Jaki samochód kupić gdy trzeba czegoś dla większego rodziny lub z większymi możliwościami przewozowymi?
W dorosłym życiu dla wielu z nas przychodzi moment, gdy na pozór praktyczne i bardzo pojemne kombi klasy średniej to za mało. Gdy drugi czy trzeci małoletni pasażer ze swoim fotelikiem i całym niezbędnym ekwipunkiem doszczętnie wyczerpuje resztki dostępnej przestrzeni. Wówczas nawet montaż boxa dachowego nie rozwiązuje problemu. Sprawdźmy co ma nam do zaoferowania rynek wtórny do 20 tysięcy złotych.
Peugeot 807
Poszukiwania używanego urządzenia rodzinnej mobilności zacznijmy od Peugeota 807, modelu który jako jeden z wielu został opracowany i był produkowany przez koncern PSA wspólnie z Fiatem. Obok kilku czysto użytkowych konstrukcji stworzonych do ciężkiej pracy współpraca ta zaowocowała także w latach 90-tych modelem 806 i bliźniakami. Od 2002 do 2014 roku produkowany był jego następca. 807 opracowany został wedle tej samej receptury. Pokaźnych gabarytów nadwozie oferowano w jednym wariancie. Do drugiego i trzeciego rzędu foteli prowadzą przesuwane drzwi – opcjonalnie otwierane i zamykane elektrycznie. Pełne obłości nadwozie zostało przyzwoicie zabezpieczone przed korozją, mimo słusznego wieku wciąż z łatwością znaleźć doskonale utrzymany egzemplarz.
Wnętrze 807 i spółki jest popisem funkcjonalności, mnogość schowków, półek ułatwia codzienną egzystencję. Przednie fotele są obszerne, miękkie i wybitnie wygodne, w dalszej partii wnętrza możemy otrzymać układ foteli 3+2 – po wyjęciu ciężkich foteli trzeciego rzędu zyskujemy olbrzymi bagażnik. Lista elementów wyposażenia dodatkowego zawierać może automatyczną klimatyzację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, automatyczną przekładnię, ABS, kontrolę trakcji i wiele innych. W tej kategorii pojazdu nie ma mowy o niedostatkach miejsca dla pasażerów – każdy ma do dyspozycji pełnowymiarowy fotel z regulacją. Pod koniec okresu produkcji najłatwiej o wariant wysokoprężny 2.0 HDi o mocy 136-163 KM, jest optymalnym silnikiem do tego modelu, jest oczywiście doskonale znany mechanikom z innych modeli. Wśród silników benzynowych niekiedy trafiają się 2.0 16V 136-143 KM, 2.2 16V 158 KM i flagowy 3.0 V6 207 KM.
Renault Espace IV
Równolegle z Peugeotem 807 Renault oferowało czwartą generację swojej rodzinnej ikony modelu Espace. Od 2002 do 2014 roku produkowano wariant standardowy i przedłużony Grand. O ile poprzednia generacja zmagała się z rdzawym problemem. O tyle Espace IV jest już klasowym prymusem – ewentualne naprawy powypadkowe ułatwi duża dostępność części zamiennych. Model był trzykrotnie poddawany subtelnej modernizacji, skupiających się na detalach.
Zobacz: inspiracje do podróży samochodem. Ameryka, Azja, Europa, Nowa Zelandia, Australia
W przeciwieństwie do 807 i bliźniaków tutaj Renault zastosowało klasyczną parę drzwi również z tyłu. Minimalistyczna deska rozdzielcza skrywa liczne schowki i centralnie umieszczone zegary. Obsługa przyrządów nie nastręcza żadnych trudności, zaś jakość użytych materiałów trzeba ocenić pozytywnie z perspektywy czasu. W kategorii komfortu jazdy i funkcjonalności wnętrza Espace IV zapewnia równie wysoki poziom co konkurenci. Lista wyposażenia dodatkowego obejmować może automatyczną klimatyzacją – sterowaną panelem umieszczonym po lewej stronie kolumny kierowniczej, komputer pokładowy, otwierane okno dachowe, automatyczną skrzynię biegów i mnóstwo systemów aktywnego bezpieczeństwa z których dopracowania w owym czasie słynęło Renault.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie, aktualne, ciekawe
Espace IV osadzono na płycie podłogowej znanej także z Laguny II i Vel Satisa. Mechanicy szczególnie polecają diesla 2.0 dCi o mocy 130-175 KM rozsądnie obchodzącego się z olejem napędowym i doładowany benzynowy silnik 2.0 Turbo 163-170 KM – ta konstrukcja wzorowo współpracuje z instalacją gazową.
Citroën Jumpy
Alternatywą dla iście rodzinnych VAN-ów jest osobowy wariant roboczego Citroëna Jumpy drugiej generacji. Model jest kolejnym owocem współpracy koncernu PSA i Fiata, razem z bliźniaczymi modelami produkowany był od 2007 do 2016 roku. Foremne nadwozie z nowocześnie narysowanym pasem przednim nie ma większych problemów z korozją. Zależnie od konfiguracji dostajemy do dyspozycji wnętrze mieszczące od 5 do 9 pasażerów – poszczególne ławki możemy demontować.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Wygoda podróży na przednich fotelach jest akceptowalna nawet w bogato wyposażonych odmianach, na kolejnych rzędach siedzeń pasażerowie będą się domagać zdecydowanie częstszych przerw. Z drugiej jednak strony Jumpy deklasuje 807, Espace i inne vany w kwestii pojemności. W konfiguracji pięcioosobowej bez problemu odbierzemy ze sklepu pralkę i lodówkę. W tym wypadku dostępne były tylko silniki diesla 1.6 HDi 90 KM, 2.0 HDi 120-163 KM.
Najnowsze komentarze