System Stop & Start wyłącza silnik samochodu zawsze wtedy, gdy jest to uzasadnione. Najczęściej ma to miejsce podczas długotrwałego stania w korkach, czy oczekiwania na światłach. Silnik jest uruchamiany natychmiast, gdy pojawia się szansa na kontynuowanie jazdy.
Ostatnia, właśnie zaprezentowana innowacja tego systemu, pozwala na piętnastoprocentowe zwiększenie efektywności działania i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Do seryjnej produkcji wersja ta zostanie skierowana pod koniec bieżącego roku, a koncern PSA Peugeot Citroën zamierza sprzedać miliona aut z tym rozwiązaniem do 2013 roku.
Tak dobre osiągi systemu e-HDi udało się uzyskać poprzez połączenie kilku technologii:
– silnik HDI – jedno z najlepszych rozwiązań opartych o technologię common-rail;
– system Stop & Start drugiej generacji;
– e-booster system pozwalający na natychmiastowe wznowienie pracy silnika;
– elektroniczny system zarządzania alternatorem;
– skrzynia biegów ze zoptymalizowanymi przełożeniami.
Wszystkie samochody wyposażone w system e-HDi wyposażone będą w opony o zmniejszonych oporach toczenia.
Pierwszymi modelami, w których zostanie seryjnie zastosowany system e-HDi, będą Citroëny C5, Nowy C4 i C4 Picasso, które trafią na rynek w trzecim kwartale br. Zaraz potem do sprzedaży trafią Peugeoty 308 i 407 e-HDi. Początkowo w układ ten wyposażane będą silniki 1.4 HDi oraz 1.6 HDi. PSA Peugeot Citroën planuje, że e-HDi zostanie zastosowany w 30% silników wysokoprężnych obu marek.
Podczas prezentacji Jean-Marc Gales powiedział: „Mam nadzieję, że wkrótce technologia e-HDi stanie się nową rynkową normą, jak swego czasu silnik HDi. Liczę, że system e-HDi będzie naszym głównym atutem na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym. Nasze silniki e-HDi znajdą się w czołówce rozwiązań światowych, zwłaszcza w zakresie sprawności paliwowej i ograniczeniu emisji CO2, ale również przyjemności z jazdy, szybkości wznowienia pracy, braku drgań i hałasu".
Tak zwana mikrohybryda e-HDi pozwoli koncernowi PSA zwiększyć swoją konkurencyjność w zakresie zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Będzie to element szerszego planu, w skład którego wchodzą też inne technologie:
– budowa pojazdów całkowicie elektrycznych – Citroën C-Zero i Peugeot i0n;
– samochody hybrydowe z silnikami wysokoprężnymi – Peugeot 3008 HYbrid4 i Citroën DS5 HYbrid4;
– nowe silniki małolitrażowe: trzycylindrowe 1.0 i 1.2 (w 2012 roku).
W roku 2009 Grupa PSA Peugeot Citroën sprzedała blisko milion aut emitujących średnio mniej, niż 130 g CO2/km. W liczbie tej było 757 tysięcy samochodów, które emitowały mniej, niż 120 g CO2/km.
KG
Najnowsze komentarze