Rajd Argentyny, legendarna runda Rajdowych Mistrzostw Świata, był zawsze pomyślny dla Citroëna. Zespół z Satory pozostaje na tych trasach niepokonany od 2004 r. – od zwycięstwa, jakie odnieśli wówczas Carlos Sainz i Marc Martí. W późniejszych latach regularnie wygrywali Sébastien Loeb i Daniel Elena – do tej pory już cztery raz z rzędu.
Trwająca od początku sezonu nieprzerwana passa czterech zwycięstw wydaje się zaskoczeniem nawet dla samych autorów tego wyczynu. „Rzeczywiście, jeszcze nigdy nie zaczęliśmy sezonu tak dobrze, jak w tym roku. Siłą rzeczy, w Argentynie nie wypada nam stawiać sobie innego celu niż kolejna wygrana” – komentuje Sébastien Loeb. – „Mam z tego rajdu wiele dobrych wspomnień i to nie tylko dlatego, że zwyciężyliśmy w czterech ostatnich edycjach. Bardzo lubię jego odcinki specjalne i atmosferę panującą tam dzięki publiczności. Zresztą także w Portugalii, dwa tygodnie temu, spotkaliśmy się z prawdziwie entuzjastycznym przyjęciem. Bardzo miło jest walczyć w miejscach, gdzie fani przeżywają naszą rywalizację z fascynacją i pasją. Samo nasze pojawienie się w Argentynie jest wydarzeniem. Kibice są wszędzie: w parku serwisowym, na trasach dojazdowych, na oesach… Można niemal odłożyć itinerer, bo szpaler ludzi pokazuje, którędy jechać.”
W ubiegłym roku Loeb i Elena wygrali w warunkach nietypowych jak na Argentynę: w ulewnym deszczu. „Nie było to łatwe zwycięstwo. Na niektórych oesach twarde opony szutrowe zupełnie nie nadawały się na warunki, na jakie trafiliśmy. Kilka razy byłem na granicy tak poważnego wypadnięcia z drogi, że gdybym się nie wyratował, na pewno byłby to koniec naszej jazdy. W tym roku mamy opony Pirelli Scorpion w wersji z miękką mieszanką, z czego się cieszę. Te opony na pewno okażą się wszechstronniejsze – chyba, że będą upały, bo wtedy mogą zużywać się za szybko. Przy okazji muszę podkreślić fantastyczną pracę wykonaną przez Pirelli. Firma ta miała przed bieżącym sezonem trudne zadanie do wykonania i wywiązała się z niego znakomicie: wszystkie ich opony łączą wysokie osiągi z wytrzymałością. Na przykład, z początku poważnie obawialiśmy się o skutki zakazu stosowania pianki zaklejającej przebicia, a dziś już chyba nikt o nim nie mówi.”
Citroën C4 WRC w specyfikacji na rok 2009 zadebiutował w Rajdzie Portugalii i już w pierwszym swoim występie odniósł zwycięstwo. Sébastien Loeb uważa to za dobrą zapowiedź na pozostałą część sezonu: „Rajd Portugalii był typowym przykładem szutrowych rund WRC. Oczywiście, każdy rajd jest trochę inny, ale jestem pewien, że samochód skuteczny w Algarve okaże się również konkurencyjny w Argentynie, na Sardynii, w Grecji, w Polsce… Argentyńskie odcinki specjalne cechuje dość piaszczysta nawierzchnia, powodująca, że droga jest bardzo śliska. Jeśli chodzi o sprawy ściśle techniczne, przekonałem się, że C4 WRC w homologacji 2009 przynosi korzyści pod względem zachowania się zawieszenia w pewnych sytuacjach, a co do silnika, po modyfikacjach łatwiej jest wykorzystać jego możliwości.”
Dani Sordo i Marc Martí, którzy w zeszłym roku zajęli miejsce na podium, będą się starali o co najmniej równie dobry wynik. „Podobnie, jak w Portugalii, jest to runda, w której czujemy się prawie jak w domu” – wyjaśnia hiszpański pilot. – „Zeszłoroczna edycja była bardzo trudna; tym razem wolałbym ładną pogodę. Wiem, że w tej chwili w Villa Carlos Paz jest pięknie i mam nadzieję, że utrzyma się to do następnego weekendu. Tak, jak w poprzednich rajdach, będziemy walczyli o jak najwięcej punktów dla Citroëna w Klasyfikacji Konstruktorów Rajdowych Mistrzostw Świata.”
Trzy pytania do Daniego Sordo
Jak oceniasz swoje osiągnięcia w rajdach Cypru i Portugalii czyli na pierwszych w tym sezonie trasach szutrowych?
„Po Rajdzie Cypru nie byłem z siebie szczególnie zadowolony. Nie przekonały mnie te trasy: miejscami za wolne i za mało przyczepne. Ciągle byłem dość spięty. Z kolei w Portugalii czułem się za kierownicą Citroëna C4 WRC znakomicie; jechało mi się łatwo. Również trasy tego rajdu, jego szybsze odcinki specjalne, bardziej mi odpowiadały. Samochód w nowej homologacji zapewnia większą skuteczność w walce – poprawę czuje się w pracy tylnego zawieszenia i silnika.”
Teraz czeka Cię kolejna runda w Argentynie, gdzie masz wielu kibiców. Co uważasz za swój cel w tym rajdzie?
„Rajd Argentyny jest wspaniały! Ma naprawdę interesującą trasę – ciekawą dla kierowców i fascynującą dla publiczności, a przy tym piękną krajobrazowo. Oesy są bardzo zróżnicowane – mają partie szerokie i szybkie, a inne znacznie węższe. Jestem przekonany, że to jeden z najpiękniejszych rajdów w sezonie, a jego atmosfera i wszechobecny entuzjazm są nieporównywalne do tego, co widzi się w innych krajach. Chciałbym znowu zająć miejsce na podium. Postaram się poważnie walczyć o miejsce z Mikko Hirvonenem.”
W czterech dotychczasowych rundach zdobyłeś 23 pkt. Twoje wyniki są regularne. Jaki cel stawiasz sobie w perspektywie całego sezonu?
„Moim zadaniem jest zdobywanie punktów dla zespołu. Citroën ma w tej chwili 24 pkt przewagi w Klasyfikacji Konstruktorów. Na razie jest dobrze, ale większa część sezonu jeszcze przed nami. Musimy konsekwentnie powiększać tę przewagę. Jeśli chodzi o Klasyfikację Kierowców, Sébastien ma już dużą przewagę jako lider, a ja jestem niedaleko za Mikko Hirvonenem. On jeździ bardzo regularnie, ale chcę spróbować zbliżyć się do niego.”
* Rajd Argentyny. Runda 5/12, 23-26 kwietnia 2009.
* Nawierzchnia: szuter
* Miejsce: Villa Carlos Paz
* Informacje praktyczne: Baza i biuro prasowe rajdu znajdują się w Hotel Portal del Lago w Villa Carlos Paz. Park serwisowy rozstawiono przy Avenida Pte. Arturo U. Illia et Gobernador Alvarez Różnica czasu pomiędzy Argentyną (strefa czasowa GMT -3) a Francją (GMT +2) wynosi pięć godzin. Gdy w Argentynie jest południe, zegary we Francji wskazują godz. 17:00. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 24 kwietnia – słońce wzejdzie w Villa Carlos Paz o godz. 7:42, a zajdzie o 18:47. Miejscową walutą jest peso argentyńskie (1 Euro=4,5 pesos).
* Sprawy techniczne: Silniki Citroënów C4 WRC, które zostaną wykorzystane w Argentynie, mają już za sobą Rajd Portugalii, a następnie będą jeszcze musiały wystarczyć na Rajd Włoch (Sardynii). Każda załoga ma prawo posiadania w zapasie jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki, do wykorzystania w rajdach Portugalii i Argentyny. Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostały zaplombowane przed Rajdem Portugalii.
* Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon szutrowych Pirelli Scorpion. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe; nie wolno nacinać opon.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 21 kwietnia i środę 22 kwietnia w godz. 7:30-19:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu nie przekraczając prędkości 90 km/h (ewentualnie niższej tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki).
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 23 kwietnia, w godz. od 8:00 do 12:00, w Carlos Paz – Cabalango (na odcinku długości 6,23 km, oddalonym o 11,08 km od parku serwisowego).
* Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 23 kwietnia, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Uroczystość startu: we czwartek 23 kwietnia, od godz. 19:05, przy okazji superoesu (OS1) na stadionie Cordoba.
* Trasa: o całkowitej długości 1533,65 km, w tym 23 odcinki specjalne (13 różnych), o łącznym dystansie 331,80 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: czwartek 23 i piątek 24 kwietnia: 668,38 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 142,16 km. Czwartek 23 kwietnia: OS1: Estadio Cordoba (2,40 km). Parc fermé o godz. 19:05. Piątek 24 kwietnia: Serwis A (6:07/15 min.). OS2: La Cumbre – Agua de Oro 1 (14,94 km); OS3: Ascochinga – La Cumbre 1 (22,38 km); OS4: Capilla del Monte – San Marcos 1 (22,95 km); OS5: San Marcos – Charbonier 1 (9,61 km). – Komasacja (12:02/15 min.). Serwis B (12:17/30 min). OS6: Ascochinga – La Cumbre 2 (22,38 km); OS7: Capilla del Monte – San Marcos 2 (22,95 km); OS8: San Marcos – Charbonier 2 (9,61 km); OS9: La Cumbre – Agua de Oro 2 (14,94 km). Serwis C (19:04/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 0:00.
Etap 2: sobota 25 kwietnia: 656,37 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 141,64. Serwis D (7:00/15 min.). OS10: El Mirador – San Lorenzo 1 (20,81 km); OS11: Mina Clavero – Giulio Cesare 1 (22,79 km). OS12: En Condor – Copina 1 (16,29 km); OS13: Icho Cruz – Carloz Paz 1 (9,73 km). Komasacja (12:15/15 min.). Serwis E (12:30/30 min.). OS14: El Mirador – San Lorenzo 2 (20,81 km); OS15: Mina Clavero – Giulio Cesare 2 (22,79 km); OS16: El Condor – Copina 2 (16,29 km); OS17: Icho Cruz – Carlos Paz 2 (9,73 km); OS18: Estadio Cordoba 2 (2,40 km). Serwis F (19:45/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 0:00.
Etap 3: niedziela 26 kwietnia: 208,90 km, w tym 5 różnych OS na łącznym dystansie 48,00 km. Serwis G (7:30/15 min.). OS19: Villa Giardino – La Falda (15,78 km); OS20: Valle Hermoso – Casa Grande (10,95 km); OS21: Cosquin – Tanti (11,27 km); OS22: Tanti Nuevo – Villa Garcia (7,60 km); OS23: Estadio Cordoba (2,40 km). Serwis H (13:03/10 min.). Meta o godz. 13:30.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 26 kwietnia, w Villa Carlos Paz przy Avenida Presidente Arturo U. Illia., od godz. 13:00.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 26 kwietnia, w biurze prasowym rajdu, od godz. 13:30.
* Nowości: Nowym odcinkiem specjalnym w tym roku będzie OS13/17 Icho Cruz – Carlos Paz. OS 11/15 Tanti Nuevo – Villa Garcia obejmie trasę odcinka testowego oraz fragment trasy dojazdowej z edycji 2008. Superoes na stadionie Cordoba będzie miał nowy przebieg. Odcinki specjalne trzeciego etapu rajdu będą identyczne jak w roku 2007.
* Statystyki załóg przed rajdem Argentyny:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 117. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 51. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 63. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 129. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Argentyny:
Sébastien Loeb/Daniel Elena wezmą w nim udział po raz siódmy. Poprzednie wyniki: Sébastien Loeb / Daniel Elena: 2003 (Xsara/nie ukończ.); 2004 (Xsara/2 m.); 2005 (Xsara/1); 2006 (Xsara/1); 2007 (C4/1); 2008 (C4/1).
Dani Sordo: będzie to jego piąty występ w Rajdzie Argentyny. Dotychczasowe wyniki: 2004 (Mitsubishi/nie ukończ.); 2006 (Xsara/5 m.); 2007 (C4/6); 2008 (C4/3).
Marc Martí wystąpi w Argentynie po raz ósmy. Poprzednie wyniki: 1997 (Seat/9 m.); 1998 (Seat/10); 2003 (Xsara/2); 2004 (Xsara/1); 2006 (Xsara/5); 2007 (C4/6); 2008 (C4/3).
Źródło: Citroën Polska
Zdjęcia: Rajd Argentyny’2008
Najnowsze komentarze