Kampanie reklamowe Citroëna charakteryzują się odwagą, radością i niestandardowym podejściem do tematu. Sposób ten, podtrzymywany do dziś i obecny w bieżących kampaniach i filmach promocyjnych, jest niemal tak stary jak sama marka. Jeden z najbardziej uderzających etapów tych niezwykle kreatywnych reklam miał miejsce w latach 60. i 80. XX wieku, kiedy to Citroën nagłaśniał atrybuty kultowego 2CV w najbardziej egzotyczny sposób.
W reklamie wszystko się zgadzało: porównanie go do luksusowego samochodu, wychwalanie jego prostoty, a nawet zestawienie go z… wielbłądem! W końcu brak niektórych elementów, jeśli dla innych aut stanowił problem, dla 2CV był jednym z powodów jego solidności, która podbiła miliony konsumentów na całym świecie. Nawet jego wydajność nie była przeszkodą: w końcu, jak żółw, mógł być nawet wolniejszy niż jakikolwiek droższy model, ale zawsze docierał do celu i z wyjątkowym uporem.
A dla tych, którzy uważają, że cena paliwa jest aktualnie problemem, w latach 60-tych Citroën zwrócił uwagę na fakt, że model jeździł więcej za mniej. „2CV może sprawić, że się uśmiechniesz, ponieważ jego posiadanie jest zabawne, ponieważ jest inny – i ponieważ pozwala zaoszczędzić pieniądze”.
Pod koniec lat 80. XX wieku, kiedy wprowadzane na rynek samochody stawały się coraz nowocześniejsze, Citroën, który miał już w swojej gamie wiele zalet technologicznych, wolał podkreślać swoją innowacyjność w 2CV kolorami karoserii: „Inni otwierają granice technologii. My otwieramy wygląd” – czytamy w reklamie 2CV 1986.
Śmiałość i oryginalność w reklamie są obecne w Citroënie od początku ubiegłego wieku. Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1922 roku samolot wypisał dymem nazwę marki na niebie na przestrzeni ponad pięciu kilometrów.
Trzy lata później Citroën zaszokował mieszkańców Paryża umieszczając swoją nazwę na jednym z najważniejszych symboli planety, paryskiej Wieży Eiffla. Składające się z 250.000 żarówek dzieło sztuki można było zobaczyć z większości powierzchni miasta.
W latach 80. w telewizyjnej reklamie Citroëna Visa GTI, pojazd został wystrzelony z lotniskowca, a wkrótce potem pojawił się na łodzi podwodnej. W innej reklamie Citroën AX jest obecny na Wielkim Murze Chińskim.
W 1995 roku Xantia, kultowy sedan Citroëna, który w marcu tego roku skończył 30 lat, był gwiazdą niezwykłej kampanii z udziałem Carla Lewisa, a w 1999 roku piramida utworzona z 10 jednostek tego modelu pokazała całą stabilność pojazdu w zakrętach.
Wszystkie te innowacje w reklamie trwają do dziś: modele takie jak Ami czy koncept Oli [äll-e] mają specjalne reklamy, pełne charakterystycznego DNA, które jest częścią Citroëna.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; grafiki: Citroën
Najnowsze komentarze