Sprzedaż Grupy na rynkach pozaeuropejskich osiągnęła rekordowy poziom i dzięki sukcesowi odniesionemu w Rosji i Brazylii odnotowała o 14,3% większy wzrost niż ogólny wzrost na rynku (+9,5%). Wzrost ten nie wystarczy jednakże do skompensowania spadku sprzedaży w Europie o 14,9%.
Światowa sprzedaż Grupy Renault osiągnęła 1,3 mln samochodów, co oznacza spadek o 3,3% w stosunku do pierwszego półrocza 2011 r., i to pomimo dobrego drugiego kwartału (+1,2%). Udział w rynku wyniósł 3,3%, co daje spadek o 0,3 punktu.
Ważne wydarzenia dla Grupy Renault w pierwszym półroczu 2012
• Na rynkach międzynarodowych: Grupa kontynuuje z powodzeniem strategię wzrostu – odnotowała rekordową sprzedaż 620.306 samochodów (+14,3% w stosunku do pierwszego półrocza 2011 r.). 47% sprzedaży Grupy to sprzedaż na rynki pozaeuropejskie (w porównaniu do 39% w pierwszym półroczu 2011 r.).
• W Europie: sprzedaż Grupy spadła o 14,9% ze względu na silną tendencję zniżkową na tych rynkach, zwłaszcza na rynku francuskim, a także na przyjętą strategię obrony marży jednostkowej i restrukturyzację oferty handlowej w Wielkiej Brytanii.
• We Francji: sprzedaż Grupy Renault zmniejszyła się o 15,2% ze względu na sytuację w pierwszym kwartale 2011 r., na którą wpływ miały ostatnie dostawy samochodów objętych premią za złomowanie, a także ze względu na znacznie niższy niż przewidywano popyt na rynku. Marka Renault pozostała liderem w segmentach: A, B i C z modelami Twingo, Clio III, Nowe Mégane i Nowy Scénic. Jeśli chodzi o samochody dostawcze, sama tylko marka Renault reprezentuje 32,9% rynku, a jej sprzedaż jest większa od sprzedaży innych grup.
• Już obecnie Renault jest liderem na rynku samochodów elektrycznych w Europie z udziałem w rynku w wysokości 31,4% dzięki Fluence i Kangoo Z.E.
• Jeśli chodzi o samochody dostawcze, Grupa odnotowała wzrost udziałów w rynku, we wszystkich regionach. W Europie marka Renault rozpoczyna już 15. rok na pozycji lidera.
Na rynkach pozaeuropejskich pobiliśmy w pierwszym półroczu kolejny rekord sprzedaży marki Renault. Sukces ten stanowi potwierdzenie słuszności strategii rozwoju firmy na tych rynkach. Ofensywa ta nie skompensowała w całości spadku naszej sprzedaży w Europie, gdzie w trudnych warunkach rynkowych zdecydowaliśmy się na obronę naszych marży – oświadczył Jérôme Stoll, Członek Komitetu Wykonawczego i Dyrektor Handlowy Grupy.
Na świecie
• Na rynku samochodów osobowych Grupa Renault odnotowała spadek sprzedaży o 3,9% do poziomu 1.145.737 samochodów. Jej udział w rynku wyniósł 3,8%.
• Jednocześnie Grupa Renault sprzedała 182.700 samochodów dostawczych (+0,4%). Zwiększyła tym samym swój udział w rynku we wszystkich regionach, w których prowadzi działalność. W Europie marka Renault rozpoczyna już 15. rok na pozycji lidera.
• Sprzedaż Renault wyniosła 1.113.913 samochodów, co oznacza spadek o 2,4%.
• Marka Dacia, ze 181.280 sprzedanymi samochodami, odnotowała wzrost o 2,5%.
• Marka Renault Samsung Motors sprzedała 33.244 samochody, co przekłada się na spadek sprzedaży o 41,2%.
Region Francji i Europy
W Europie, na rynku zniżkującym o 7,4%, Grupa sprzedała 708.131 samochodów (-14,9%). Jej udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 9,3 %, co daje spadek o 0,8 punktu ze względu na:
– wyraźny spadek na ważnych dla Renault rynkach, zwłaszcza francuskim,
– strategię obrony marży jednostkowej, która doprowadziła do restrukturyzacji oferty handlowej w Wielkiej Brytanii
– starzenie się gamy w przededniu odnowy oferty w segmencie B.
• Marka Renault plasuje się na 3. miejscu na rynku samochodów osobowych i dostawczych z udziałem 7,7%. Już 15. rok z rzędu jest liderem na rynku samochodów dostawczych, a jej udział wzrósł do 16,4% (+ 1,3 punktu).
• Marka Dacia utrzymuje stabilną pozycję na rynku z udziałem 1,6%.
W pierwszym półroczu marka Renault wprowadziła na rynek z sukcesem Twizy, które uzupełnia gamę samochodów Renault o zerowej emisji. Pod koniec maja marka zajmowała pozycję lidera na rynku samochodów elektrycznych w Europie, a jej udział w tym segmencie wynosił 31,4%.
We Francji: sprzedaż Grupy odnotowała spadek o 15,2%. Jej udział w rynku ustabilizował się na poziomie 24,7%, co daje spadek o 0,5 punktu w ciągu półrocza, pomimo znacznego wzrostu
w ciągu dwóch ostatnich miesięcy.
Dzięki modelom Twingo, Clio, Nowy Mégane i Nowy Scénic 2012, marka Renault jest liderem w segmentach A, B i C. Marka Dacia zajmuje stabilną pozycję z udziałem w rynku wynoszącym 3,5%, i jest 5. marką na rynku klientów indywidualnych.
Na rynku samochodów dostawczych marka Renault umocniła zajmowaną pozycję lidera, zdecydowanie wyprzedzając innych producentów. Jej udział w rynku wyniósł 32,9%, co daje wzrost o 2,3 punktu.
Regiony poza Europą
Dzięki 620.306 sprzedanym samochodom Grupa zwiększyła swoją sprzedaż o 14,3%, podczas gdy wzrost na rynkach wyniósł 9,5%. Udział sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich w łącznej sprzedaży Grupy wynosi obecnie 47%, w porównaniu do 39% w pierwszym półroczu 2011 r.
Grupa umacnia swój rozwój na rynkach międzynarodowych: podobnie jak na koniec 2011 r., 6 z 10 największych rynków zbytu Grupy stanowiły rynki pozaeuropejskie, a trzy kraje (Brazylia, Rosja i Argentyna) znalazły się w pierwszej piątce.
• Ameryka Środkowa i Południowa
Sprzedaż Grupy wzrosła o 20,4%, ustanawiając nowy rekord 215.149 sprzedanych samochodów. Udział Grupy w rynku zwiększył się o 1 punkt do poziomu 6,7%.
W Brazylii, pomimo spadku całego rynku o 0,4%, Renault kontynuuje jego podbój – sprzedaż marki wzrosła o 37,3% osiągając rekordowy udział w rynku 6,8% (+1,9 punktu). Renault – 5. marka na rynku brazylijskim – uplasowało się na drugiej pozycji jeśli chodzi o największy wzrost wśród wszystkich marek. Było to możliwe dzięki sukcesowi Dustera i Sandero faza 2. Brazylia nadal jest drugim co do wielkości rynkiem zbytu Grupy.
W Argentynie Renault kontynuuje dynamiczny wzrost. Dzięki zwiększeniu sprzedaży o 25,3% marka przeskoczyła na 3. miejsce na rynku z udziałem 14,3% (+2,4 punktu). Kraj ten jest obecnie piątym rynkiem zbytu Grupy (w porównaniu do 9. miejsca na koniec pierwszego półrocza 2011 r.).
• Eurazja
Dzięki sprzedaży 103.926 samochodów Grupa zwiększyła swoje udziały we wszystkich krajach tego regionu. Wzrost sprzedaży o 29,4% pozwolił ustabilizować udział w rynku na poziomie 6,5% (+0,8 punktu).
W Rosji Renault kontynuuje swoją ofensywę na zwyżkującym rynku (+14,4%). Dzięki rosnącej sprzedaży (+28,6%), wspartej sukcesem modeli Logan, Sandero i Duster, marka zajmuje 1. miejsce wśród marek z importu oraz jest drugą marką na rynku z udziałem 6,8% (+0,8 punktu).
Rosja jest obecnie trzecim rynkiem Grupy (na koniec 2011 r. zajmowała 4. miejsce).
• Euromed-Afryka
Sprzedaż Grupy (184.407 samochodów) wykazuje wzrost o 7,9%. Jej udział w rynku osiągnął 15,7% (+0,7 punktu).
W Maroku sprzedaż Grupy wzrosła o 22,4%, a jej udział w rynku wyniósł 37,6% (+1 punkt) dzięki zwiększeniu sprzedaży obu marek. W Algierii sprzedaż wzrosła o 50,5%, a udział w rynku osiągnął 28,1% (+0,8 punktu). Kraj ten jest obecnie 6. rynkiem zbytu Grupy (na koniec 2011 r. był 13.) i trzecim rynkiem pod względem sprzedaży samochodów dostawczych. W Turcji, pomimo spadku na rynku, Grupa utrzymuje dobrą pozycję odnotowując wzrost udziału w rynku o 0,1 punktu do poziomu 16,5%.
• Azja i Pacyfik
Dzięki 116.824 sprzedanym samochodom sprzedaż Grupy wzrosła o 3,5%. Jej udział w rynku utrzymuje się na stabilnym poziomie 0,6%.
W Korei Południowej sprzedaż marki Renault Samsung Motors spadła o 41,7%. Firma wprowadziła plan restrukturyzacji w celu trwałego wzmocnienia swojej konkurencyjności.
W Indiach, po wprowadzeniu w czerwcu 2011 r. Renault Fluence, a we wrześniu Koleosa, w styczniu 2012 r. marka Renault rozpoczęła sprzedaż modelu Pulse. Do końca 2012 r. na rynku tym zostanie wprowadzonych pięć modeli i powstanie 100 punktów sprzedaży.
Perspektywy handlowe na rok 2012
Światowy rynek samochodowy w 2012 r. powinien nadal rosnąć na poziomie +5%, przy czym sytuacja będzie mocno zróżnicowana: wzrost na rynkach pozaeuropejskich i spadek na rynku europejskim od 6% do 7%. Na rynku francuskim nadal będzie utrzymywał się spadek w granicach 10%-11%.
Po wprowadzeniu 5 nowych produktów w pierwszym półroczu (Twizy, Pulse, Talisman, Lodgy i Dokker), ofensywa produktowa będzie nadal kontynuowana w drugiej połowie roku wraz z:
• pojawieniem się Nowego Clio i ZOE;
• poszerzeniem gamy Entry dzięki wprowadzeniu Nowego Logana i Nowego Sandero;
• zwiększeniem produkcji Dustera, który po swoim debiucie na rynku rosyjskim i kolumbijskim pojawi się również w Indiach.
Spełnione są warunki umożliwiające dalszy wzrost Grupy Renault na rynkach pozaeuropejskich w drugim półroczu 2012 r. Zwiększenie sprzedaży w stosunku do wyników z 2011 r. będzie zależało jednak w znacznej części od sytuacji ekonomicznej i finansowej w Europie, która na tym etapie jest jeszcze bardzo niepewna – oświadczył Jérôme Stoll.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze