Gdy cztery lata temu szukałem przestronnego samochodu rodzinnego do 60 tysięcy złotych wybór sprowadzał się do kombi klasy średniej lub niezwykle funkcjonalnych vanów. Tą drugą kategorię odrzuciłem z czysto subiektywnych pobudek, poszukiwania zawęziły się więc do segmentu D. Ostatecznie wybór padł na Peugeot 508 I odsłony z 2016 roku, co po latach faktycznie było trafną decyzją.
Ówcześnie ceny kombi klasy średniej niemieckich producentów przewyższały Peugeot 508 o 15-20 tysięcy złotych, zakładając analogiczny poziom wyposażenia, pochodzenie i wersje silnikową. Przypadkowo znalazłem w ogłoszeniu 508 sprzedawanego przez autoryzowanego dilera, w ramach programu sprzedaży używanych – sprawdzonych – samochodów z gwarancją. Szybkie oględziny, jazda próbna zakończona kosmetyczną negocjacją ceny. Peugeot 508 od nowości miał jednego właściciela, który pokonał niewiele – 114 tysięcy kilometrów. W skrupulatnie prowadzonej kartotece są faktury nawet na wymianę piór wycieraczek, kontrolę ciśnienia w oponach i szereg innych ciekawych czynności obsługowych.
Test: Peugeot 508 SW PSE PHEV 360 KM. Rodzinny samochód sportowy, lepszy niż Alfa Romeo
Peugeot 508 zastąpił Citroëna C5
Chwilę przed rozpoczęciem przygody z Peugeot 508 zakończyłem prawie dwuletnią eksploatację Citroëna C5 X7 kombi, co w naturalny sposób wpływa na moją ocenę średnio klasowego Peugeota. Estetyka jest zupełnie inna, dynamiczne rysy 508 mogą się wciąż podobać – zwłaszcza w wersji po liftingu. Jednym z koronnych argumentów za zakupem tego egzemplarza, poza historią, było bogate wyposażenie obejmujące doskonałe reflektory LED.
Dzięki nim jazda nocą stała się jeszcze większą przyjemnością, rozświetlają mrok nieporównywalnie lepiej niż reflektory ksenonowe o halogenowych nie wspominając. Dodatkowo całkiem sprawnie funkcjonują automatyczne światła drogowe – ich pracą zawiaduje kamera umieszczona za lusterkiem wstecznym. Kokpit wykonano z materiałów dobrej jakości, choć nie ustrzeżono się drobnych wpadek z piszczącymi tworzywami – na szczęście odrobina samozaparcia i sylikon w aerozolu wystarczą by się ich pozbyć na kilka miesięcy.
Po ponad 70 tysiącach kilometrów nadal uważam, że pozycja za kierownicą jest optymalna dla osoby o wzroście 190 cm. Oczywiście, fotel umieszczono nieco za wysoko. Obsługa wszystkich funkcji jest intuicyjna, także multimediów za pośrednictwem dotykowego ekranu. Co istotne, ekran działa płynnie także po całej nocy spędzonej poza garażem – co nie jest tak oczywiste w innych modelach.
Wyciszenie wnętrza okazało się przeciętne, w tej materii lepiej radzi sobie chociażby wspomniany Citroën C5 X7 czy Peugeot 308 II odsłony. Na tylnej kanapie wygodnie rozsiądą się dwie dorosłe osoby o słusznym wzroście, lub zainstalujemy dwa foteliki systemem ISOFIX. Dla najmłodszych zbawienne okazało się mocne, fabryczne przyciemnienie szyb oraz panoramiczne okno dachowe – największa atrakcja w podróży.
508-ka z dieslem i eksploatacja samochodu z AdBlue
Peugeot 508 zdecydowanie najlepiej czuje się w długich trasach. To tam swój kunszt pokazuje silnik Diesla, układ jezdny i czujniki martwego pola sygnalizujące kierowcy diodą na lusterkach obecność pojazdu poza polem widzenia. Zawieszenie oparto na kolumnach McPhersona z przodu i układzie wielowahaczowym przy osi tylnej – ta konfiguracja na drodze może nie zachwyca komfortem, nadrabia za to stabilnością w każdych warunkach i doskonałym przekazywaniem kierowcy wszelkich informacji o stanie nawierzchni. Ceny części eksploatacyjnych nie są wygórowane, każdy znajdzie produkt jakością i ceną dostosowany do możliwości.
Osiągi i funkcjonalność w jednym? Używany Peugeot 508 czy Renault Talisman? Przegląd rynku
W gamie 508 I nie ma silnika benzynowego który można polecić z czystym sumieniem, zaś wśród silników Diesla optymalnym wyborem jest za to dobrze znany 2.0 HDi / BlueHDi w każdym wariancie mocy. Mój egzemplarz BlueHDi dysponuje mocą 150 KM, już pierwszej zimy pojawił się problem z układem dawkującym AdBlue. Notorycznie silnik przechodził w tryb awaryjny ograniczając moc i strasząc komunikatem o definitywnym unieruchomieniu pojazdu za kilkaset kilometrów.
Dodatkowo zbiornik AdBlue opróżniał się w absurdalnym tempie. Mnóstwo wizyt w warsztacie, prób rozwiązania problemu i usprawnienie układu nie przyniosły efektu. W międzyczasie swoich sił próbował autoryzowany serwis, mechanik w czystym kombinezonie nawet nie obejrzał układu – swój wyrok oparł tylko na diagnostyce komputerowej: konieczna jest wymiana całego urządzenia za ponad 7000 złotych+robocizna „fachowców”.
Finalnie podążając za innymi użytkownikami z forum Peugeot 508 trafił do elektronika, który wyłączył dawkowanie AdBlue, pozostawiając klasyczny filtr cząstek stałych. Od tamtej pory 508 pokonał ponad 50 tysięcy kilometrów bez problemów. Ciekawym doświadczeniem była awaria zaworu recyrkulacji spalin – wydawać by się mogła błaha usterka. Nic bardziej mylnego. Czyszczenie zaworu nic nie dało, zaś nowy element kosztował 2700 złotych – zdolni inżynierowie PSA w jednej obudowie połączyli elektryczny silnik sterujący pracą zaworu, chłodnicę płynu i sam zawór. Zamienników brak.
Jak często zmieniać olej w Peugeot 508 2.0 BlueHDi?
Wymiany oleju co 10-15 tysięcy kilometrów i częste podróże autostradowe zagwarantowały dobrą kondycję silnika i brak jakichkolwiek wycieków. W ruchu miejskim spalanie oleju napędowego nie przekracza 6,5-7 litrów, natomiast w trasie francuskie diesel pokazuje swoje możliwości. Moc i moment obrotowy są zupełnie wystarczające aby sprawnie podróżować z pełnym obciążeniem na pokładzie, bez strachu przy wyprzedzeniu na drodze krajowej.
Spokojny kierowca bez wysiłku uzyska spalanie znacząco poniżej 5 litrów na sto kilometrów – 4,5 było bardzo często spotykaną wartością. Natomiast na autostradzie przemieszczając się z prędkością dopuszczalną wynik oscylował wokół 5,5-6 litrów co przy 70-litrowym zbiorniku gwarantuje imponujący użyteczny zasięg.
Mimo 185 tysięcy kilometrów i dziewięciu lat w metryce, 508 prezentuje się okazale, a wnętrze nie zdradza oznak zmęczenia. Sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym, układ wtryskowy, czy turbosprężarka wciąż pozostają w doskonałej formie – co tylko podkreśla dopracowanie tego modelu. Przy ostatniej wymianie oleju wymieniono także akumulator, poprzedni okazał się ku zaskoczeniu warsztatu fabrycznym podzespołem.
Po 4 latach użytkowania przyszedł czas na zmianę samochodu. Peugeot 508 jest na sprzedaż. W przypadku zainteresowania proszę o kontakt na adres mailowy: [email protected].
Nowy Peugoet 508. Silniki, wersje, wyposażenie, ceny
Najnowsze komentarze