Determinacja i dynamika Renault e.dams zaowocowały zasłużonym podwójnym zwycięstwem Nico Prosta w London ePrix oraz francuskiej ekipy, która już drugi raz z rzędu zdobyła tytuł mistrzowski Formuły E FIA. Spektakularny finał w londyńskim parku Battersea, w trakcie którego Sébastien Buemi uzyskał najlepszy czas okrążenia, aby zdobyć niezbędne punkty, zakończył się podwójnym wybuchem radości, bowiem Szwajcar został mistrzem w klasyfikacji kierowców.
Renault e.dams od samego początku stawał do walki o mistrzostwo Formuły E. Tytuł w klasyfikacji zespołowej udało się zdobyć już w inauguracyjnym sezonie Formuły E 2014/15, ale bez zwycięstwa w klasyfikacji kierowców.
Zmiany regulaminu technicznego na drugi sezon pozwalające zespołom na większą swobodę podczas konstruowania zespołu napędowego umożliwiły firmie Renault na lepsze wykorzystanie bogatego doświadczenia technicznego. Dzięki rozległej wiedzy w dziedzinie samochodów elektrycznych oraz dostępowi do infrastruktury, która pomogła stworzyć awangardowe modele Twizy i ZOE, Renault e.dams został szybko wytypowany jako jeden z faworytów w walce o tytuły.
Zespół wygrał pierwszy wyścig drugiego sezonu w Pekinie z przewagą wynoszącą aż 11 sekund. Potem było kolejne zwycięstwo w trzeciej rundzie w Punta del Este, a także miejsca na podium w Buenos Aires, Meksyku i Paryżu. Wyścig w Berlinie oraz emocjonująca ostateczna rozgrywka w Londynie również zakończyły się zwycięstwami zawodników zespołu. Zdobycze Nico Prosta w pierwszym wyścigu w Londynie przybliżyły Renault e.dams do tytułu, a jego dominacja w drugim wyścigu uwieńczona zwycięstwem przypieczętowała ostateczny triumf zespołu.
Droga Sébastiena do tytułu była znacznie bardziej skomplikowana. Dzięki zwycięstwom w Pekinie, Punta del Este i Berlinie przed Londynem brakowało mu tylko jednego punktu do lidera Lucasa di Grassi. Piąte miejsce Sébastiena w pierwszym wyścigu odroczyło rozstrzygnięcie do drugiego wyścigu. Nie był to jednak podręcznikowy finał. W wyniku kolizji z Lucasem di Grassi w pierwszym okrążeniu uszkodzeniu uległy pojazdy obydwu zawodników, ale przy równym wyniku punktowym, po zajęciu pole position, Szwajcar wciąż nie mógł być pewien tytułu. Wobec braku przewagi punktowej zarówno Séb, jak i Lucas próbowali zdobyć dodatkowe punkty za najszybsze okrążenie. Ostatecznie Séb zagwarantował sobie tytuł w przedostatnim okrążeniu. To jego pierwszy laur w Formule E, choć w ubiegłym roku niewiele brakowało do jego osiągnięcia.
W boju o swój pierwszy tytuł w Formule E Sébastien zgromadził na koncie łącznie 155 punktów i trzy zwycięstwa. Nico zwyciężał dwukrotnie, co wraz ze 115 punktami dało mu trzecie miejsce w klasyfikacji mistrzowskiej.
Renault wykorzystuje – i będzie wykorzystywać w przyszłości – tę pionierską serię do praktycznego testowania najnowocześniejszej technologii samochodów elektrycznych pod kątem udostępnienia jej tysiącom użytkowników pojazdów do codziennego użytku. Renault jest obecnie liderem na rynku samochodów bezemisyjnych.
Sébastien Buemi: „Dziś wciąż nie mogę w to uwierzyć. To niesamowite uczucie zostać mistrzem po tak ciężkim sezonie. Choć szczerze mówiąc, nie tak sobie wyobrażałem zdobycie tytułu. Na samym początku doszło do kolizji i jedyną szansą na zwycięstwo było najszybsze okrążenie. Musieliśmy uważać na wszystko: taktykę, obsadzenie miejsc, ale cieszy mnie sukces nas wszystkich. Ten wynik kosztował wszystkich wiele pracy i cała ekipa zasługuje na tytuł. Zwyciężył najczystszy i najszybszy kierowca. I najlepszy zespół”.
Nicolas Prost: „To był weekend jak ze snu. Tempo kilku ostatnich wyścigów było bardzo wysokie, więc wiedzieliśmy, że w ten weekend będziemy faworytami, ale przecież niczego nie można być pewnym. Weekend okazał się jednak dla nas fantastyczny: dwa zwycięstwa – czegóż można chcieć więcej. Wczorajszy dzień był bardzo ważny. Mam za sobą trudny sezon, ale stopniowo poprawiałem wyniki, aż w końcu odzyskałem formę, która zapewniła mi zwycięstwo. Jestem bardzo zadowolony z trzeciego miejsca w klasyfikacji mistrzowskiej. Cieszę się z sukcesu Séba i oczywiście jestem bardzo dumny z fenomenalnego zespołu”.
Alain Prost, starszy menedżer zespołu Renault e.dams: „Jestem dziś niezwykle dumny z zespołu. Rywalizacja w ramach Formuły E należy do najbardziej zaciętych, z jakimi miałem do czynienia, a zdobycie dwóch tytułów to nadzwyczajne osiągnięcie. Walczyliśmy przeciw najlepszym zespołom i kierowcom i nigdy nie mogliśmy być pewni zwycięstwa. Na zbudowanie możliwie najlepszego samochodu poświęciliśmy cały rok intensywnej pracy, a Renault dostarczyło fantastyczny zespół napędowy. Dwa tytuły w ciągu dwóch lat to wspaniałe podziękowanie dla tych, którzy poświęcili czas i wysiłek dla zespołu”.
Jean-Paul Driot, starszy menedżer zespołu Renault e.dams: „Trudno wyrazić emocje, jakich doświadcza się w takich chwilach. Człowiek z nadzieją oczekuje takich wydarzeń i marzy o nich, ale kiedy to się naprawdę dzieje, trudno znaleźć odpowiednie słowa. Jestem dumny ze wszystkich członków zespołu i dziękuję im za wkład w te zwycięstwa. Zbudowaliśmy profesjonalną i skuteczną ekipę, która sprostała wyzwaniu w najtrudniejszych okolicznościach. Jestem dumny z zespołu i naszej współpracy z Renault. Nie ułatwialiśmy sobie życia, a dzisiejszy dzień był szczególnie trudny. Dobrnęliśmy jednak do końca i możemy cieszyć się sukcesem!”
Jérôme Stoll, prezes Renault Sport Racing: „Dzisiejsze tytuły są dla nas źródłem ogromnej radości. Mistrzostwo Formuły E daje Renault idealną platformę do demonstrowania innowacyjności i jakości naszej technologii samochodów elektrycznych. Liberalizacja regulaminu technicznego w drugim sezonie pozwoliła Renault Sport, naszemu działowi silników sportowych oraz Technocentre, czyli głównemu ośrodkowi projektowania samochodów seryjnych, przetestować zaawansowane kompetencje i technologie samochodów elektrycznych. Solidność i dynamika wspólnie opracowanego pojazdu zostały szybko zweryfikowane, a mnie bardzo cieszy fakt, że dzięki tytułom możemy głosić to oficjalnie! Gratuluję zespołowi i Sébastienowi. Liczymy na to, że osiągnięcia, które zaprezentowaliśmy w tym roku na torze, zostaną dobrze wykorzystane w najnowszej generacji seryjnych samochodów bezemisyjnych”.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze