W 2011 roku rozpocznie się masowa sprzedaż samochodów elektrycznych Renault.
Alians Renault-Nissan dąży do objęcia czołowej pozycji na rynku masowej sprzedaży samochodów o zerowej emisji.
Renault Kangoo be bop Z.E. jest wyposażone w silnik elektryczny o mocy 44 kW (60 KM). Silnik ten jest zasilany z akumulatora o pojemności energetycznej 15 kWh. Na półtora roku przed wprowadzeniem elektrycznych pojazdów Renault do masowej sprzedaży, Kangoo be bop Z.E. może już obecnie poszczycić się zasięgiem wynoszącym około 100 km. W dniu ich wprowadzenia na rynek, zasięg samochodów elektrycznych Renault będzie wynosił około 160 km (w rzeczywistych warunkach użytkowania).

Zapewnienie odpowiedniego zasięgu pojazdu stanowi jedno z głównych wyzwań w przypadku samochodów elektrycznych. Renault dokłada wszelkich starań, aby proponowane rozwiązania były jak najprostsze i jak najskuteczniejsze.
Dla większości kierowców prowadzenie samochodu z napędem elektrycznym stanowi nowego rodzaju doświadczenie.
Bezgłośna praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny z chwilą wciśnięcia pedału gazu i płynne przyspieszenia tworzą zespół całkiem nowych punktów odniesienia w prowadzeniu pojazdu.
Firma Renault wykorzystała również swoje bogate doświadczenie konstruktora samochodów i światowego lidera w dziedzinie bezpieczeństwa, aby zaoferować na rynku samochody elektryczne spełniające identyczne wymagania jak obecne modele z silnikami spalinowymi.
Celem jest zaproponowanie pojazdów z napędem elektrycznym, charakteryzujących się identycznymi pod względem komfortu, przestronności i bezpieczeństwa parametrami, jak dostępne obecnie modele gamy Renault.
Samochody z napędem elektrycznym stanowią element polityki na rzecz ochrony środowiska Renault eco², mającej na celu masowe wprowadzanie na rynek produktów o zminimalizowanym oddziaływaniu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.

Samochód z napędem elektrycznym jest przełomowym rozwiązaniem, które w długofalowej perspektywie zapewni mobilność szerokim rzeszom użytkowników. Zgodnie z polityką na rzecz ochrony środowiska Renault eco², samochody z napędem elektrycznym są przewidziane do sprzedaży na masową skalę i mają się tym samym przyczynić do znaczącego postępu w zakresie ochrony środowiska.
STRATEGIA ALIANSU W ZAKRESIE PRODUKCJI SAMOCHODÓW Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM
Zaangażowanie Aliansu w produkcję samochodów z napędem elektrycznym
Alians Renault-Nissan stawia sobie za cel masowe wprowadzenie na rynek pojazdów o zerowej emisji spalin. Zaangażowanie w produkcję samochodów z napędem elektrycznym jest umotywowane następującym zasadniczym powodem: w przeciwieństwie do pojazdów wykorzystujących wszelkie inne technologie (napęd spalinowy, napęd hybrydowy), pojazdy z napędem elektrycznym są pojazdami o zerowej emisji spalin w codziennej eksploatacji. W zależności od źródeł wytwarzania energii elektrycznej w poszczególnych krajach, bilans emisji gazów cieplarnianych (ekwiwalentu CO2) w ujęciu globalnym (tzw. well to wheel, czyli od szybu wiertniczego do koła) może się znacząco różnić. Niemniej jednak pojazdy z napędem elektrycznym pozostają mniejszymi emiterami gazów cieplarnianych od ich spalinowych odpowiedników, jak to ilustruje poniższy wykres, na którym porównano emisję well to wheel dla silników spalinowych i elektrycznych na podstawie europejskiego, znormalizowanego cyklu homologacji (NEDC):

Źródło: obliczenia sprawności różnych metod produkcji paliw i energii elektrycznej zgodnie z metodologią opisaną w opracowaniu Well-To-Wheels Analysis of Future Automotive Fuels And Powertrains In the European Context, JRC-EUCAR-CONCAWE, 2006.
W przypadku produkcji energii elektrycznej w elektrowniach jądrowych lub ze źródeł odnawialnych (energetyka wodna, wiatrowa, fotowoltaiczna), bilans w układzie well to wheel dla pojazdów z napędem elektrycznym jest bezspornie najkorzystniejszy. W kontekście aktualnie stosowanych w Europie technologii wytwarzania energii elektrycznej, bilans ten pozostaje również bardzo interesujący, ponieważ emisja CO2 jest w tym wypadku dwukrotnie niższa w porównaniu do silników spalinowych.
Bilans węglowy jest jeszcze korzystniejszy w przypadku nocnego doładowywania akumulatorów, które będzie najczęściej stosowaną metodą doładowania. Umożliwia ona:
– spożytkowanie produkcji energii elektrycznej o niskim stopniu wykorzystania w godzinach nocnych, często marnowanej z uwagi na niemożność jej zmagazynowania;
– korzystanie ze znacznie atrakcyjniejszych w godzinach pozaszczytowych cen energii elektrycznej, oferowanych przez zakłady energetyczne; na przykład we Francji cena energii elektrycznej w godzinach pozaszczytowych jest o 40% niższa od ceny w dziennych godzinach szczytu;
– wykorzystanie najczystszego rodzaju energii elektrycznej (wodnej, jądrowej, wiatrowej), jako że w godzinach nocnych elektrownie termiczne pracują na ogół na minimalnych obrotach.

Samochody z napędem elektrycznym stanowią przełomowe rozwiązanie, które w długofalowej perspektywie zapewni mobilność szerokim rzeszom użytkowników. Zgodnie z polityką na rzecz ochrony środowiska Renault eco², samochody z napędem elektrycznym są przewidziane do sprzedaży na masową skalę i mają się tym samym przyczynić do znaczącego postępu w zakresie ochrony środowiska.
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) w swym raporcie z 2008 roku dotyczącym perspektyw energetyki poinformowała, że w przypadku niewdrożenia nowej polityki energetycznej popyt na energię elektryczną w latach 2006-2030 będzie wzrastać o 1,6% rocznie, co oznacza wzrost popytu w ciągu całego powyższego okresu o 45%. O tyle też wzrośnie emisja CO2, jeśli w tym czasie ropa naftowa bądź węgiel pozostaną głównymi surowcami energetycznymi.
W raporcie tym przeanalizowane zostały również opcje polityczne, które umożliwiłyby przeciwdziałanie zmianom klimatycznym po roku 2012, kiedy to powinno wejść w życie nowe światowe porozumienie, które będzie negocjowane podczas konferencji ONZ w Kopenhadze pod koniec bieżącego roku.
Renault i Nissan są jednymi z pierwszych koncernów samochodowych, które zaangażowały się w działania mające na celu uzyskanie znaczących wyników pod względem obniżenia emisji dwutlenku węgla w okresie ostatnich kilku lat. Powyższe, podejmowane od wielu lat działania pozwoliły koncernowi Renault po raz kolejny znaleźć się w 2008 roku wśród 3 najskuteczniejszych pod względem obniżania emisji CO2 producentów samochodów w Europie.
– 60% pojazdów sprzedanych przez Grupę (Renault i Dacia) w 2008 roku na obszarze Europy charakteryzowało się poziomem emisji CO2 poniżej 140 g/km (w porównaniu do 48% w roku 2007).
– 20% sprzedawanych obecnie przez Grupę na terenie Europy pojazdów emituje poniżej 120 g CO2/km przebytej drogi.

Równolegle już w styczniu 2008 roku Grupa Renault ogłosiła publicznie swoją strategię w tym zakresie i zapowiedziała wprowadzenie pojazdów z napędem elektrycznym do masowej sprzedaży, poczynając od roku 2011.
Alians Renault-Nissan będzie dysponował kompletną ofertą odznaczających się wysoką jakością, niezawodnych i innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym po przystępnej cenie. Samochody z napędem elektrycznym, wyjątkowo ciche i wyróżniające się zerową emisją w czasie użytkowania, będą stanowiły przystępne dla szerokich rzesz użytkowników, przełomowe rozwiązanie w zakresie działań na rzecz ochrony środowiska.
Efekty synergii Aliansu
Alians Renault-Nissan podpisuje porozumienia z rządami państw, władzami miejskimi i producentami energii elektrycznej na rzecz postępu w zakresie masowego wprowadzenia do sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym we wszystkich częściach świata. Do końca maja 2009 roku Alians miał podpisanych 26 tego rodzaju porozumień.
W dziesiątą rocznicę istnienia Aliansu, Renault i Nissan ogłosiły w maju 2009 roku wzmocnienie swojej współpracy. Utworzony został specjalny zespół, którego zadaniem będzie przyspieszanie i pogłębianie synergii, które pozwolą zwiększyć skuteczność działania obu firm, w szczególności w dziedzinie pojazdów z napędem elektrycznym.
Produkowane przez Renault i Nissana pojazdy z napędem elektrycznym będą na przykład wyposażone w opracowane wspólnie w ramach Aliansu akumulatory. Wykorzystane zostanie również bogate doświadczenie Aliansu w celu wzmocnienia efektu synergii na wszystkich szczeblach i ułatwienia wspólnego wykorzystania najważniejszych podzespołów elektrycznych, takich jak układ przeniesienia napędu. Ponadto Renault i Nissan będą odtąd również wspólnie składać zamówienia oraz dokonają standaryzacji poszczególnych komponentów, tak, aby uzyskać efekt oszczędności skali, co umożliwi wprowadzenie pojazdów z napędem elektrycznym do masowej sprzedaży.
Pomimo iż Renault i Nissan pracują nad wspólnymi komponentami do powyższych pojazdów, to jednak ich oferty modeli z napędem elektrycznym będą się różniły między sobą. Wprowadzenie do sprzedaży oraz dystrybucja tych modeli będą się odbywały oddzielnie.
Plan wprowadzania nowych produktów Renault
W roku 2011 Renault wprowadzi na rynek cztery modele pojazdów z napędem elektrycznym. W pierwszym etapie będą to dwa modele zbudowane na bazie istniejących wersji z napędem spalinowym. Pierwszy z nich będzie średniej wielkości rodzinnym samochodem, którego sprzedaż powinna zacząć się od Izraela i krajów Europy. Drugi pojazd, który również trafi do sprzedaży w roku 2011, będzie elektryczną wersją Renault Kangoo Express, przeznaczoną w pierwszej kolejności dla klientów instytucjonalnych i flotowych.
Oferta modeli z napędem elektrycznym zostanie następnie rozszerzona na inne segmenty. Na rynek zostaną wprowadzone dwa nowe modele o charakterystycznej, nowatorskiej stylistyce i o architekturze pojazdu w 100% elektrycznego. Na 2011 rok przewidziane jest również wprowadzenie na rynek trzeciego modelu, podczas gdy czwarty trafi do sprzedaży na początku roku 2012.

Harmonogram wprowadzania na rynek pojazdów z napędem elektrycznym
Etapy wprowadzania na rynek modeli Renault z napędem elektrycznym
Już w styczniu 2008 roku grupa Renault ogłosiła swoją strategię w zakresie opracowywania i wprowadzania do sprzedaży modeli pojazdów z napędem elektrycznym. Ogłoszenie to nastąpiło na trzy lata przed przewidywanym na rok 2011 terminem wprowadzenia na rynek seryjnych modeli z napędem elektrycznym (dla przypomnienia: cykl opracowywania nowego modelu wynosi obecnie około 3 lat).

RENAULT KANGOO BE BOP Z.E.
Oryginalna i funkcjonalna stylistyka
W celu optymalnego wykorzystania energii, Kangoo be Bop Z.E. – podobnie jak concept car pokazany na Światowym Salonie Samochodowym w Paryżu (Z.E. Concept) – jest wyposażony w światła z diodami elektroluminescencyjnymi o niskim poborze prądu (przód i tył). Ponadto, również w celu obniżenia zużycia energii, poprawiona została jego aerodynamika. Kangoo be bop Z.E. posiada pełne obręcze kół, a jego prześwit został obniżony o 20 mm w stosunku do wersji konwencjonalnej.
Kangoo be bop Z.E. posiada na bokach nadwozia świetlny wskaźnik informujący o stanie naładowania akumulatorów. Wskaźnik ten pojawia się z chwilą wciśnięcia przez użytkownika przycisku pilota centralnego zamka. Wewnątrz znajduje się stale widoczny dla użytkownika drugi wskaźnik, usytuowany po lewej stronie zespołu zegarów. Opracowany na bazie konwencjonalnego Kangoo be bop, Kangoo be bop Z.E. wyróżnia się niebieskim kolorem nadwozia. Umieszczone na osłonie chłodnicy i obręczach kół logo Renault posiadają niebieskawe, chromowane, matowe wykończenie. Umieszczone w kabinie, na elementach sterowania pojazdem akcenty w kolorze matowego chromu lub metalizowanej, fluoryzującej zieleni nadają Kangoo be bop Z.E. wyjątkowy wygląd. Ponadto Kangoo be bop Z.E. posiada unikalną tapicerkę z szarego weluru ze wzorem obwodów scalonych.

W 100% elektryczny zespół napędowy
Kangoo be bop Z.E. jest samochodem w 100% elektrycznym o zerowej emisji w fazie użytkowania. W związku z tym, nie emituje on jakichkolwiek ilości CO2, spalin i cząstek stałych.
Renault Kangoo be bop Z.E posiada silnik elektryczny o mocy 44 kW (60 KM), osiągający 12.000 obr./min. Jego sprawność energetyczna jest bardzo wysoka i sięga 90%, a więc jest znacznie wyższa od wynoszącej około 25% sprawności silników spalinowych (wynikającej ze znacznie większych strat energetycznych).
Maksymalne dopuszczalne obroty wynoszą 12.000 obr./min. Silnik elektryczny zapewnia bezzwłocznie maksymalny, stały moment obrotowy na poziomie 190 Nm. Przyspieszenia nawet na najniższych obrotach są bardzo dynamiczne. Silnik elektryczny odznacza się ponadto unikalną, właściwą tylko dla niego cechą: jest wyjątkowo cichy.
Elektryczny silnik Kangoo be bop Z.E. współpracuje z reduktorem zastępującym skrzynię biegów, w którą wyposażone są silniki spalinowe. Reduktor ten posiada tylko jedno stałe przełożenie. Zapewnia on pojazdowi płynne, pozbawione wszelkich szarpnięć przyśpieszenia. Z uwagi na brak sprzęgła w tego typu rozwiązaniu nie występuje groźba zatrzymania silnika.

Energia elektryczna dostarczana jest do silnika za pośrednictwem wyposażonego w falownik elektronicznego bloku zasilania. Falownik przekształca prąd stały o napięciu 400V w trójfazowy prąd zmienny zasilający uzwojenie stojana i wirnika. Podobnie jak moduły elektroniczne, steruje on również mocą i momentem obrotowym silnika elektrycznego. Usytuowany w tym samym miejscu co falownik, transformator przekształca prąd stały o napięciu 400V docierający z akumulatora układu trakcyjnego w prąd stały o napięciu 12V do zasilania standardowej pokładowej instalacji elektrycznej oraz funkcji dodatkowych Renault Kangoo be bop Z.E (oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, radioodtwarzacz, elektryczne podnośniki szyb, itp.).
Moduł sprzęgający zapewnia doprowadzenie mocy do poszczególnych elementów silnika, akumulatora, układu klimatyzacji i układu ogrzewania. Moduł ten jest również wyposażony w układ ładowania, przekształcający prąd zmienny o napięciu 220V w prąd stały o napięciu 400V w celu doładowania akumulatora.
SILNIK ELEKTRYCZNY
1) MODUŁ SPRZĘGAJĄCY
2) UKŁAD ŁADOWANIA
3) ELEKTRONIKA MOCY
4) REDUKTOR
5) SILNIK ELEKTRYCZNY SYNCHRONICZNY
6) MODUŁ KONTROLUJĄCY PRACĘ UKŁADU

Akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji
Akumulator składa się z 48 modułów, każdy z nich zawiera 4 ogniwa podstawowe. To właśnie w tych ogniwach przebiegają reakcje elektrochemiczne, umożliwiające wytwarzanie prądu lub magazynowanie energii. Każdy z modułów jest zbliżony rozmiarami do notebooka. Są one ułożone w dwóch rzędach obok siebie. Cztery ogniwa podstawowe każdego z modułów wytwarzają prąd o napięciu 8,4V, co dla wszystkich 48 modułów akumulatora daje prąd o łącznym napięciu 400V.
Zainstalowany w tym prototypie akumulator odznacza się pojemnością energetyczną wynoszącą 15 kWh. Zapewnia to modelowi Renault Kangoo be bop Z.E. zasięg około 100 km. Za półtora roku seryjne modele Renault z napędem elektrycznym będą dysponowały udoskonalonymi akumulatorami, zapewniającymi im zasięg około 160 km (w rzeczywistych warunkach użytkowania). Kangoo be bop Z.E. jest wyposażony w innowacyjne, kompaktowe akumulatory litowo-jonowe produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną wspólnie w kwietniu 2007 roku przez Nissana i firmę NEC. W zakresie parametrów użytkowych akumulatory te przewyższają niklowo-wodorkowe akumulatory starszej generacji pod każdym względem – zarówno wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa, jak i opłacalności. Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci, którego występowanie stwierdza się po szeregu cykli niepełnego ładowania i który powoduje spadek pojemności klasycznych akumulatorów. Akumulatory AESC są typu bezobsługowego i powinny utrzymać od 80 do 100% swojej pojemności w okresie średnio około 6 lat. Ponadto będą one mogły być poddawane krótkim doładowaniem bez groźby pogorszenia ich pojemności.
Kompaktowy zespół akumulatorów litowo-jonowych umożliwia optymalizację zabudowy samochodu i nadaje się do wszelkiego rodzaju zastosowań. W Renault Kangoo be bop Z.E. ważący 250 kg akumulator jest umiejscowiony pod podłogą samochodu, między przednimi a tylnymi siedzeniami. Jego zamontowanie wymagało dokonania szeregu modyfikacji w konstrukcji seryjnego Kangoo be bop. Środkowa część podłogi Kangoo be bop została zmodyfikowana dla potrzeb zamontowania akumulatora bez konieczności zmiany rozstawu kół pojazdu.

Z uwagi na podwyższoną o 45 mm podłogę:
– prowadnice przednich foteli zostały umieszczone bezpośrednio pod siedziskami, aby zachować identyczną wysokość siedziska,
– prześwit został obniżony o 20 mm w celu zachowania łatwego dostępu do tylnych siedzeń.
Akumulator seryjnego Kangoo Express z napędem elektrycznym będzie umieszczony pod podłogą bagażnika i nie pomniejszy pojemności przestrzeni ładunkowej. Chłodzenie akumulatora odbywa się poprzez przepływ otaczającego powietrza dzięki wydajnemu odprowadzaniu ciepła przez jego aluminiową obudowę.
Należy również wspomnieć, że akumulatory litowo-jonowe nadają się do recyklingu oraz że Alians Renault-Nissan prowadzi prace nad procesami i systemem recyklingu dostosowanymi do akumulatorów samochodowych. W przeciwieństwie do klasycznych akumulatorów niklowo-kadmowych, akumulatory litowo-jonowe − zbudowane z elementów nietoksycznych (lit, tlenek manganu lub fosforan żelaza oraz grafit) − nie stanowią żadnego zagrożenia dla środowiska. Aby mieć bardziej globalne spojrzenie w zakresie niezbędnego zapotrzebowania na lit należy wiedzieć, że ważące 250 kg akumulatory AESC Aliansu zawierają zaledwie 3 kg litu. Według danych firm wydobywczych Chemetall i SQM, światowe zapasy litu są szacowane dziś na 14 do 17 milionów ton.
Możliwości szybkiego ładowania akumulatorów
Możliwość szybkiego ładowania
Akumulator Kangoo be bop Z.E. ładuje się poprzez gniazdo typu Marechal™, umieszczone pod klapką z przodu samochodu obok prawego reflektora.

W Renault Kangoo be bop Z.E. możliwe są dwa tryby ładowania akumulatora:
– ładowanie zwykłe poprzez domowe gniazdo 220V 10/16A, umożliwiające doładowanie akumulatora w ciągu 6-8 godzin. Jest to właściwy tryb ładowania akumulatora podczas postoju pojazdu w ciągu nocy lub podczas dnia pracy;
– ładowanie szybkie poprzez gniazdo 400V 32A prądu trójfazowego (stosowna infrastruktura jest w trakcie rozbudowy), umożliwiające doładowanie akumulatora w Renault Kangoo be bop Z.E. do poziomu 80% jego pojemności w ciągu około 30 minut.
Kangoo be bop Z.E. nie jest przystosowane do szybkiej wymiany akumulatorów quick drop − rozwiązanie to będzie dostępne w pozostałych modelach przyszłej gamy samochodów Renault z napędem elektrycznym.
Renault Kangoo be bop Z.E. jest wyposażone w gniazdo typu Marechal™, które nie będzie stosowane w seryjnym Kangoo Express z napędem elektrycznym.
Około dwudziestu producentów samochodów – w tym Renault – oraz firm energetycznych współpracuje obecnie z niemieckim koncernem energetycznym RWE w zakresie standaryzacji uniwersalnego gniazda elektrycznego. Takie uniwersalne gniazdo
elektryczne zostało zaprezentowane w kwietniu na targach w Hanowerze. Umożliwi ono ładowanie akumulatorów w przyszłych pojazdach elektrycznych Renault. Jest to gniazdo prądu trójfazowego, przystosowane do napięcia 400V, zapewniające w dniu wprowadzenia tych modeli do sprzedaży całkowite naładowanie akumulatora w ciągu około dwudziestu minut. Powyższe wielostronne porozumienie koncernów stanowi bardzo istotny krok w kierunku rozwoju masowego rynku pojazdów z napędem elektrycznym.

Zapewnienie odpowiedniego zasięgu pojazdu stanowi jedno z naczelnych wyzwań w samochodach elektrycznych, dlatego też Renault dokłada wszelkich starań, aby proponowane rozwiązania były jak najprostsze i jak najskuteczniejsze.
Oprócz informacji dostarczanej przez zewnętrzny świetlny wskaźnik przewidziane jest również zastosowanie dopracowywanego obecnie interfejsu, którego zadaniem będzie informowanie kierowcy o stanie naładowania akumulatora i zasięgu pojazdu na pozostałym zapasie energii:
− umieszczony w sąsiedztwie prędkościomierza wskaźnik będzie informował o poziomie naładowania akumulatora,
− miernik oszczędności energii, informujący kierowcę o poziomie zużycia energii. Zastosowane zostaną nowe kody kolorów: jasnoniebieski dla normalnego zakresu pracy silnika, ciemnoniebieski dla optymalnych warunków użytkowania pojazdu oraz czerwony dla strefy nadmiernego zużycia energii elektrycznej, mającego wpływ na zasięg pojazdu.
− komputer pokładowy, który zostanie dostosowany do potrzeb samochodu z napędem elektrycznym, będzie informował o pozostałym zapasie kWh, o średnim i chwilowym zużyciu energii elektrycznej oraz o mierzonym w km zasięgu na pozostałym zapasie energii.

Współpracujące od października 2008 roku w ramach umowy partnerskiej koncerny EDF i Renault podpisały ostatnio umowę dotyczącą systemu ładowania akumulatorów umożliwiającego wymianę danych między punktem doładowania akumulatorów a pojazdem, zwanego power line communication (PLC). Jest to rozwiązanie będące owocem prac prowadzonych przez koncern energetyczny EDF. System ten umożliwia bezpieczną wymianę danych między punktem doładowania akumulatorów a pojazdem, dotyczących na przykład identyfikacji pojazdu, przesyłu danych potrzebnych do wystawienia faktury, czy lokalizacji najbliższego punktu doładowania w zależności od zasięgu, jaki zapewnia dany typ akumulatora. Renault przeprowadzi stosowne testy pod kątem zintegrowania tego systemu z elektroniką swoich przyszłych modeli pojazdów. Ma to być konkretny postęp, który pozwoli zaoferować klientom dodatkową usługę i który powinien przyczynić się do rozwoju rynku pojazdów z napędem elektrycznym we Francji.
Prowadzenie pojazdu z napędem elektrycznym staje się ciekawym doświadczeniem polegającym na ograniczeniu przyspieszenia do niezbędnego minimum w celu obniżenia zużycia energii.
Prowadzenie samochodu z napędem elektrycznym − nowe doświadczenie
Prowadzenie samochodu z napędem elektrycznym stanowi nowego rodzaju doświadczenie. Bezgłośna praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny z chwilą wciśnięcia pedału gazu i płynność przyspieszeń tworzą zespół nowych punktów odniesienia w prowadzeniu pojazdu.
Specyficznymi cechami silnika elektrycznego są: wysoki moment obrotowy dostępny już przy najniższych obrotach oraz bezzwłoczne osiąganie maksymalnej mocy.
Dzięki tym cechom Renault Kangoo be bop Z.E. odznacza się bardzo dużą dynamiką przy ruszaniu z miejsca oraz podczas przyspieszania przy małych prędkościach. Dzięki zastosowaniu reduktora samo przyspieszanie jest niezwykle płynne (od 0 do 50 km/h w ciągu 6 sekund), co przyczynia się do znacznego zwiększenia komfortu prowadzenia pojazdu.

Z chwilą wciśnięcia pedału gazu, litowo-jonowy akumulator zaczyna zasilać silnik elektryczny. Silnik przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, przenoszoną następnie na koła pędne. Akumulator jest ponownie doładowywany podczas kolejnych faz wytracania prędkości przez pojazd. Kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału przyspieszenia, energia kinetyczna pojazdu jest odzyskiwana przez silnik, który przekształca ją w energię elektryczną. Wytworzony tym sposobem prąd służy do ponownego doładowania akumulatora.
Pozostałe właściwości jezdne (kontrola przechyłów bocznych, układ kierowniczy, itp.) są identyczne jak w przypadku Renault Kangoo be bop z silnikiem spalinowym. Również dźwięk pracującego silnika elektrycznego zmusza do wyrobienia sobie zupełnie nowych punktów odniesienia. Na wolnych obrotach jest on całkowicie bezgłośny. Ruszanie z miejsca jest wyczuwalne jedynie dzięki sygnałowi dźwiękowemu i zapaleniu się zielonej kontrolki. Podczas jazdy o pracy silnika informuje kierowcę jedynie właściwy dla silników elektrycznych cichy i bardzo dyskretny gwizd. Ponadto silnik elektryczny nie wytwarza niemal żadnych drgań, zapewniając znacznie wyższy poziom komfortu podróżowania w porównaniu do pojazdów z silnikiem spalinowym.

Bezpieczeństwo jako jeden z nadrzędnych priorytetów
Firma Renault wykorzystała całe swoje bogate doświadczenie producenta samochodów i lidera w dziedzinie bezpieczeństwa, aby zaoferować użytkownikom pojazdy z napędem elektrycznym spełniające identyczne wymagania w tym zakresie, co pojazdy z napędem spalinowym.
W tym celu firma Renault utworzyła zespół odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa, wykorzystujący swoje doświadczenie przy współpracy ze wszystkimi zaangażowanymi w ten projekt stronami.
Renault dysponuje w tym zakresie szerokimi możliwościami, między innymi dzięki licznym programom obliczeniowym, umożliwiającym odpowiednie zwymiarowanie elementów konstrukcji pojazdu, symulatorom awarii i zderzeń oraz fizycznej ocenie właściwości prototypów.
Zamontowanie w pojeździe ważącego 250 kg akumulatora nie pozostaje bez wpływu na konstrukcję nadwozia i wymagało wprowadzenia stosownych, niezbędnych w przypadku zderzenia wzmocnień. Konstrukcja akumulatora, który jest równie wrażliwy, co zbiornik paliwa, uległa również wzmocnieniu, aby zapewnić należytą ochronę modułów. Zoptymalizowane zostało także umiejscowienie przewodów, aby zapobiec ich uszkodzeniu. W przypadku silnego zderzenia specjalny układ zabezpieczający powoduje natychmiastowe odcięcie dopływu prądu.

RENAULT KANGOO BE BOP Z.E. (prototyp pokazowy)
WYMIARY | |
Długość (mm) | 3871 |
Szerokość całkowita / z lusterkami (mm) | 1829 |
Wysokość pojazdu pustego (mm) | 1812 |
Rozstaw osi (mm) | 2313 |
Rozstaw kół z przodu (mm) | 1522 |
Rozstaw kół z tyłu (mm) | 1536 |
Prześwit pojazdu pustego (mm) | 170 |
Masa własna (kg) | 1591 |
DANE TECHNICZNE | |
Silnik | Silnik elektryczny |
Moc (kW) | 44 |
Obroty (tr/min) | 12 000 |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm |
Napęd | Bezpośredni napęd z reduktorem |
Akumulatory | Typu litowo-jonowego |
Pojemność akumulatorów | 15 kWh |
Felgi | Felgi pełne 18’’ |
Osiągi | |
Prędkość max. (ogranicznik elektroniczny) (km/h) | 130 |

Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze