Pamiętacie Peugeota 405? Wspaniały sedan o uznawanym za jedno z najlepszych zawieszeń w tamtych czasach. Swego czasu montowano ten model nawet w Polsce, w Lublinie, w dawnej Fabryce Samochodów Ciężarowych. Stare dzieje. Ale Peugeota 405 można nawet dziś mieć fabrycznie nowego. Wystarczy udać się do Iranu, bądź do innego kraju, gdzie sprzedaje swoje produkty koncern Iran Khodro.
W Aszchabadzie (stolica Turkmenistanu) w dniach 25-27 lutego odbyła się 7. Wystawa Islamskiej Republiki Iranu, na której blisko setka wystawców południowego sąsiada Turkmenistanu prezentowała swoje produkty. Nie mogło tam więc zabraknąć także koncernu Iran Khodro, znanego uważnym Czytelnikom naszego wortalu.
Iran Khodro na powierzchni 260 m² wystawił całkiem sporo samochodów, wśród których warto wymienić modele Dena, Runna, Tondar 90 z automatyczną skrzynią biegów, Tondar 90 pick-up, Soren, Samand, Peugeot 405 oraz Samand taxi i Arisan pick-up. Peugeota 405 tłumaczyć nie trzeba, ale być może nie wszyscy wiedzą, że Tondar 90, to tak naprawdę Dacia Logan produkowana na mocy licencji udzielonej przez Grupę Renault.
Wystawa ma na celu pobudzenie wzrostu gospodarczego w obu krajach, które z różnych powodów, choć generalnie na skutek trudnej sytuacji spowodowanej problemami międzynarodowymi, borykają się z trudnościami. Ambicji odmówić im jednak nie można. Ale to temat na inny tekst, niekoniecznie związany z motoryzacją. Choć z drugiej strony czemu nie? Turkmenistan, to państwo o sporych zasobach ropy naftowej (a to miłośników motoryzacji żywotnie interesuje) oraz gazu ziemnego (to dla niektórych też dość ciekawy temat), z kolei Iran, to znaczący w regionie producent samochodów.
Widać wyraźnie, że współpraca Iranu z Turkmenistanem się rozwija. W ciągu ostatnich dwóch lat wymiana handlowa między tymi krajami wzrosła o blisko 20%. Opiera się ona w dużej mierze o handel ropą i gazem, ale coraz większe znaczenie mają też inne produkty. A ten region świata będzie się rozwijał dynamicznie, nie mam co do tego żadnych wątpliwości. I cieszy mnie fakt, że Iran Khodro współpracuje od lat z francuskimi koncernami motoryzacyjnymi.
KG
Najnowsze komentarze