Rosnące ceny paliw potęgują popyt na oszczędne i pewne modele. W tej kategorii niezmiennie sprawdzają się kompaktowe kombi, które od lat namiętnie kupują między innymi klienci flotowi i rodziny szukające praktyczności. W założonym zakresie cenowym – jednym z popularniejszych w Polsce – mamy do wyboru dwa francuskie modele: Peugeota 308 drugiej generacji i Renault Megane III.
Druga generacja Peugeota 308 dostępna była w latach 2013-2021. W ofercie znalazł się pięciodrzwiowy hatchback i kombi – SW. 308 podąża drogą stylistyczną wyznaczoną przez zaprezentowanego rok wcześniej miejskiego 208. Mnogość przetłoczeń, dynamicznie poprowadzonych linii skutecznie wyróżniała model na tle rywali – jakość zabezpieczenia antykorozyjnego nie pozwala składać żadnych reklamacji. W kabinie zastosowano znany ze wspomnianego 208 I-Cokpit z niewielką kierownicą i zespołem analogowych zegarów. Jakość materiałów prezentuje bardzo wysoki poziom w segmencie C. Tworzywa są miękkie i precyzyjnie spasowane, równie pozytywne odczucia budzą tekstylia dobrze znoszące intensywne użytkowanie także w firmach. O ile komfortowe warunki podróżowania na przednich fotelach nie dziwią nikogo, o tyle przestronność na tylej kanapie zaskakuje – miejsca na nogi jest niemal tyle samo co w większym 508 pierwszej generacji.
Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje często dwustrefową klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, rozbudowane multimedia znane z innych modeli marki, skórzaną tapicerkę i szereg innych drobnych elementów. Prosty w budowie układ jezdny oparto na kolumnach McPhersona i belce skrętnej, sprawuje się dobrze niezależnie od obciążenia. Jeśli szukamy mistrza oszczędności pozostaje nam zakup wersji wysokoprężnej 1.6 HDI / e-HDI / BlueHDI. Silnik obecny w wielu modelach koncernu PSA i nie tylko dysponuje mocą 92, 99, 115 i 120 KM. Wyposażony jest w bezpośredni wtrysk common raill, turbosprężarkę (w słabszych wersjach do 100 KM bez zmiennej geometrii łopat), filtr cząstek stałych FAP i rozrząd napędzany paskiem. W praktyce z łatwością utrzymamy zużycie paliwa w trybie mieszanym na poziomie 5 litrów, oszczędna podróż pozwoli ograniczyć zużycie nawet symbolicznie poniżej 4 litrów na sto kilometrów.
- Używane Peugeot 308 – 26 000 PLN, 178 000 km, 2015 – otomoto.pl
- Używane Peugeot 308 – 26 800 PLN, 180 234 km, 2016 – otomoto.pl
O ile w przypadku Peugeota 308 I 30 tysięcy złotych wystarczy na zakup egzemplarza z początkowego okresu produkcji, o tyle kupując Renault Megane III będziemy wybierać spośród pojazdów z końca kariery modelu. Kompakt Renault produkowany był od 2008 do 2016 roku, podobnie jak poprzednik zapewniał doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, niestety sam lakier jest podatny na zarysowania zaskakująco łatwo. Obłe nadwozie jest dużo bardziej stonowane niż w 308, linie są płynne, nie znajdziemy tu dynamicznych przetłoczeń i designerskich popisów.
We wnętrzu panuje porządek, obsługa wszystkich funkcjonalności odbywa się za pomocą zwykłych przycisków. W bogatszych odmianach część zegarów jest cyfrowa, takich jest przeważająca większość na rynku wtórnym – bazowe odmiany z analogowymi wskaźnikami trafiały przeważnie do flot liczących każdą wydaną złotówkę. Jakość zastosowanych materiałów jest wyraźnie na niższym poziomie niż w nowszej konstrukcji jaką jest 308 – niemniej jednak tworzywa i tekstylia dobrze znoszą eksploatację. Zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie siedzeń godziwe warunki podróżowania znajdą dorosłe osoby. Na liście wyposażenia dodatkowego Megane III wpisuje się między innymi panoramiczne otwierane okno dachowe, nieco przestarzała już nawigacja i nagłośnienie sygnowane przez Bose, skórzana tapicerka i tradycyjnie dla Renault systemy bezpieczeństwa.
W przypadku gamy silnikowej Megane III wybór niezwykle oszczędnych silników diesla jest nieco bogatszy, do dyspozycji mamy 1.5 dCI o mocy 85-110 KM i nowocześniejszego 1.6 dCI dysponującego mocą 130 KM. Każdy z nich korzysta z bezpośredniego wtrysku common raill, turbosprężarki. 1.5 dCI w słabszych odmianach wyposażony jest w turbosprężarkę bez zmiennej geometrii, nie ma także dwumasowego koła zamachowego. W jego mocniejszych wersjach oraz w 1.6 dCI obligatoryjnie montowano filtr cząstek stałych i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Bez względu na ostateczny wybór jednostki napędowej Megane III zadowoli się nikłymi ilościami oleju napędowego. W ruchu miejskim spalanie nie przekroczy 6.5, w trasie 5.5 litra.
- Używane Renault Megane – 25 000 PLN, 176 000 km, 2015 – otomoto.pl
- Używane Renault Megane – 28 900 PLN, 122 000 km, 2014 – otomoto.pl
Kilka lat temu Renault Mégane z dieslem testowaliśmy w Australii. Samochód w wersji na tamten rynek okazał się jeszcze bardziej oszczędny, niż w Polsce…
Najnowsze komentarze