Peugeot 508 to samochód klasy średniej, produkowany w latach 2010-2018. Na rynku aut używanych jest ceniony za solidne wykonanie, dobrze zaprojektowane wnętrze i przestrzeń.
Marka Peugeot obecna jest w klasie średniej od dziesięcioleci, skutecznie rywalizując z konkurencją. Po modelu 406, bardzo dobrze wspominanym przez taksówkarzy, oferowano 407 – nieco mniej funkcjonalny z uwagi na mniejsze wnętrze zwłaszcza z tyłu, ale nadal elegancki. Sytuacja wróciła do normy wraz z nowym modelem w 2010 roku – pojawił się wtedy Peugeot 508.
Zobacz: Testy i opinie na temat samochodów Peugeot
Pierwsza generacja dostępna była od 2010 do 2018 roku, w 2014 roku producent zdecydował się na subtelny lifting, obejmujący głównie pas przedni, unowocześnienie palety jednostek napędowych i multimediów. Nadwozie na tle ówczesnych klasowych rywali wyróżnia się, nawet dzisiaj, dynamiczną prezencją i niewymuszoną elegancją. Karoserię skutecznie zabezpieczono przed korozją. Jedynym punktem zapalnym mogą być niczym nieosłonięte ranty błotników – drobinki piachu czy kamienie po pewnym czasie niszczą powłokę lakierniczą, co daje pole do popisu korozji i warto o nie zadbać. Problem dotyczy nawet relatywnie młodych i bezwypadkowych egzemplarzy (doświadczam tego osobiście).
Zobacz: Peugeot 508 II 1.5 HDi 130 KM – oszczędny samochód rodzinny
Po uważanym za mniej przestronny modelu 407, Peugeot stanął na wysokości zadania wpisując się w klasową średnią – w zasadzie ustępuje tylko Skodzie Superb i Fordowi Mondeo w kategorii przestronności, wygrywając z nimi pod innymi względami. Cztery dorosłe osoby bez oznak zmęczenia pokonają kilkugodzinną podróż. Jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych i ich montaż także nie odbiegają od standardu zapewnianego przez oponentów. Tworzywa są przyjemne w dotyku i skutecznie opierają się intensywnej eksploatacji – dotyczy to także tekstylnej i opcjonalnej skórzanej tapicerki. W wersji SW (kombi) mogą pojawić się dźwięki generowane przez wykończenie tylnej części kabiny. Świetnie wyglądają zegary, są wyjątkowo eleganckie i czytelne.
Peugeot zdążył nas przyzwyczaić do bogatego wyposażenia sprzedawanych przez siebie modeli. 508 mógł opuścić salon z dwustrefową klimatyzacją, nawigacją (po liftingu z dotykowym ekranem), skórzaną tapicerką, elektrycznie sterowanymi fotelami przednimi z funkcją masażu, panoramicznym dachem (SW), wyświetlaczem przeziernym HUD, szeregiem systemów bezpieczeństwa (między innymi systemem monitorującym martwe pole), automatyczną sześciobiegową przekładnią i reflektorami Full LED.
Układ jezdny oparto na sprawdzonym przepisie: kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy przy tylnej osi. W topowym wariancie GT również z przodu o trakcję dba zestaw wielowahaczowy. Całość nie gwarantuje ze wzoru komfortu w klasie, znanego z hydropneumatycznego Citroëna C5 X7, niemniej jednak trudno narzekać na skuteczność wybrania nierówności.
Nie znajdziecie tutaj jednak tak lubianej przez wiele osób francuskiej miękkości, komfort w Peugeot 508 oznacza raczej jego twardszą odmianę, przy czym nie jest to wersja „twardy jak kamień” raczej „sztywna sprężystość zawieszenia”. Dlatego żywiołem 508 są trasy szybkiego ruchu, zwłaszcza z najpopularniejszym dieslem – 2.0 HDi – pokonanie kilkuset kilometrów jest nie tylko tanie, ale również relaksujące. Duża w tym zasługa dobrego wyciszenia wnętrza i wygodnych foteli.
Gama jednostek napędowych wyraźnie skupia się na dieslach. Benzynowe jednostki 1.6 VTI i doładowany 1.6 THP opracowano wspólnie z inżynierami BMW, co z perspektywy czasu nie wyszło na dobre. Bazowy wolnossący silnik benzynowy generuje 120 KM i oferuje 160 Nm przy 4.250 obr./min., co przy tym rozmiarze auta jest po prostu wartością za małą. Jego doładowana odmiana generuje za to w zależności od wersji 156-165 KM, co w zupełności wystarczy do sprawnego przemieszczania się.
Bez wątpienia zaletą tej jednostki jest wysoka kultura pracy, cisza i niskie spalanie przy rozsądnej jeździe. Problem jednak stanowi niedopracowanie silnika. Zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa i łańcuch rozrządu, który to jest przyczyną największej liczby problemów. Jego profilaktyczna wymiana eliminuje część kłopotów lub odsuwa je w czasie.
Zobacz promocje na nowe samochody Peugeot.
Specjaliści i użytkownicy zgodnie polecają silniki diesla autorstwa PSA. Najsłabszy 1.6 HDI 112-115 KM zadowoli statecznych kierowców, preferujących raczej relaksacyjny styl jazdy, bez zbędnych manewrów wyprzedzania. Taka konfiguracja pozwoli na osiągnięcie rekordowo niskiego spalania, a tym samym dużego zasięgu. Osiągnięcie wyniku poniżej 4,5 litra nie jest wyzwaniem. Wśród używanych przoduje wariant 2.0 HDi. Przez lata dostępnych było kilka jego odmian: 140, 163 KM, po liftingu 150 i 180 KM. Wszystkie dysponują bezpośrednim wtryskiem common raill i turbosprężarką ze zmienną geometrią łopat (jej wytrzymałość zależy od regularności wymian oleju i stylu jazdy kierowcy, regeneracja to wydatek około 1.800-2.000 złotych, ceny listopad 2021), dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych FAP. Odmiany blueHDI wymagają dodatkowo uzupełniania czynnika Adblue. Na szczycie oferty plasuje się wersja GT z dieslem 2.2 HDi o mocy 204 KM, która zużywa tylko nieznacznie więcej oleju napędowego niż mniejsza jednostka, natomiast generuje większe koszty serwisowe – ze względu na mniejszą popularność konstrukcji w gamie koncernu PSA.
Szukając używanego egzemplarza możemy natrafić na wersję hybrydową Peugeot 508 RHX. Francuzi połączyli cenionego diesla 2.0 HDi 163 KM napędzającego przednie koła silnikiem elektrycznym 37 KM zainstalowanym przy tylnej osi. Ogólne wrażenia z jazdy może psuć jedynie sześciobiegowa zautomatyzowana przekładnia. W używanych egzemplarzach może szarpać przy zmianie przełożeń, przeciąga je i nie grzeszy trwałością. Przy okazji liftingu zrezygnowano z wersji hybrydowej, pozostawiając w ofercie nieco podwyższoną odmianę RXH. Warto zauważyć, że hybrydowy diesel był dostępny też w Peugeot 3008. Montowano go również w Citroënie DS5.
W znalezieniu godnego uwagi egzemplarza 508 niewątpliwie pomaga ogromna popularność modelu na rynku wtórnym. Wytrwali wyszukają egzemplarz pochodzący z polskiej sieci sprzedaży z udokumentowaną historią. Najlepszym i bezpiecznym wyborem jest 2.0 HDi w dowolnej wersji.
Peugeot 508 I – podstawowe dane techniczne
Peugeot 508 |
sedan |
kombi |
Długość |
4.792 mm |
4.813 mm |
Szerokość |
1.853 mm |
1.853 mm |
Rozstaw osi |
2.817 mm |
2.817 mm |
Waga |
1.400-1.600 kg |
– |
Bagażnik |
497 l |
612 l |
Niniejszy tekst jest debiutem Macieja Mokwińskiego, którego niniejszym witamy na łamach Francuskie.pl.
Najnowsze komentarze