupé, a także kabrioletu mieszczących czterech pasażerów, powstała wersja rodzinna pozwalająca przewieźć nawet siedem/osiem osób! Była też odmiana użytkowa z pięcioma/sześcioma miejscami. Później pojawiła się też wersja van, czyli bazująca na wspomnianej odmianie użytkowej, ale tylko z dwoma miejscami. Nie zabrakło, oczywiście, pick-upa. Dostępne było również podwozie z kabiną praz karetka pogotowia.

Peugeot 404 okazał się wielkim sukcesem i potwierdzają to liczby sprzedanych egzemplarzy. Klientów znalazło 2.855.377 egzemplarzy ogółem, z czego 1.672.395 z nadwoziem sedan, 10.387 kabrioletów, 6.837 Coupé. Pozostałe auta, to pick-upy, wersje użytkowe i rodzinne.

Peugeot 404 w sporcie

Tak przebojowy samochód musiał trafić do sportów motorowych. Już w roku 1961 Peugeoty 404 zajęły pierwsze, trzecie i czwarte miejsce we wschodnioafrykańskim rajdzie safari w kategorii aut z silnikami o pojemności mniejszej, niż 2.000 ccm. Rok później Peugeot zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji drużynowej i drugie w klasyfikacji generalnej tego rajdu. Wisienką na torcie był rok 1963, kiedy to załoga Cliff / Nowicki jadąca Peugeotem 404 po raz pierwszy zwyciężyła we wschodnioafrykańskim safari.

To nie wszystko! Trzykrotnie, w latach 1966, 1967 i 1968, Peugeot 404 z silnikiem na wtrysku wygrał Rajd Safari we Wschodniej Afryce. W 1966 roku warunki były wręcz koszmarne. Rok później z kolei było bardzo sucho i średnie prędkości przekraczały 100 km/h. Wszystkie dwanaście sztuk Peugeota 404, jakie wystartowały w tej edycji, dotarło do mety. W ten piękny sposób dowiodły niezawodności samochodu.

Peugeot 404 triumfował też w Ameryce Południowej. Wygrał Grand Prix Argentyny w latach 1963 i 1965.

Dziś w Polsce trudno spotkać takie auto. Jeden z egzemplarzy – i jego właściciela – niedawno przedstawiliśmy.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: 404historiaPeugeot
Udostepnij56Tweet12Udostepnij3
Poprzedni

Dealerzy przeciwko Peugeot Austria. Powód? Nierealne cele sprzedażowe

Następny

Citroen C1 teraz w kolorowej edycji specjalnej JCC+

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny
Citroen C1 JCC+

Citroen C1 teraz w kolorowej edycji specjalnej JCC+

Formuła E: przyspieszenie procesu elektryfikacji w DS Automobiles

Nowy Citroen C5

Citroen C5 doczeka się następcy w 2021 roku. Nowy konkurent Audi?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Zlot PIKUR
Cze 24 - 27 2021

Ogólnopolski Zlot Renault 2021

OSiR Wawrzkowizna
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Zlot Renault 5
Lip 16 - 18 2021

XVI Ogólnopolski Zlot Renault 5

Miedziana Góra, Tor Kielce
Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Anonimowo o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • jaro o Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany
    • Adam o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • MS o Nowa Dacia Bigster w wersji Access. Budżetowy 7-miejscowy SUV
    • Toper o Nowy Citroën C5 X w szczegółach. Sedan, kombi i crossover w jednym (informacje, zdjęcia, film)
    • adam o Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Pablo o Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Rafał o Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie
    • John o Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?
    • FioleK o Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • Alpine F1 x Felipe Pantone – artystyczna wizja bolidu Alpine
    • Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021
    • Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC
    • Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku
    • Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany
    • Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?
    • Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie
    • Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Grupa Renault wraz z partnerami tworzy Software Republique


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.